Părinții și dascălii din orașul iralndez Greystones adoptă „codul fără smartphone”. Niciun copil nu poate avea un telefon, nici la școală, nici acasă, până când intră la liceu. Astfel, cred adulții, cei mici nu vor mai avea parte de presiunea colegilor care au și vor accepta cu toții mai ușor regula. Sunt vizate toate cele opt școli din oraș, scrie The Guardian.
„Dacă toată lumea o face peste tot, nu simți că tu ești cel ciudat. Este mult mai ușor să spui„ nu”. Cu cât le putem păstra mai mult inocența, cu atât mai bine”, a spus Laura Bourne, un părinte.
Școlile și părinții din oraș au luat inițiativa luna trecută, pe fondul îngrijorării că smartphone-urile alimentează anxietatea și expun copiii la materiale potrivite pentru adulți. Este un exemplu rar de acțiune comună a unui întreg oraș.
„Copilăria devine din ce în ce mai scurtă”, a spus Rachel Harper, directorul școlii St. Patrick, care a condus inițiativa. Copiii de nouă ani au început să solicite smartphone-uri, a spus ea.
Până acum, școlile interziceau sau restricționau accesul la telefoane, câtă vreme copiii erau la cursuri. Dar așa profesorii au putut vedea efectul rețelelor sociale asupra copiilor care aveau telefoane și, de asemenea, modul în care acest lucru stârnea curiozitatea elevilor care nu aveau.
O politică la nivel de oraș reduce șansa ca un copil să aibă un egal cu un smartphone, iar părinții pot prezenta codul ca o regulă școlară, a spus Harper. „Le place. Acum pot da vina pe școli”.
Inițiativa a atras interesul asociațiilor de părinți din Irlanda și din străinătate și l-a determinat pe ministrul irlandez al sănătății, Stephen Donnelly, care locuiește lângă Greystones, să o recomande ca politică națională. „Irlanda poate fi și trebuie să fie un lider mondial în a se asigura că tinerii și copiii nu sunt vizați și nu sunt afectați de interacțiunile lor cu lumea digitală. Trebuie să-i ajutăm pe părinți să limiteze conținutul la care sunt expuși copiii lor”, a scris el în Irish Times.
Rachel Harper, directorul școlii St. Patrick, a explicat că „Pactul Greystones” a rezultat din cauza faptul că cei mici prezentau niveluri de anxietate doar parțial atribuite adaptării la epoca Covid. Școlile au distribuit chestionare printre părinți, ducând la o întâlnire a părților interesate din comunitate.
Codul este voluntar, așa că probabil nu chiar toți părinții le vor refuza copiilor de școală primară un smartphone, dar s-au înscris suficienți pentru a crea un sentiment de masă critică, a declarat Harper. „Sperăm că în continuare va deveni noua normă.”
Nikkie Barrie, care are un copil de 11 ani în școala primară, a spus că impactul a fost imediat. „Acest cod face o mare diferență în viața mea. Dacă știu că 90% din clasă sunt de acord, îmi ușurează munca să spun nu.” Barrie dorește ca pactul să fie extins la primii ani de școală secundară, având în vedere efectul unui smartphone asupra copilului ei de 13 ani. „A fost nenorocirea vieții mele. Mi-am pierdut fiica. Când este implicată tehnologia, ei stau acolo ca niște roboți înghițiți în această lume a TikTok sau a orice altceva”.
Jane Capatina, în vârstă de 10 ani, o elevă la St. Patrick, a acceptat să nu mai folosească un smartphone pentru cel puțin încă doi ani. „Aș dori unul, aș vrea să trimit un mesaj prietenilor mei. Dar nu vreau să devin dependentă de asta.” Și sora ei, Rachel, în vârstă de opt ani, a aprobat pactul. „Este corect dacă nimeni nu poate avea.”
Josh Webb, în vârstă de 12 ani, spune: „Nu este sfârșitul lumii pentru mine. Știu că unora din clasa mea nu le va plăcea deloc asta. Dar suntem copii, ce putem face?”. Băiatul și-a amintit sentimentul de excludere când nu avea telefon, în timp ce unii prieteni aveau. Webb crede că ar fi utilă o astfel de restricție de utilizare a telefonului la toate vârstele. „Ar fi o regulă bună, dar nu cred că adulții ar fi fericiți.”
Un articol de Arina Delcea