Imunitate economică la COVID-19. O analiză a câștigătorilor și a perdanților în perioada pandemiei

O analiză a câștigătorilor și a perdanților în perioada pandemiei
O analiză a câștigătorilor și a perdanților în perioada pandemiei
30 iulie 2020, 15:55

”Cuvântul criză se scrie, în limba chineză, folosind două semne (危机) a căror semnificație este foarte interesantă: unul se traduce prin pericol iar celălalt prin oportunitate. Mileniile de civilizație pe care se sprijină cultura asiatică, au condus la identificarea acestui adevăr, sintetizându-l cum nu se putea mai bine, la nivel lexical”, spune Gabriel Sincu, consultant fiscal și expert contabil. Din postura sa de lider al filialei din România a unei companii internaționale de consultanță și contabilitate, Gabriel Sincu interacționează cu sute de clienți și are o viziune deja conturată asupra gradului de imunitate pe care îl au diferite sectoare ecomice în fața COVID-19.

Din perspectiva sectoarelor de activitate, cele mai mari probleme generate de criza Covid-19 le-au avut de înfruntat domenii precum producția industrială, transportul aerian și rutier (ba chiar și închirierea de trotinete electrice), industria hotelieră și de alimentație publică, comerțul cu amănuntul pentru orice altceva decât produse de strictă necesitate. De asemenea, au suferit foarte mult firmele din domeniul ”oil & gas” la care, peste reducerea bruscă a cererii pentru produsele lor, s-a suprapus și contextul internațional generat de conflictul comercial dintre Rusia și Arabia Saudită. Un domeniu foarte greu afectat a fost cel artistic, odată cu închiderea instituțiilor culturale și interzicerea oricărui tip de spectacole. Criza a fost resimțită și de companiile care organizau evenimente sau cursuri profesionale, cel puțin în primă instanță, până s-au repliat în zona digitală.”

Dinamica și adaptabilitatea au fost cuvintele de ordine pentru activitățile care se bazează pe contactul social, suspendat de criza COVID-19. Transferul afacerii în spațiul virtual a reprezentat un colac de salvare pentru asemenea sectoare, care au rămas exclusiv cu clienții dispuși să-i urmeze.

”Mai puțin afectate au fost sectoarele a căror activitate s-a putut muta într-o măsură mai mare sau mai mică în on-line, precum anumite activități de consultanță (de la marketing și publicitate până la coaching și dezvoltare personală) și serviciile profesionale. Desigur, au fost și aici diferențe…Dacă serviciile de contabilitate și salarizare au continuat (uneori la turație mai joasă, dictată de reducerea activității clienților), cele de consultanță în afaceri, reorganizări, fuziuni și achiziții s-au redus semnificativ, consultanții respectivi devenind vedete în webinar-ii și prezentări la distanță. Va fi, de asemenea, interesant de urmărit ce se va întâmpla în domeniul proprietarilor de spații de birouri sau comerciale, care în prezent au beneficiat de chirii ca urmare a contractelor semnate anterior, fără ca imobilele respective să fie folosite prea mult. Odată cu extinderea opțiunilor de lucru de acasă (telemunca), rămâne de văzut dacă la expirarea contractelor actuale, chiriașii vor păstra aceleași suprafețe sau vor decide să se restrângă”, adaugă Gabriel Sincu în analiza sa, exclusiv pentru stiriletvr.ro.

Și, ca în orice criză, există și avantajați din punct de vedere economic. ”În categoria câștigătorilor remarcăm, de departe, companiile din domeniul IT, atât cele care vând hardware (cererea de laptopuri, tablete, echipamente de rețea și acces la internet crescând exponențial) cât mai ales cele din zona software. Firmele de vânzări on-line și cele de curierat dar și lanțurile mari de vânzare cu amănuntul au fost de asemenea printre cei care și-au văzut conturile de profit și pierdere crescând precum voinicul din poveste.”, spune expertul în consultanță și contabilitate.

O altă analiză a câștigătorilor și perdanților ar fi din perspectiva mărimii și a tipului de jucător din economie. ”Astfel, firmele multinaționale mari, care au dispus de resurse financiare suficiente, au putut să treacă mai bine prin această perioadă și să se gândească chiar la achiziții ale competitorilor pentru a-și consolida poziția. Chiar dacă, momentan, în piața locală nu am auzit de mișcări spectaculoase, cred că ele vor fi anunțate în 6-9 luni, întrucât este normal ca economia locală să urmeze trendurile globale (e.g. in SUA a fost confirmată săptămânile trecute achiziția Postmates de către Uber într-o tranzacție de 2,65 mld de dolari). Jucătorii mici au suferit foarte mult, așteptând ajutor de la stat sau de la bănci și în opinia mea, în lipsa unei reorientări rapide, vor suferi în continuare sau vor sfârși prin a fi ”inghițiți” de concurenții mai mari sau vor trebui să tragă obloanele” a concluzionat Gabriel Sincu, liderul pentru România al unei multinaționale de consultanță și contabilitate.

 

Autor Mihaela Căciuleanu

 

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă