Legea privind modificările din Educație, trimisă la reexaminare în Parlament. Ligia Deca: Are potențiale efecte negative pentru sistemul educațional

3 ianuarie 2019, 14:07

Ținând cont de aspectele de mai sus, considerăm că legea transmisă la promulgare are potențiale efecte negative pentru sistemul educațional și beneficiarii săi, riscând să afecteze calitatea și coerența procesului educațional. În acest context, este de dorit să existe o dezbatere privind reducerea încărcării orare a programelor școlare și o dimensionare a timpului petrecut la școală de către elevi în acord cu capacitatea lor, etapele de dezvoltare psiho-emoțională a acestora, precum și cu profilul absolventului. Apreciem că o asemenea modificare impromptu a Legii nr. 1/2011, fără o analiză completă a efectelor generate, nu este oportună, se arată într-un comunicat al Administrației Prezidențiale.

Președintele consideră că modificările sunt incomplete și prezintă neclarități.

Deși proiectul de lege cuprinde măsuri foarte bune privind combaterea bullying-ului, precum și o serie de măsuri menite a crește accesul la educație a unor categorii de copii care nu aveau acces până acum – măsuri de care sistemul educațional românesc are nevoie – considerăm că intervențiile legislative care vizează stabilirea numărului de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, fiind incomplete în reglementare, prezintă neclarități, ceea ce impune reexaminarea de către Parlament a conținutului normativ al acestora.

Modificările din lege ar genera, potrivit comunicatului Administrației Prezidențiale, modificări ale normelor didactice și ar avea impact asupra resursei umane.

În același timp, apreciem că orice modificare a numărului de ore alocat disciplinelor afectează automat și profilul de formare, conținuturile educaționale, modalitățile de predare, învățare și evaluare din învățământ precum și încadrarea cu personal. De aceea, legea ar trebui să antreneze, în mod corelativ, și modificarea planurilor-cadru și programelor școlare, dar și a manualelor școlare. Mai mult de atât, considerăm că punerea în practică a acestor noi dispoziții poate genera inclusiv modificarea normelor didactice aferente încadrărilor personalului didactic din învățământul preuniversitar. De aceea, apare ca necesară o evaluare prealabilă a impactului acestei noi reglementări asupra resursei umane din educație.

Administrația prezidențială consideră că legea trebuie reexaminată și completată cu dispoziții tranzitorii.

De asemenea,  apreciem că este necesar ca legea reexaminată să conțină și dispoziții tranzitorii care să reglementeze măsurile ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări care urmează să fie înlocuită de noile prevederi, aceasta având în vedere demersurile de dezvoltare a acestor planuri-cadru, bazate pe un proces de largă consultare, care este de durată.

Consilierul de stat Ligia Deca, de la Departamentul Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale, a declarat joi că discuţiile referitoare la structurile de tip inspectorat urmează să aibă loc.

„Nu am avut încă un dialog pe acest subiect (n.r. – cu ministrul Educaţiei), însă întreg subiectul guvernanţei în educaţie, care include modul în care organizăm structurile de coordonare, va avea loc în acest an. Discuţia privind ce se întâmplă cu structurile de tip inspectorat sau care va fi rolul lor pe viitor urmează să aibă loc”, a spus Deca într-o conferinţă susţinută la Palatul Cotroceni, întrebată dacă există un punct de vedere al Ministerului Educaţiei cu privire la propunerea preşedintelui Klaus Iohannis privind desfiinţarea inspectoratelor şcolare.

Ea a arătat că ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a afirmat că în momentul în care va exista o structură a noii legi a educaţiei, vor exista discuţii pe baza acesteia.

„În legătură cu noua lege a educaţiei, doamna ministru Andronescu a afirmat că atunci când va exista o structură a noii legi, vom avea o discuţie pe baza acesteia. În plus, a rămas că ne vom vedea la începutul acestui an pentru a avea o discuţie mai amplă„, a mai declarat Deca.

 

Consilierul de stat a mai arătat că de la lansarea în dezbatere publică a proiectului „România Educată”, au fost primite o serie de mesaje.

„Am primit deja peste 200 de emailuri pe adresa pe care am anunţat-o pentru dezbaterea publică, o serie întreagă de mesaje şi prin intermediul paginii de Facebook şi urmează să anunţăm calendarul evenimentelor de consultare. Avem deja o reacţie îmbucurătoare. Au existat şi în presă o serie întreagă de analize. Le colectăm pe toate şi promitem să facem publică o analiză a acestora şi documentele finale vor lua în considerare toate aceste contribuţii”, a spus Deca.

Ea a comentat şi declaraţia recentă a ministrului Educaţiei despre faptul că plagiatul este o problemă minoră a învăţământului din România.

„Personal, cred că nicio problemă nu poate fi remediată fără să acceptăm efectele ei pe de-a întregul”, a subliniat Ligia Deca.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite