Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES

Grupul Feroviar Român, printre companiile care vor să cumpere reţeaua de transport din Grecia

Trei companii europene sunt interesate de achiziţionarea parţială sau totală a reţelei feroviare din Grecia, ţară care îşi vinde bunurile pentru a-şi satisface creditorii internaţionali.

18 Aprilie 2012, 19:18 |
Compania Grup Feroviar Român vrea să preia CFR Marfă / FOTO: www.exclusivnews.ro

Rusia ar dori să cumpere întreaga reţea de căi ferate a Greciei sau măcar parte din aceasta, odată cu operatorul Trainose, în timp ce Grup Feroviar Român (GFR), cea mai mare companie privată din România, şi-a exprimat interesul la nivelul transportului de mărfuri, au declarat pentru Reuters doi oficiali greci implicaţi în această tranzacţie.

Un oficial al Căilor Ferate Ruse (CFR) a spus că a purtat discuţii vizavi de cumpărarea în parte sau în totalitate a reţelei feroviare în timp ce directorul general al CFR a declarat în mod oficial: “Ţinem legătura cu Grecia. Oficialii de acolo nu s-au decis asupra tuturor detaliilor, aşa că este prea devreme să vorbim despre participarea noastră în această afacere”.

“Compania franceză SNCF vrea să preia atât rutele de cargo cât şi pe cele de pasageri şi face tot posibilul pentru a le obţine”, a spus un oficial grec care a asistat la discuţii. Întâlnirile au avut loc la Atena şi Paris în 2010 şi finele lui 2011, când au ajuns la nivelul ministerului transportului.

Un purtător de cuvânt al SNCF de la Paris a spus că “operatorul francez nu concurează pentru achiziţia Trainose, nici nu se află în cursa pentru cumpărarea unei companii feroviare sau a unei reţele de căi ferate greceşti”.

Nimeni nu a fost dispus să comenteze asupra acestei tranzacţii la GFR, companie care deţine operaţiuni cargo în România, Ungaria, Bulgaria şi Serbia printre alte ţări. Unul dintre oficialii greci a spus că s-a întâlnit de mai multe ori cu delegaţii ale GFR, cea mai recentă având loc în februarie.

Trainose, despre care oficialii greci speră să le aducă 200 milioane de euro şi Organizaţia Feroviară a Greciei (OFG), care deţine infractructura fizică a căilor ferate, au format o singură companie până în 2008, când s-au separat. Grecia a preluat 10.7 miliarde euro la finele lui 2010, datorii ale OFG şi aproape 700 milioane de euro de la Trainose.

Succesul unei afaceri cu firmele feroviare europene stă în capacitatea statului grec de a primi girul Uniunii Europene (UE) pentru intervenţia statului. Atena presează pentru obţinerea aprobării înainte de continuarea privatizării.

Trainose este printre zecile de firme de stat care vor fi privatizate la licitaţie în schimbul împrumutului de 130 miliarde euro a aşa-zisei troici formate din Comisia Europeană (CE), Banca Centrală Europeană (BCE) şi Fondul Monetar Internaţional (FMI).

Potrivit programului UE, procesul delicat al Trainose se va deschide în ultimul trimestru al acestui an, iar activele companiei vor fi transferate la fondul grec de privatizare. Veniturile provenite în urma vânzării, preconizată pentru primăvara anului viitor, vor contribui la suma de 19 miliarde euro pe care Grecia se străduieşte să o strângă pentru a reduce nivelul datoriilor externe.

Cine se interesează de Trainose

Cu aproape 900 de angajaţi , Trainose operează rutele cargo şi de pasageri pe 2.500 kilometri de cale ferată pe 500 de rute, potrivit sitului companiei. Trainose şi-a micşorat datoriile la 33 milioane de euro în 2011 şi a scos profit în ultima lună a anului. În primele două luni ale lui 2012 a produs un profit de aproape 142.000 euro comparativ cu o pierdere de 12.6 milioane euro înregistrată cu un an înainte.

De la începerea recesiunii în Grecia compania a fost restructurată cu 1.4 miliarde euro din fonduri guvernamentale, care au fost folosite pentru a închide rutele nerentabile şi pentru a reduce la aproape jumătate personalul angajat.

Un oficial grec a spus că o delegaţie rusă, compusă din 20 de persoane, a vizitat Atena la finele lui 2011 şi a consultat actele contabile ale Trainose pentru a evalua valoarea şi profitabilitatea companiei. Este neclar dacă OFG, care are 4 mii de angajaţi şi active în valoare de 10.3 miliarde euro, a făcut parte din negocieri.

Oficialii greci au mai arătat că SNCF, care a asistat la restructurarea Trianose încă din 2010, a avut “discuţii ample” despre o achiziţie în septembrie 2011. Francezii au “pus întrebări foarte detaliate despre finanţe” şi despre cumpărarea anumitor bunuri feroviare, a explicat unul dintre oficiali.

Trainose operează toate liniile de transport de pasageri şi marfă din Grecia. Porturile ţării sunt plasate strategic pentru transportul bunurilor spre pieţele în curs de dezvoltare de-a lungul Balcanilor şi a Europei de Est.

China a profitat deja de oportunităţile de afaceri prezentate de criza datoriilor Greciei, anul trecut când firma COSCO Pacific a preluat controlul asupra celui mai mare terminal de containere din portul Pireu, negociind o concesiune pe 35 de ani plătită cu apropape 5 miliarde dolari.

Ieftin ca braga

Doi oficiali au guvernului grec au spus la Bruxelles, ieri, că s-au făcut presiuni asupra lor din partea omologilor Comisiei Europene pentru a vinde reţeaua de căi ferate mai devreme decât prevedea programul stabilit, ceea ce va dăuna preţului de vânzare.

Principalul impediment pentru vânzare este obţinerea aprobării Comisiei Europene pentru Concurenţă (CEC). Este în interesul oficialilor greci să vândă la cel mai bun preţ, în timp ce Comisia Europeană este nerăbdătoare să trimită un semnal că doreşte restituirea banilor contribuabililor europeni folosiţi la ajutorul dat Greciei.

Dacă CE consideră că ajutorul a violat regulile UE şi a constituit o subvenţie guvernamentală ilegală, datoria ar deveni responsabilitatea noului proprietar. “Niciun investitor serios nu ar cumpăra companian dacă ar fi vorba de nereguli. Trebuie ca CE să clarifice mai întâi situaţia ajutorului”, a spus un oficial grec. În cazul Trainose datoria de 700 milioane euro ar face insignifiantă estimarea de 120 milioane de euro a activelor.

Îngrijorarea că CE presează Atena să facă o vânzare rapidă a făcut-o pe Marilena Koppa , un europarlamentar din partea Partidului Democrat Socialist din Grecia să ceară lămuriri din partea comisarului european Olli Rehn, în februarie.

“Privatizuarea Trainose înaintea acordării autorizaţiei reduce valoarea sa şi în termeni practici va conduce spre o achiziţie la preţ redus”, i-a scris Koppa comisarului. Într-un răspuns de două paragrafe, oferit săptămâna trecută, Rehn a explicat că presupunerile europarlamentarului Koppa “nu sunt corecte”.

Potrivit programului stabilit de Grecia cu troica creditorilor străini, Atena va scoate la vânzare, mai întâi, companiile de jocuri de noroc şi loterie care sunt foarte profitabile, în special OPAP, cea mai mare companie europeană de pariuri.

 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 9°C 10°C
IASI 8°C 8°C
CLUJ 8°C 6°C
CONSTANTA 13°C 11°C
CRAIOVA 8°C 10°C
BRASOV 8°C 6°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 18 Noiembrie 2017, 09:57
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 17-11-2017
Deschidere: 7716.26
Maxim: 7774.77
Mimim: 7716.26
Variatie: 0.72%
SNG
31.45
1.92%
BRD
12.90
0.31%
TLV
2.14
0.71%
FP
0.84
0%
TRP
0.39
0.26%
SFG
33.10
0.3%
TGN
387.00
1.57%
TEL
25.20
0.2%
SNN
7.52
0.4%
SIF1
2.62
0.57%
ARHIVĂ ȘTIRI