Klaus Iohannis: Este clar că nu putem să funcționăm în secolul 21 cu legi ale securității naționale făcute în ’91-’92. Eu nu cenzurez drafturi de legi înainte de avizare
„Eu nu le-am elaborat, pentru că președintele nu elaborează legi și nici măcar nu are dreptul de inițiativă legislativă”, a răspuns șeful statului, într-o primă fază.
Klaus Iohannis: „Cine a lucrat pe ele – o să vă răspundă inițiatorii. Însă interesul pentru a avea legi solide, moderne, în domeniul securității naționale nu este un interes care a apărut în această primăvară, a apărut de ani de zile și eu am solicitat încă din primul mandat ca echipe de specialiști să lucreze pe aceste legi, fiindcă unele dintre ele sunt de-a dreptul anacronice – dacă ne gândim la Legea de organizare a SIE, care nici măcar nu este compatibilă cu Constituția, în anumite articole. Este clar că nu putem să funcționăm în sec 21 cu legi ale securității naționale făcute în ’91-’92. Cum vor arăta legile în final, vom vedea. Cert este că s-a început pe niște drafturi care au fost elaborate de specialiști în domeniu – așa mi s-a adus mie la cunoștință -, dar ele nici măcar nu au intrat în circuitul legislativ. În momentul în care intră în circuitul legislativ, politicienii se vor putea exprima și când ajung la mine, o să mă exprim și mai clar. Aceste legi ajung cel puțin de două ori la mine: odată în CSAT, după care, pentru promulgare sau altă procedură. Vă asigur că de mine n-o să treacă nicio lege care conține prevederi care nu respectă principiile de bază după care vrem să funcționăm. (…) Acest draft este la Guvern. La mine ajung legile fie în CSAT, fie după procedura parlamentară. Nu văd cum altfel ar ajunge la mine. Nu credeți cumva că eu cenzurez drafturi de legi înainte să intre într-un circuit de avizare. Nu se întâmplă așa”.
La începutul lunii iunie, jurnaliștii de la G4Media au publicat un draft care conținea propuneri privind securitatea națională. Între acestea, angajații SRI care ar putea fi anchetați doar de procurori desemnați special, o percheziție într-un sediu al serviciului ar putea fi făcută doar cu încuviințarea președintelui țării, iar Parlamentul ar urma să fie scos din procedura de demitere a directorului serviciului secret. De asemenea, agenții ar putea solicita sprijin în acțiuni oricărei persoane, iar aceasta va fi obligată să păstreze secretul. Documentul, care ar urma să transforme SRI în Autoritate Națională în domeniul interceptării comunicațiilor, nu a fost făcut public. Politicienii s-au ferit să comenteze subiectul.
Mai multe pe această temă aici: