LUNA CADOURILOR | Paul Anghel, directorul ANPC, avertizează consumatorii: Produsele cosmetice originale nu se vând la tarabe sau de persoane fizice „cu sacoșa”

Cosmetice
Cosmetice
13 decembrie 2020, 13:00

„La achiziţionarea produselor cosmetice, consumatorii trebuie să fie atenţi la o serie de detalii care le certifică faptul că produsele cumpărate sunt de calitatea dorită, nu sunt periculoase pentru sănătate, iar informarea şi etichetarea lor respectă intocmai prevederile legale în vigoare. Consumatorii trebuie să achiziţioneze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie. Atenţionez asupra faptului ca produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau de persoane fizice „cu sacoşa”, susţine Anghel.

De asemenea, consumatorii trebuie să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, produsele provenind cu siguranţă din filiere paralele, dar să verifice şi calitatea ambalajului, dacă este corespunzătoare valorii produsului, pentru că sunt şanse mari ca un produs „de lux”, ambalat într-o cutie de carton/plastic banală, să fie de fapt o contrafacere. Totodată, aceştia trebuie să examineze cu atenție eticheta: o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere, dar şi să citească atent eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate, avertizează comisarul ANPC.

Consumatorii trebuie să ştie că unii producători şi importatori „de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii, iar pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţa sau al importatorului de produse din afara UE, spune Paul Anghel.

Nu în ultimul rând, majoritatea produselor cosmetice trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripţionată această dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe.

Potrivit sursei citate, anumite produse, precum cremele, nu au data de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (6, 12, 24 luni). În plus, sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele).

În ceea ce privește bijuteriile, care „se vând peste tot”, de la tarabe până la supermarketuri, magazine de bijuterii şi târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare Crăciunului, directorul general al ANPC afirmă că pentru o bijuterie din aur, argint sau bătută cu pietre semipreţioase, cumpărătorii ar fi bine să o aleagă numai din magazine autorizate care vând astfel de produse.

„O bijuterie „din argint” vândută la colț de stradă și care costă câțiva lei nu poate fi din argint!”, avertizează Anghel.

În opinia sa, consumatorii trebuie să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanţi sau care se află în spaţii neautorizate pentru comercializarea unor asemenea produse. La achiziţionarea bijuteriilor din metal preţios consumatorii trebuie să solicite informaţii complete despre produs, preţ, condiţii de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conţină obligatoriu detalii corecte, precise şi complete referitor la produsul cumpărat (titlul metalului, natura pietrelor etc.) precum şi datele de identificare ale operatorului economic care comercializează produsul.

Nu în ultimul rând, cumpărătorii trebuie să se asigure că primesc factură fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziţionarea produsului, să ceară informatii suplimentare despre garanția oferita produsului şi eventualele probleme de service ce pot să apară şi să verifice politica, respectivului operator economic, de returnare a bunurilor, în cazul apariţiei unor defecte ulterioare.

Și în cazul produselor textile, consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea acelora care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute. Important este să examineze cu atenţie produsele şi să le probeze, înainte de a lua decizia de cumpărare.

„Consumatorii trebuie să ştie că produsele textile trebuie să fie etichetate şi marcate cu compoziţia fibroasă (denumirile fibrelor conţinute, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre componente) şi cu modul/instrucţiunile de întreţinere; instrucţiunile de întreţinere trebuie să acopere toate operaţiunile sau tratamentele necesare, în ordinea: spălare, clorurare, călcare, curăţare chimică şi uscare în maşina de uscat cu tambur rotativ, indiferent dacă se aplică sau nu (dacă nu se aplică un tratament, simbolul respectiv este tăiat/barat); indicarea modului de întreţinere se face individual pe o etichetă realizată din materiale rezistente la tratamente umidotermice, într-un mod lizibil, eticheta montată/cusută în interiorul produsului, aceasta trebuind să reziste atâta timp cât rezistă şi materialul de bază al produsului”, atenţionează oficialul ANPC.

În cazul articolelor de încălțăminte, consumatorii trebuie că acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate („Adidas”, „Puma”, „Lotto”, „Nike” etc.) sau „asemănătoare” cu cele consacrate („Adibas”, „Puna”, „Mike” etc.), dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute, mai spune Anghel.

Acesta menţionează că trebuie să se examineze cu atenţie încălţămintea şi să se probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare. Totodată, cumpărătorii să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare), să ştie că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor trei părţi componente ale încălţămintei (faţă, căptuşeală şi acoperiş de branţ, talpă exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale.

„Şi ca un ultim sfat, atât pentru articolele textile, cât şi de încălţăminte, trebuie solicitat şi păstrat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, consumatorul doreşte să reclame calitatea/siguranţa unui produs. De asemenea, atenţie şi în cazul promoţiilor! Trebuie verificată valabilitatea acestora (durata), anunţul că acestea se desfăşoară în limita stocului disponibil, preţul vechi barat şi preţul nou afişat, precum şi veridicitatea preţurilor pachetelor promoţionale, comparând preţul/unitate de produs cu preţul produsului din pachet”, a adăugat directorul general al ANPC.

În viziunea lui Paul Anghel, etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete. Etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă şi să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles.

 

 

sursa agerpres

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite