Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Traian Vuia, 110 ani de primul zbor autopropulsat din lume

La 18 martie 1906, în Franţa, la Montesson, avea loc testarea avionului-automobil Vuia 1, construit de inventatorul român. Şi alţii zburaseră înaintea lui Traian Vuia, dar zborul aparatului Vuia 1 este considerat primul zbor autopropulsat din lume. În 18 martie 2016, oraşul Montesson va organiza o ceremonie memorială pentru aniversarea de 110 ani de la zborul lui Traian Vuia, informeaza Le Parisien.

18 Martie 2016, 10:12 (actualizat 18 Martie 2016, 22:54) |
Traian Vuia şi avionul-automobil Vuia 1
Traian Vuia şi avionul-automobil Vuia 1
Avionul-automobil Vuia 1
Traian Vuia la
Placa memoriala Traian Vuia la Montesson

La Montesson, unde Traian Vuia a reuşit performanţa de a ridica de la sol primul aparat de zbor mai greu decât aerul cu mijloace de bord în exclusivitate proprii, inventatorul român are o placă memorială care aminteşte de prima decolare a avionului-automobil Vuia 1.

(w300) Placa memoCu o minte stălucită, Traian Vuia (17 august 1872 - 3 septembrie 1950) nu a putut urma decât un an la  Politehnica din Budapesta, din cauza lipsei de bani, a reuşit însă să termine studiile în domeniul ştiinţelor juridice şi a practicat avocatura, pentru a-şi putea asigura mijloacele de trai.

Nu a avut bani nici pentru constucţia primului său aparat de zbor, dar cu toate astea, la 18 martie 1906 Vuia a realizat la Montesson primul zbor autopropulsat din lume, fără catapulte sau alte mijloace exterioare, cu un aparat mai greu decât aerul.

Acceptarea aparatului Vuia I ca fiind primul aeroplan care a zburat autopropulsat a fost de multe ori negată de comunitatea internaţională şi chiar şi astăzi subiectul continuă să fie unul foarte controversat.

Vuia 1, avionul-automobil

Schita avionului-automobil a fost realizata de catre Traian Vuia Vuia , încă din timpul studenţiei sale, iar în februarie 1903, inventatorul prezinta în faţa Academiei de Ştiinţe pariziene „Proiectul aeroplanului-automobil”. Ca orice idee care depăşeşte timpul său, proiectul lui Vuia a fost primit cu scepticism, iar Academia îl respinge cu motivaţia că ar fi prea utopic: „problema zborului cu un aparat care cântăreşte mai mult decât aerul nu poate fi rezolvată şi nu este decât un vis".

Totuşi, inginerul român şi-a brevetat în acelaşi an avionul-automobil conceput el şi, bazându-se pe cunoştinţele sale de mecanică şi termodinamică, a început construcţia aparatului de zbor şi a motorului, modificând radical un motor de tip Serpollet, pe care l-a făcut să funcţioneze cu acid carbonic.

Vuia I era un aparat de zbor cu aspectul unui liliac, cu aripi repliabile ca o umbrelă, erea realizat dintr-un cadru de ţevi de oţel, cu aripi de pânză, bombate. Motorul avea de 20 CP, iar trenul de aterizare era constituit din patru roţi cu pneuri şi avea o singură elice cu diametrul de 2,2 m. În total, cântărea aproximativ 250 kg.

(w620) Avionul-au

După o serie de experimente, primul zbor Vuia I avea loc la Montesson, lânga Paris, în ziua de 18 martie 1906. Aparatul, pilotat chiar de inventatorul său, s-a desprins de la sol, după o acceleraţie de 50 de metri, şi a atins o înalţime de zbor de 1 metru, pe o distanta de 12 metri. Apoi, elicea s-a blocat şi motorul s-a oprit brusc, lovindu-se de un copac. Deşi a durat doar câteva clipe, zborul a reuşit.

(w620) Traian Vui

Românul Traian Vuia pusese piatra de temelie a aeronauticii moderne, zborul lui Vuia I fiind considerat primul zbor autonom, cu mijloace de propulsie proprie.

Şi alţii zburaseră înaintea lui Vuia, dar pentru decolare fuseseră utilizate diferite alte mijloace, catapultarea sau tracţiunea cu alte vehicule. Aşa a fost şi în cazul fraţilor Wright, care se folosiseră de şine pentru lansarea maşinii lor de zbor, ei fiind înregistraţi drept primii care au întreprins un zbor cu un aparat mai greu decât aerul.

Dupa ce avionul a fost reparat şi modificat, Traian Vuia a mai facut două zboruri, în 12 şi 19 august 1906, iar du un motor de tip Antoinette şi cu o serie de modificări, aparatul Vuia 1 s-a transformat în Vuia 2, brevetat de Traian Vuia în 1907, în Belgia. Acest aparat avea performanţe mult sporite, astfel că, în 1907, el avea să zboare pe o distanţă de 70 de metri, la o înălţime variabilă.

Preocupat de problema realizării unui motor performant, Traian Vuia a reuşit, în 1925, o invenţie care va avea o îndelungă utilizare în construcţia centralelor termice: generatorul de aburi cu combustie internă şi ardere catalitică.

În afara preocupărilor tehnice, Traian Vuia, s-a dovedit şi un patriot înflăcărat, militând pentru cauza românească atât în timpul primului, cât şi al celui de-al Doilea Război Mondial.

La 27 mai 1946 a fost ales membru de onoare al Academiei Române, stingându-se din viaţă patru ani mai târziu, pe 3 septembrie 1950, la Bucureşti.

surse

agerpres.ro

historia.ro

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SCI-TECH
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 25°C 25°C
IASI 21°C 21°C
CLUJ 24°C 23°C
CONSTANTA 18°C 18°C
CRAIOVA 27°C 26°C
BRASOV 23°C 24°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Octombrie 2019, 09:52
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-10-2019
Deschidere: 9580.63
Maxim: 9589.68
Mimim: 9578.59
Variatie: -0.02%
SNG
38.20
0.26%
BRD
14.20
0.71%
SNP
0.42
0.97%
FP
1.20
0%
TRP
0.33
2.78%
TLV
2.38
0.42%
SNN
13.78
1.47%
EBS
147.45
2.13%
WINE
21.60
0.93%
SIF1
2.44
0.41%
ARHIVĂ ȘTIRI