În 19 noiembrie 1979, din Depoul Ciurel pleca primul tren de metrou cu primii călători

19 noiembrie 2022, 06:34

În luna noiembrie 1979, din Depoul Ciurel, primul tren de metrou intra în circulaţie pe cei 8,1 km ai primului tronson al Magistralei I. Tronsonul avea 6 staţii (Semănătoarea, Grozăveşti, Eroilor, Izvor, Piaţa Unirii, Timpuri Noi) şi un depou.

Astăzi, lungimea reţelei de metrou a municipiului Bucureşti se întinde pe 78 km cale dublă, distribuiţi pe 5 magistrale, 63 de staţii cu 190 de căi de acces şi 6 depouri.

Metroul transportă sute de mii de călători, zilnic, fiind o soluţie de transport rapidă, ecologică şi sigură.

Primele tentative de a construi un metrou în București datează din anii 1909-1910, când se negocia cu firma Siemens & Halske referitoar la construirea liniilor de tramvai din oraș. Inginerii Elie Radu și Dimitrie Leonida, membri ai Consiliului Tehnic al Bucureştiului, propuneau construirea metroului, deoarece sumele cerute de firma belgiană pentru liniile de tramvai erau foarte mari și ar fi putut acoperi costurile metroului.

Propunerea a fost reluată în jurul anilor 1929 si 1930 în cadrul comisiei conduse de arhitectul Duiliu Marcu ce discuta „Planul de sistematizare a Capitalei” dar soluția nu a fost reținută în cadrul documentului final deoarece se considera că Bucureștiul putea fi încă acoperit de transportul în comun de suprafață.

În anul 1971 s-a ajuns la concluzia că unica soluție potrivită ar fi construirea unei rețele de trenuri subterane.

În 1975 s-au declanșat efectiv lucrările de construcție.

Toate trenurile au fost fabricate în România, iar staţiile aveau ca şi culori predominante alb, gri și portocaliu.

Prima linie, M1, a fost dată în folosință pe 16 noiembrie 1979, dar a fost inaugurată doar o lună mai târziu, pe 19 decembrie 1979. Lungimea liniei era de 8,63 km și avea 6 stații.

Între 1990 și 2000 au fost deschise doar trei stații, incluzând două în tunelurile existente. Pe 1 martie 2000, a fost deschisă Magistrala 4, cu aproape 4 km lungime și patru stații, iar pe 1 iulie 2011 a fost deschis și segmentul 1 Mai – Jiului – Parc Bazilescu (2,62 km).

În perioada 1994 – 1998, se dă în folosinţă „pe jumătate” staţia Gorjului situată între Armata Poporului (azi Lujerului) şi Păcii.

În martie 2000, este pus în exploatare tronsonul 1 al Magistralei 4, cuprins între staţiile Gara de Nord şi 1 Mai (3,6 km, 4 staţii).

Opt ani mai târziu, în noiembrie 2008, este pus în funcţiune şi tronsonul Nicolae Grigorescu – Linia de Centură (azi Anghel Saligny), cu lungimea de 4,75 km, pe parcursul cărora sunt patru staţii.

În iulie 2011, este pus în funcţiune şi tronsonul 2 al Magistralei 4, cu lungimea de 2,62 km, cu două staţii, cuprins între staţiile 1 Mai şi Parc Bazilescu. Acesta a fost ultimul tronson de metrou a cărui construcţie a fost începută înainte de 1989.

În iulie 2009, rebrusarile (zonele de întoarcere a trenurilor) din staţiile Eroilor şi Nicolae Grigorescu au fost desfiinţate, trenurile circulând direct între staţiile Industriilor (Preciziei) şi Linia de Centură (Anghel Saligny). Statiile Semănătoarea, Armata Poporului, Industriilor, Depoul IMGB, IMGB, Laromet, Policolor şi Linia de Centură şi-au schimbat numele în Petrache Poenaru, Lujerului, Preciziei, Berceni, Dimitrie Leonida, Laminorului, Nicolae Teclu, şi, respectiv, Anghel Saligny.

În anul 2017, extinderea si modernizarea reţelei de metrou a înregistrat rezultate concrete pe Magistrala 4, odată cu deschiderea circulaţiei celor doua staţii de metrou Laminorului şi Străuleşti, în zona de nord a Capitalei.

Metrorex a finalizat lucrările de modernizare a sistemului de control – acces în 41 de staţii de metrou, ceea ce a presupus înlocuirea liniei vechi de turnicheţi cu porţi de acces batante, care facilitează atât intrarea, cât si evacuarea rapidă a calatorilor în situaţii de urgenţă. Tot în 2017, Metrorex a introdus în vânzare cinci titluri de călătorie, fără implicaţii financiare suplimentare din partea călătorilor.

În 2018 a fost dat in exploatare primul terminal multimodal tip Park&Ride din Bucureşti, care oferă acces non-stop tuturor celor care doresc să-şi eficientizeze timpul şi costurile.

În 2019, prin proiectul “Imbunataţirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni – Pipera” a fost deschisă o nouă cale de acces la staţia de metrou Tineretului. Aceasta are în componenţă două intrări/ieşiri pietonale dotate cu scări fixe, escalatoare sş lift, facilitând astfel deplasarea persoanelor cu mobilitate redusă.

Astăzi, lungimea reţelei de metrou a municipiului Bucureşti se întinde pe 77 de kilometri cale dublă de rulare, distribuiţi pe cinci linii magistrale şi 63 de staţii, precum şi 6 depouri, odată cu punerea în funcţiune, în septembrie 2020, a Magistralei 5 de metrou: Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor.

Noua linie de metrou leagă cartierul Drumul Taberei de centrul oraşului prin intermediul a 10 staţii de metrou şi un depou, pe o lungime de aproximativ 7 kilometri.

Un alt obiectiv a fost finalizarea proiectului „Magistrala 4. Racordul 2. Secţiunea Parc Bazilescu (Ps Zarea) – Străuleşti”, luna iulie a anului 2020, ceea ce a însemnat o scădere considerabilă a intervalului de succedare între trenuri pe Magistrala 4.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă