Magazinele alimentare suedeze oferă reduceri persoanelor cu venituri mici din cauza creșterii inflației. Johan Rindevall: Suedia are o problemă în combaterea sărăciei

Alimente la prețuri reduse
Alimente la prețuri reduse
5 decembrie 2022, 17:51

În ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, Suedia este al cincilea cel mai bogat stat membru al UE. Gazele naturale reprezintă doar 2% din energia sa, ceea ce o izolează de cele mai grave ravagii economice ale războiului Rusiei împotriva Ucrainei. Sărăcia este cu mult sub media europeană.

Dar facturile la electricitate în creștere rapidă și inflația galopantă a prețurilor la alimente își pun amprenta aici, ca și în alte părți.

„Suedia are, de asemenea, o problemă de combatere a sărăciei”, a declarat Johan Rindevall. „Poate că nu vorbim prea mult despre ea, dar există și s-a înrăutățit în acest an”.

În vârstă de 39 de ani, fost lucrător în industria tehnologică, acesta conduce Matmissionen, sau Food Mission, un lanț unic de supermarketuri sociale din Suedia care s-a extins rapid din luna ianuarie, dublându-și numărul de clienți și oferă membrilor cu venituri reduse șansa de a cumpăra alimente la prețuri mai mici.

Cele opt magazine ale Matmissionen – cinci în Stockholm, dintre care trei au fost deschise anul acesta, două în Gothenberg și unul în Malmö – vând alimente care riscă să fie irosite – de obicei din cauza unor defecte cosmetice, a unor ambalaje deteriorate sau a unui termen de valabilitate scurt.

Obiectivul organizației este triplu: limitarea risipei de alimente, instruirea de noi muncitori – aproximativ 70% din personal participă la diverse programe de inserție pe piața muncii, iar 40% dintre aceștia își găsesc un loc de muncă cu normă întreagă.

Veniturile obținute de la magazine ajută, de asemenea, la subvenționarea unei bănci de alimente separate, o parte din donații fiind distribuite ONG-urilor care lucrează cu persoanele aflate în cea mai mare nevoie, în special persoanele fără adăpost.

Rindevall spune că Matmissionen se ghidează după principiul apropierii cât mai mult posibil de o sesiune de cumpărături ce se simte familiară pentru clienții săi. „Grupurile noastre de discuție arată că există un adevărat stigmat în jurul donațiilor de alimente. Așa că am decis să îi lăsăm să cumpere ceea ce doresc, dar cu o reducere foarte mare… În acest fel, este mult mai încurajator”, spune el.

De fapt, oricine poate face cumpărături la Matmissionen, dar numai membrii înregistrați, care trebuie să rezerve un loc pentru a face cumpărături, beneficiază de cele mai mici prețuri. Pot deveni membri cei care au un venit lunar mai mic de 11.200 de coroane sub formă de salariu sau beneficii.

Este o ofertă care este din ce în ce mai necesară. Sistemul de asistență socială din Suedia a fost redus constant în ultimii ani, adâncind decalajul dintre populația bogată și cea săracă. Persoanele vulnerabile sunt lăsate să facă față inflației care a atins o medie de aproximativ 8% în această toamnă.

Veniturile gospodăriilor au fost afectate și de facturile la electricitate care, în unele cazuri, s-au dublat. Mai mult de 75% din energia electrică a Suediei provine din energie hidroelectrică, nucleară și eoliană, dar nu a scăpat de impactul războiului din Ucraina.

Prețurile la benzină și la alimente au crescut și ele vertiginos. Costul untului a crescut cu aproximativ 25% în acest an, al cărnii cu 24% și al brânzei cu aproximativ 22%, potrivit site-urilor de comparare a prețurilor de consum.

În practică, spune Rindevall, 90-95% din cumpărături sunt făcute de membri. Puțini dintre aceștia suferă de foame, dar mulți dintre ei nu-și permit o dietă echilibrată: mulți carbohidrați, puține proteine și legume.

El spune că numărul membrilor Matmissionen a crescut de la 7.200 în ianuarie la peste 14.700 la sfârșitul lunii octombrie. Cel mai mare grup de nou-veniți, aproximativ 40% , sunt familii cu copii, atât monoparentale, cât și cupluri. „Inflația de acest gen înseamnă că vedem mult, mult mai mulți oameni decât oricând înainte. Unii au început să vină spunând că nu se califică ca membri, dar nu își permit să cumpere alimentele de care au nevoie din altă parte”, spune el.

Potrivit Biroului Central de Statistică din Suedia, în timpul ultimei perioade de creștere a inflației, la începutul anilor 1990, aproximativ 7% din populație se afla în sărăcie relativă – definită ca trăind cu 60% sau mai puțin din venitul mediu. În acest an, se estimează că acest procent este de peste 14%.

Matmissionen elaborează planuri de extindere pentru noi magazine în întreaga țară. Recent, a încheiat acorduri atât cu asociația suedeză a comercianților de produse alimentare, cât și cu federația națională a producătorilor și distribuitorilor de alimente, garantând astfel sprijinul aproape întregului sector alimentar.

 

 

Sursa: The Guardian

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite