„Învaţă România – Profi de 10” | David Pirneci, dascălul de istorie din București care predă la țară și a reușit să-i facă pe elevi să aibă dezbateri la ore

15 septembrie 2022, 21:23

David Pirneci s-a născut în București, dar a vrut să predea într-o școală din mediul rural. În 2016, după absolvirea studiilor universitare, a obținut a doua cea mai mare notă la examenul de titularizare din județul Călărași. Astfel a ajuns în comuna Sohatu, unde sunt 25 de dascăli, dintre care 11 navetiști, pentru cei 310 preșcolari și școlari, împărțiți în două școli și două grădinițe.

Părea că visul lui David se împlinise. Dar asta până când și-a dat seama că, la ore, nu reușește să capteze atenția elevilor. Însă a realizat, tot cu ajutorul copiilor, că nu ei sunt vinovați pentru această situaţie.

ION DAVID PIRNECI, profesor de istorie: Eu am vrut să renunț în primele trei luni la catedră și un elev mi-a zis că eu întotdeauna îi învăț pe ei să nu renunțe și eu renunț și îi abandonez. În acel moment m-am simțit groaznic. Consideram că elevii nu evoluează. Dar ei de fapt evoluau și era blocajul meu. Eu aveam mai multe probleme. Deoarece consideram că ei trebuie să învețe foarte multe lucruri și mi-am dat seama că nu este vorba despre conținut, ci despre competențe. Ce competențe reușesc eu să-i dezvolt elevului? Asta e foarte important. (n.r., Deci probabil că în momentul ăla ți-ai schimbat și maniera de a preda?) Da, clar. Eu predau maximum zece minute, iar apoi lucrăm împreună. Ei au dezbateri, elevii dezbat. La final de lecție le dau o mică fișă de lucru în care le spun: trei lucruri care le-au plăcut și un lucru pe care eu aș putea să-l îmbunătățesc. Și vin cu idei.

Copiii învață și prin jocuri de rol, întrând în pielea unui personaj istoric, dar nu numai ca să-i înțeleagă deciziile, ci și ca să aleagă ei o altă variantă, argumentată, desigur, pentru rezolvarea unei probleme din timpuri demult apuse. Tot școlarii își pregătesc un subiect pe care îl prezintă colegilor lor, jucând rolul profesorului.

ION DAVID PIRNECI, profesor de istorie: Un elev a venit cu ideea: dar ce-ar fi să se organizeze alegeri pentru primar, la noi în clasă.

A fost prilejul pentru școlari să-și dezvolte abilitățile de comunicare, după ce au construit doctrina și obiectivele de dezvoltare ale comunității lor. În cadrul aceleiași arii, David Pirneci și-a dus elevii într-o excursie în Parlamentul României, unde au simulat activitatea unei comisii de specialitate. Evident, tema a fost „învățământul”.

Lecția de azi, la care noi, reporterii, am participat, se apropie de final. Concluzia profesorului e fără echivoc.

ION DAVID PIRNECI, profesor de istorie: Sistemul educațional nu se poate schimba de la sine. Ai nevoie de oameni catalizatori care să se schimbe pe sine și apoi se schimbă sistemul educațional.

Profesorul parcurge zilnic 80 de kilometri, dus-întors, de la Bucureșți până la Sohatu, cu mașina personală. Pleacă de acasă dimineața la 6.00 și se întoarce cel mai târziu seara, la ora 8.00. Cu sufletul împăcat.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite