Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
SĂPTĂMÂNA MĂRŢIŞORULUI

Jos pălăria! Accesoriul care spune totul despre epoca, rangul şi gustul purtătoarelor

Coborâtă de pe pereţii peşterilor neoliticului, pălăria a trecut prin Antichitate şi Evul Mediu, prin saloanele doamnelor şi domniţelor, şi a poposit, după un drum foarte lung, pe podiumurile capitalelor modei, în muzee, buticuri chic, curţi regale şi în stradă. Ele reprezintă „un mesaj atunci când sunt înţelese, adoptate şi asumate”.

07 Martie 2014, 12:37 (actualizat 10 Septembrie 2014, 12:34) | Magda Manea |
palarie Scarlett O'Hara / FOTO: glimmer515.com
palarie Scarlett O'Hara
palarie din Antichitate
Palarie sec. 16
Palarie sec. 17
Palarie sec. 17
Palarie pai Criseni
fandacsie
fandacsie
joben
palarie Scarlett O'Hara
palaria fedora
Kate Middleton
Palariile Elisabetei a II-a
fandacsie
palaria pantof Schiaparelli

Primele dovezi ale existenţei acoperământului numit mai tărziu „pălărie” au fost descoperite în desenele rupestre din peşterile perioadei neolitice.

(w160) palarie di

Civilizaţiile Antichităţii au reprezentat pălăria chiar şi pe monede, sculpturi sau mozaicuri şi au menţionat-o în documente scrise. Şi egiptenii purtau pălării, una dintre primele picturi în care apare un astfel de accesoriu a fost descoperită într-un mormânt din Teba.

Sclavii eliberaţi, greci sau romani, purtau pe cap o pălărie numită pileus sau bonetă frigiană, confecţionată din fetru.

Se spune că în Roma Antică, participanţii la ritualuri religioase îşi acopereau capul pentru a atrage atenţia zeilor şi pentru a proteja corpul de forţele răului. Şi vracii triburilor nord-americane credeau în puterea magică a pălăriilor şi erau convinşi că acestea puteau să respingă săgeţile inamice în timpul luptelor.

După sute de ani, în Evul Mediu, pălăriile au trecut exclusiv pe capetele celor din înalta societate, au căpătat diferite forme geometrice şi au fost accesorizate cu pietre preţioase.

În acest timp, oamenii de rând purtau doar berete sau glugi – se pare că din această perioadă se păstrează forma beretelor aruncate în aer la ceremoniile de absolvire a universităţii.

Secolul XVI este dominat de pălăriile bărbăteşti, închise la culoare, ornate cu catarame sau broşe fixate pe o panglică.

(w220) joben

(w220) Palarie se

Celebrele meloane sau jobene de acum un veac erau exclusiv marca sexului tare, permise femeilor doar la costumul de călărie.

Pălăria a intrat apoi şi în atenţia doamnelor şi domnişoarelor şi împreună cu mănuşile a devenit o prezenţă obligatorie în garderoba fiecărei femei decente.

Pe lângă deosebirile de rang şi sex, pălăria a mai reflectat şi diferenţele de vârstă: fetele tinere purtau pălării împodobite cu pene şi flori multicolore, iar după 35 de ani, dacă nu erau căsătorite, femeile purtau pălării sobre, legate sub bărbie, numite de francezi coiffer Saint-Catherine.

În secolul XX, pălăria a evoluat şi s-a emancipat odată cu purtătoarele ei. În epoca în care corsetul era un accesoriu obligatoriu, pălăriile erau mici şi se asortau perfect taliei subţiri, dar când incomodul accesoriu a dispărut din garderoba doamnelor, au început să se poarte aşa-zisele pălării-lighean purtate împreună cu rochiile-sac.

Au venit anii ‘20 cu libertăţile lor – fustele scurte şi părul tăiat – iar pălăria s-a adaptat şi ea, a devenit mică, rotundă, din fetru sau pai şi s-a numit pălăria-castron.    (w140) Palarie se

În anii ‘30 moda a devenit mai feminină, pălăriuţele mici, lăsate pe-o sprânceană au fost accesorizate cu cu ace sau elastice, devenind un simbol al fanteziei şi cochetăriei.

Poezia pălăriei

Adina Nanu, critic şi istoric de artă, încearcă să ne convingă de statutul pălăriei, pentru care purtătorul n-ar fi decât un „soclu”. Ea consideră că pălăria nu este un simplu accesoriu, ci o poezie cu propria-i metaforă - tinerele delicate purtau pălării împodobite cu flori şi pene pentru a-şi afirma sensibilitatea, în timp ce industriaşii purtau impunătoarele pălării cilindru asemănate nu o dată cu coşurile fabricilor.

Au fost chiar şi personaj de film - pălăriile celebrei Scarlet O’Hara din „Pe aripile vântului”, pălăria lui Humphrey Bogart purtată în filmul „Casablanca”, pălăria Indiana Jones, pălăriile texane din celebrul serial "Dallas", fedora gangsterilor.

Le regăsim şi în subiectul unor tablouri celebre - „Femeia cu pălărie”, de H. Matisse, „Femeia cu pălărie”, de Modigliani, „Fiul omului”, de R. Magritte, „Autoportret cu palărie de paie”, de Van Gogh sau„Bărbatul cu turban albastru", de Jan Van Eyck.

Pălăria, la „înălţime”

Chiar dacă în secolul nostru pălăria a cunoscut perioade de decădere, când comunismul a înlocuit eleganta pălărie cu basca(w300) Palariile, există un loc peste Canalul Mânecii, unde pălăria a fost mereu „la înălţime” unde doamnele din familia regală au manifestat un interes deosebit faţă de acest accesoriu nobil şi elegant.

Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii este binecunoscută pentru colecţia sa cu mai mult de 5.000 de pălării. La celebrele curse hipice de la Ascot, de 300 de ani, doamnele din Marea Britanie îşi etalează cele mai extravagante pălării.

Cea mai mare pălărie de pai din lume

Este la Crişeni, pe plaiuri harghitene, în singurul muzeu din ţară dedicat pălăriilor de pai. Printre spectaculoasele exemplare, muzeul adăposteşte cea mai mare pălărie de paie din lume, cu diametrul de doi metri şi cu o greutate de două kilograme şi jumătate. La confecţionarea ei s-au folosit cinci sute de metri de împletitură de paie şi un kilometru şi jumătate de aţă. Aici, arta confecţionării pălăriilor de pai este veche de 150 de ani.

(w220) Palarie pa

Pălăria de paie, emblemă a vacanţelor estivale, este purtată pe tot globul încă din cele mai vechi timpuri. Din paie de orez, graminee sau sfoară de manilla, a fost purtată mai întâi de ţărani, apoi în jurul anului 1750 a trecut pe capetele celor din înalta societate. Dacă Mexicul este recunoscut pentru celebrele sombreros, dar şi pentru pălăriile fine de Yucatan, numite lipii, nici Africa, Burkina Faso sau Madagascar nu se lasă mai prejos. Avem şi noi clopurile maramureşene, dar şi frumoasele pălării cu boruri largi ale femeilor din Transilvania.

Materiale

Frunze sau pene, piei sau blănuri de animal, materiale şi pietre preţioase, fetru, adus în Vest de popoarele nomade din Asia, pai sau bambus, in, cânepă sau bumbac, toate au fost, de-a lungul timpului, materie primă pentru acoperământul capului numit generic pălărie.

În ultimii ani, în industria textilă a mai apărut un material, o fibră numită Ingeo, a cărei materie primă constă în mare parte din porumb modificat genetic, care în funcţie de utilizare, poate avea textura bumbacului sau poliesterului. Marii creatori, precum Armani, au inclus deja în colecţiile lor articole confecţionate din Ingeo.

 

 
„Pălăriile au fost un mijloc de exprimare şi au rămas la fel, sunt o modalitate de a povesti lumii cum cred eu că ar putea ea să arate, cum cred eu că sunt duduile cu adevărat, străzile cu dudui purtând pălării şi uneori chiar şi ferestrele sau gutuile. Fandacsia este o transcriere, un semn, un mesaj atunci când sunt înţelese, adoptate şi asumate”
Cosmina Nicolescu

Pălărierii „nebuni” ai zilelor noastre

În acest mileniu, când îngrădirile de orice fel au dispărut şi creaţiile designerilor de pălării au cunoscut un adevărat „dezgheţ” şi reuşesc să  impresioneze din nou. Pălăria se identifică, acum, mai mult ca oricând, cu persoana care o poartă, pentru că „fiecare piesă creionează figura umană” spune un tânăr pălărier.

Alături de ei, astăzi, ar putea sta o creatoare cu multă fantezie a anilor ‘30 - Elsa Schiaparelli (colaboratoare a lui Salvador Dali), care a croit celebra pălărie în formă de pantof, rochia-schelet şi rochia-bandaj.

(w220) palaria pa

Este şi cazul unei tinere creatoare de...fandacsii, care spune despre creaţiile sale că sunt „pălării light, care nu se îndeasă, ci plutesc, care nu acoperă, ci ornează și nu umbresc, ci atrag atenția”.

(w220) fandacsieCum descrie ea femeia purtătoare de fandacsie? O „femei-actor, o femeie care descoperă oriunde scene pe care le cucereşte cu un mesaj propriu, flamboaiant. Este o modalitate de a face o declaraţie de stil transmisă într-un mod extrem de vizibil, un mesaj plasat acolo unde regina îşi poartă coroana, un mesaj adoptat cu aceeaşi nonşalanţă”.

 

 

 

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ŞTIAŢI CĂ ...
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 32°C 27°C
IASI 30°C 29°C
CLUJ 26°C 27°C
CONSTANTA 28°C 25°C
CRAIOVA 32°C 26°C
BRASOV 25°C 24°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 21 Iulie 2018, 16:32
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 20-07-2018
Deschidere: 7863.76
Maxim: 7951.21
Mimim: 7848.11
Variatie: 0.44%
SNG
30.65
2.98%
SNP
0.31
2.27%
TLV
2.48
0.4%
TGN
325.00
0.31%
EL
9.26
0.43%
BRD
13.36
1.49%
FP
0.89
0%
SIF2
1.30
0.45%
COTE
88.00
0.11%
SIF5
2.08
0.24%
ARHIVĂ ȘTIRI