Medicii vor putea detecta bolile genetice ale fetusului din timp

Cercetătorii de la Universitatea din Washington au reuşit să secvenţieze complet genomul unui fetus pe baza unei simple probe de sânge de la mamă, însărcinată în săptămâna 18, şi o mostră de salivă de la tată, fără alte teste invazive, anunţă miercuri revista Science Translational Medicine. Copiii nenăscuţi ar putea fi testaţi practic pentru mii de boli genetice, dar şi pentru trăsături ce ar fi sau nu pe placul viitorilor părinţi.

08 Iunie 2012, 06:32 (actualizat 08 Iunie 2012, 12:51) |
Jakob Kitzman şi echipa sa au dedus cu o acurateţe de 98% ADN-ul copilului nenăscut / FOTO: University of Washington

Descoperirea ar putea ajuta la detectarea unor boli încă din viaţa intrauterină, dar unii experţi se tem că bogăţia informaţiilor genetice s-ar putea dovedi mai degrabă înfricoşătoare şi copleşitoare decât un lucru folositor. S-ar ajunge la mult-temuta creştere a numărului avorturilor din motive fără legătură cu probleme medicale, din cauza preferinţelor pe care părinţii le-ar exprima cu privire la „caracteristicile” copiilor.

Profesorul Jakob Kitzman, conducătorul cercetării, a reuşit alături de echipa sa să deducă cu o acurateţe de 98% ADN-ul copilului nenăscut, printr-o secvenţiere la viteză mare a ADN-ului părinţilor. Procesul este foarte scump (realizarea unui genom costă astăzi între 20.000 şi 50.000 de dolari), deloc practic şi încă imprecis, susţin experţi consultaţi de New York Times.

Deşi încântat de descoperire, Kitzman este la rândul său precaut. „Este pentru prima dată când am reuşit să capturăm întregul genom”, spune el. „Faptul că tehnologia este pe punctul de a deveni utilizabilă clinic este o ocazie bună pentru a dezvolta discuţia asupra implicaţiilor”, afirmă Jakob Kitzman, potrivit Time Magazine.

Evoluţia zilnică a tehnologiei scade însă deopotrivă costul şi durata experimentelor, iar precizia rezultatelor creşte în ritm alert. Este posibil ca procedura să devină utilizabilă la scară largă în maximum cinci ani.

În prezent, secvenţa ADN a unui fetus se determină prin colectarea de celule fetale prin amniocenteză. Investigaţia este invazivă, întrucât presupune testarea ţesutului placentei, ceea ce presupune un risc de 1% de pierdere a sarcinii.

Părinţii îngrijoraţi că pot transmite către copil o boală genetică au posibilitatea fertilizării in vitro (FIV) şi testării genetice a embrionului înainte de implantarea în uter. Tehnica lui Kitzman nu presupune celule de la fetus şi nu presupune riscurile procedurilor FIV sau ale amniocentezei.

CELE MAI NOI DIN SCI-TECH