Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

K.Iohannis: Cea mai mare nemulţumire a mea - modul în care Parlamentul tratează cererile Justiţiei

Preşedintele Klaus Iohannis a susţinut o conferinţă de presă prilejuită de împlinirea a 100 de zile de la preluarea mandatului. În speech-ul său, preşedintele a enumerat realizările sale, dar şi nemulţumirile acestei prime perioade din mandat. Conferinţa a fost transmisă LIVE, într-o Ediţie Specială, pe TVR 1 şi TVR News.

31 Martie 2015, 14:00 (actualizat 31 Martie 2015, 22:53) |
Discursul președintelui Klaus Iohannis, după 100 de zile de mandat
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

"Cea mai mare nemulțumire a mea în această perioadă și, trebuie să recunoaștem, cea mai mare restanță rămâne modul în care Parlamentul continuă să trateze cererile justiției", a declarat Klaus Iohannis, în deschiderea speech-ului său ocazionat de împlinurea a 100 de zile de la preluarea mandatului.

Puteţi urmări înregistrarea discursului preşedintelui în secţiunea VIDEO

Alte declaraţii ale preşedintelui Klaus Iohannis:

-Dragi români, au trecut primele 100 de zile din mandatul meu de președinte. Unii se întreabă de ce nu am vorbit mai mult în această perioadă. De ce nu am eu prima reacție la fiecare breaking news. De ce nu admonestez public alte instituții. De ce nu critic zilnic alți politicieni. Foarte simplu. Pentru că nu acesta este rolul unui președinte. Și pentru că aceasta a fost prima mea promisiune: alt mod de a face politică, fără gălăgie și spectacol; mai puține vorbe de dragul vorbelor și mai multă construcție; cu rațiune și răbdare.

-Aceste 100 de zile, dincolo de acțiunile concrete, au fost despre valori şi despre modul în care ele pot să ne transforme viaţa. A fost important, pentru mine, să reafirm încrederea în nişte principii pe care comportamentul altor oameni politici în exercițiul puterii le-au golit de conţinut. România lucrului bine făcut este posibilă: o ţară care ştie ce vrea şi care poate ceea ce vrea. Acesta este un proiect de vindecare pentru ţară, care cere o condiţie simplă pentru a funcţiona: să ne vedem fiecare de treabă, cu toată responsabilitatea.

-Am spus că voi fi un președinte mediator și integrator. După ani de zile de conflict permanent, am așezat la masa dialogului partidele politice, reprezentanți ai instituțiilor, societatea civilă, pe diferite teme. Unul dintre rezultate a fost semnarea acordului pentru creșterea bugetului Apărării. În această perioadă am trimis la reexaminare câteva legi. Vă spun foarte limpede. Eu nu mă joc cu legile ţării noastre. Eu nu folosesc această prerogativă a președintelui nici ca să mă răfuiesc cu cineva, nici ca să răspund la vreun interes particular. Pur și simplu nu promulg legi care nu respectă principii constituționale sau obligații ale statului român.

-Un alt lucru despre care am vorbit a fost refacerea încrederii între stat și cetățean, dar și aplicarea legii pentru toți. Participarea mea la momente de bilanț ale unor instituții din sfera justiției, apărării și securității naționale a fost un semn de recunoaștere a activității lor. Dar am dorit să subliniez și faptul că toate instituțiile statului sunt în serviciul cetățeanului și sunt chemate să apere democrația.

-Am auzit și întrebarea de ce face Președintele atâtea vizite externe, de ce nu stă acasă cu ochii pe televizor sau pe partide. Pentru că politica externă este un atribut fundamental al Președintelui. Și mai ales pentru că o politică externă puternică și eficientă înseamnă un stat puternic și eficient pentru cetățenii săi. Nu cred că greșesc dacă afirm că în aceste 100 de zile România a reînceput să-și dobândească respectul și credibilitatea în marile capitale europene și din lume. În acest scurt interval am avut marea bucurie să mă întâlnesc cu o parte dintre reprezentanții comunităților de români de peste graniță, să le mulțumesc personal pentru patriotismul lor. Regret că n-am reușit să-i cunosc decât pe foarte puțini dintre ei. Iar promisiunea mea este că voi merge în lunile următoare în cât mai multe locuri unde trăiesc comunitățile mari de români.

-În fine, recuperarea memoriei istorice, prețuirea culturii naționale și redescoperirea valorilor fac parte din misiunea unui președinte. O misiune care nu trebuie scrisă formal într-un text de lege, ci simțită. Sunt evenimente la care am participat, locuri pe care le-am vizitat și oameni pe care am ținut să-i cunosc tocmai din acest motiv. Știu că există așteptări mari și pentru alte zone. Știu că oamenii își doresc ca lucrurile să se schimbe cât mai repede. Nu toate proiectele au putut începe concomitent. Mă refer în special la organizarea Consiliului Consultativ pentru Diaspora și la structurarea unui mecanism de dezbatere pe educație și pe sănătate. Înainte de ridica o construcție este însă nevoie de o fundație solidă, la care am lucrat în aceste prime 100 de zile.

-Dragi români, acestea sunt direcțiile de principiu și acțiune pe care le voi păstra în perioada următoare. Finalizarea proiectelor de reformă a instituțiilor politice rămâne prioritară până la sfârșitul actualei sesiuni parlamentare. Voi urmări cu atenție soluția legislativă pentru a asigura votul românilor din diaspora, dar și celelalte proiecte. Voi continua seria întâlnirilor externe, în spiritul aceleiași politici la baza căreia stau parteneriatul strategic cu Statele Unite ale Americii, apartenența la NATO și la Uniunea Europeană. În lunile următoare voi finaliza, de asemenea, Strategia Națională de Apărare pe care o voi prezenta Parlamentului.

-Cea mai mare nemulțumire a mea în această perioadă și, trebuie să recunoaștem, cea mai mare restanță rămâne modul în care Parlamentul continuă să trateze cererile justiției. Dar și faptul că promisiunea de a face mai transparente și mai simple procedurile care privesc încuviințarea cererilor justiției nu a fost onorată încă de partide. Fiecare episod în care justiția este blocată în Parlament înseamnă un pas înapoi în recâștigarea încrederii publice și o sursă de pierdere a legitimității. Iar efectele depășesc momentul unui vot. Despre politicienii suspectați de corupție și fuga de justiție, vreau să subliniez că există o probă pe care dacă nu o treci, nimic și nimeni nu te poate ajuta. Această probă se referă la integritatea personală. Ea nu se poate mima, oricâte încercări ai face. În politică, dacă ai greşit grav, demisionezi. Acesta este un alt mod de a face politică.

-Așa cum a arătat și votul din 16 noiembrie 2014, oamenii așteaptă de la cei aleși altă conduită. Am certitudinea că mai există politicieni care gândesc la fel, când vine vorba de integritate. Fie că ei înțeleg acum sau mai târziu, electoratul va evalua și sancționa aceste lucruri la vot. Înțeleg și împărtășesc supărarea oamenilor care s-au săturat să vadă că mulți dintre cei aleși să-i reprezinte în Parlament au uitat în slujba cui sunt și le sfidează așteptările. Înțeleg și dorința unora de acțiuni rapide și radicale pe termen scurt. În democrație însă nu poți rezolva un abuz prin alt abuz, nu poți opri un conflict printr-unul și mai mare și nu poți schimba comportamente cu forța. S-au mai încercat aceste lucruri în România ultimilor ani, de către toate părțile. Știm cu toții ce-a ieșit, un război al tuturor împotriva tuturor.

-Cine nu învață din lecțiile istoriei e condamnat să repete trecutul și nu poate construi un alt viitor. Eu nu am de gând să-l repet. Schimbarea clasei politice și a mentalităților este un proces de durată. Dar este un proces care acum câteva luni părea imposibil, în timp ce astăzi e deja început. Rezistența la schimbare este primul semn că aceasta se întâmplă. Dacă rămâi consecvent unor principii, chiar și atunci când circumstanțele te împing a le încălca, în cele din urmă vor prevala principiile. Dacă rămâi ferm în respectarea Constituției, chiar și atunci când a merge la limita ei pare o soluție mai rapidă, Constituția va prevala. Acestea sunt crezurile mele.

-Românii trebuie să știe că reperul meu este litera și mai ales spiritul Constituției, preocuparea mea este să fac ce am spus că fac, conduita mea este cea pe care deja o cunoașteți și singura direcție este viitorul pe care îl creăm împreună. Al unei Românii în care își regăsesc locul încrederea, calmul și aprecierea valorii. Al unei Românii cu adevărat democratice și puternice.

Întrebări ale presei şi răspunsuri:

Puteţi urmări înregistrarea sesiunii de întrebări şi răspunsuri în secţiunea VIDEO

VIDEO
Klaus Iohannis, după 100 de zile de mandat. Răspunsuri la întrebările jurnaliștilor
-(n.r., În ce relaţie sunteţi cu fostul preşedinte al României?) Nu am legătură cu fostul preşedinte, nu am discutat nici despre reşedinţă, nici despre politică. Constatăm că fostului preşedinte îi prieşte pensia. Este foarte vocal şi postac. Îi doresc să fie sănătos.

-Nu există la mine noţiunea de lobby pentru a rezolva o problemă. Orice om este supus greşelii şi dacă fanii mei mă critică şi au dreptate, încerc să mă îndrept. Dar acţiunile de lobby nu au dreptate.

-Vedem aproape zilnic noi şi noi politicieni acuzaţi de diferite lucruri, ceea ce ne duce la o întrebare: Cum de au stat atâţia ani în spaţiul public şi nu a venit nimeni? Această fază este o fază urâtă, iese la suprafaţă tot ce este mai urât în politica românească. Dar vă asigur că fără această fază nu putem să ne facem bine.

-(despre numirea lui Eugen Teodorovici la Ministerul Finanţelor) Responsabilitatea politică pentru guvern este la primul ministru.

-Trebuie să vedem care este rolul Parlamentului. Este criticat şi de mine pentru lipsa de reacţie în faţa cererilor juridice.

-Nu cred că-şi imaginează cineva că se pot schimba multe de pe o zi pe alta. Exact din acest motiv am avut mai multe runde de discuţii cu reprezentanţii partidelor, voi avea mai multe runde şi până la urmă lucrurile se vor corecta.

-(despre aderarea la Schengen): Am discutat aceste chestiuni cu lideri importanţi pe care i-am întâlnit în aceste 100 de zile şi pot să spun că au un optimism moderat. Există şanse că aceste chestiuni se pot rezolva. Însă ultimele evoluţii din parlament în care anumite solicitări au fost respinse nu ne ajută absolut deloc.

-Am cerut ridicarea MCV-ului pentru România, la Bruxelles există convingerea că MCV trebuie să se finalizeze în acest mandat al Comisiei Europene. Se va renunţa gradual, nu dintr-odată, ci în mai multe etape şi sunt destul de optimist că acest lucru se va întâmpla.

-Şi domnii George Maior şi George Scutaru au demisionat din motive personale. Demisiile din motive personale nu se pot discuta.

-Guvernul nu s-a schimbat în esenţă, decât în anumite poziţii care s-au eliberat în anumite proceduri care nu au pus guvernul în lumină bună - de exemplu fostul ministru de Finanţe, cercetat de procurori. Nu aştept de la acest guvern să devină mai eficient. Când va veni alt guvern? - o întrebare care trebuie pusă în Parlament şi partidelor politice. Eu nu am de gând să preiau rolul Opoziţiei, mă rezum la rolul de preşedinte. Dacă Opoziţia va reuşi să adune mai multe voturi, vom avea alt guvern. Dacă nu, vom avea după alegerile parlamentare din 2016.

-Ambasadorii reprezintă state. Există cutume în diplomaţie - ce e bine şi ce nu e bine să spună un ambasador. De exemplu, nu este niciodată rolul preşedintelui să răspundă în public unui ambasador, indiferent ce spune acel ambasador. Dacă afirmaţiile lui sunt nepotrivite, atunci cel mai puternic instrument este ca ambasadorul să fie chemat la Ministerul de Externe, unde are loc o discuţie şi i se atrage atenţia că acest lucruri nu se pot spune în public.

-Eu mi-aş fi imaginat că un guvern care vrea să lucreze cu mine, înainte să prezinte modificări semnificative la Codul Fiscal, vine la mine, le prezintă, cum să le punem în practică. Acest lucru nu s-a întâmplat. Nu doresc să fac treaba guvernului, cum nici nu doresc să văd de treaba altuia. Dar cred că un guvern care vrea să lucreze cu preşedintele informează în chestiuni care sunt importante pentru ţară.

-În afară de aceste chestiuni, sunt totuşi, chestiuni în care mă informează, mă consultă.

-(Despre acţiunile Fiscului): România este o ţară în plină reformare. Tot timpul facem câte o reformare. Din păcate, constat că există tendinţa de a lucra ca pendulul: dintr-o extremă în cealaltă. Ba avem situaţii în care Fiscul nu se ocupă, ba invers.

-Cred că instituţia Primei Doamne încă nu-şi găseşte loc în România. Ar trebui să existe poate o dezbatere publică pe această temă. Poate studii care să spună dacă românii îşi doresc aşa ceva. Dar Prima Doamnă a mea, adică soţia mea, mă însoţeşte peste tot şi este un prim pas.

-Eu sunt pro Avram Iancu, chiar mi-ar plăcea să decernez eu acest titlu. Nu s-a potrivit legea cu procedura. Vreau cu Avram Iancu, dar procedura legislativă nu a fost respectată întru totul.

-E treaba PNL dacă face alianţe cu unii sau cu alţii. Sper să fie bine inspiraţi. În ce priveşte primarul sectorului 5: eu nu l-am întâlnit niciodată pe dl Vanghelie, nu avem nicio cunoştinţă comună şi toată povestea eu am văzut-o ca pe o chestiune hilară.

 

Klaus Iohannis a anunţat pe pagina sa de Facebook împlinirea a 100 de zile de când a devenit preşedinte şi a făcut o trecere în revistă a principalelor evenimente ale mandatului său de până acum.

"Azi se împlinesc 100 de zile de când sunt Preşedintele României. Această perioadă este un prim pas către România pe care o construim împreună",  afirmă preşedintele Iohannis într-o postare pe pe Facebook.

Postarea este însoţită de un  material video cu  principalele acţiuni ale şefului statului, de la preluarea mandatului prezidenţial.

”La învestitură, mi-am asumat cele trei responsabilităţi constituţionale de preşedinte al României: apărarea naţională, securitatea ţării şi politica externă”, se arată în  bilanţul video al celor 100 de zile de mandat.

Filmul cuprinde imagini de la semnarea acordului politic privind creşterea finanţării apărării, întâlnirea cu Victoria Nuland, subsecretarul de stat american pentru Afaceri Euroasiatice, vizita la sediul NATO de la Bruxelles.

Prezentarea bilanţului şefului statului mai cuprinde imagini din întâlnirile cu liderii europeni.

Preşedintele Iohannis arată că în toate aceste întâlniri a susţinut intrarea României în Schengen, ”pentru că nu acceptă o Europă cu două viteze”. ”Avem dreptul la prosperitate, ca oricare alt stat mebru UE”, se mai menţionează în film.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 22°C 22°C
IASI 23°C 23°C
CLUJ 23°C 23°C
CONSTANTA 18°C 18°C
CRAIOVA 25°C 25°C
BRASOV 22°C 23°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 18 Octombrie 2019, 12:39
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 18-10-2019
Deschidere: 9558.18
Maxim: 9592.03
Mimim: 9558.18
Variatie: 0.31%
M
33.50
0%
FP
1.20
0.84%
SNG
37.75
0.93%
SNP
0.42
0.36%
TLV
2.38
0.21%
SIF3
0.30
0.34%
EL
11.20
0.45%
BRD
14.30
0%
SNN
13.48
0.45%
TEL
20.10
0.5%
ARHIVĂ ȘTIRI