Grevă de avertisment la CFR. Peste 250 de trenuri, oprite pentru două ore. Sindicaliștii cer investiții în calea ferată și creșteri salariale. Pierderea financiară într-o zi de suspendare a activității: 1,5 milioane de lei

15 septembrie 2023, 06:08

ACTUALIZARE La ora 7.00 dimineața, 266 de trenuri din toată țara s-au oprit timp de două ore. O surpriză neplăcută pentru zecile de mii de călători care și-au văzut planurile date peste cap. Haosul a continuat și după încheierea grevei, iar CFR a anunțat că 80% din trenuri vor avea întârzieri pe tot parcursul zilei. La orele dimineții, interzierile erau încă foarte mari.

În momentul în care greva s-a încheiat trenurile în Gara de Nord aveau întârzieri între 10 și 155 de minute. De exemplu, trenul spre Otopeni a avut o întârziere de nu mai puțin de 100 de minute.

A fost haos și în gara din Brașov, unde călătorii s-au temut că greva le va afecta planurile de călătorie.

Eugean Neagu, lider, Sindicatul Reparatorilor de Locomotive: Locomotivele pe care noi le întreținem sunt unele vechi de peste 40 de ani, luăm o piesă de pe o locomotivă și punem pe cealaltă.

La Galați, câțiva tineri care mergeau la un festival au improvizat un mic spectacol chiar în fața trenurilor oprite în gară.

Greva a fost organizată de două sindicate feroviare. Lista de revendicări include finanțarea corespunzătoare a căii ferate, creșteri salariale și investiții în garnituri și locomotive.

Viorel Istrate, secretar general, Federaţia Feroviară Mişcare Comercial Vagoane: Haosul de astăzi e incomparabil mai mic decât haosul de la lipsa de material rulat. Suntem în imposibilitatea de a lucra, dar nu e declarată.

Salariații CFR Călători au anunțat că nu participă la greva. Conducerea CFR a transmis astăzi că înțelege revendicările, dar că nu e de acord cu acest tip de protest, care pune în dificultate călătorii. Și îi cheamă la negocieri pe sindicaliști. Mai mult, avertizează că o grevă pe calea ferată înseamnă pierderi de 1.5 milioane de lei pe zi.

ACTUALIZARE Cea mai mare întârziere (180 de minute) o are trenul IRN 1742 Satu Mare – Bucureşti Nord, care trebuia să ajungă în Gara de Nord la ora 7:59. Acesta este urmat de IR 1658 Bacău – Bucureşti Nord, cu o întârziere de 135 de minute, şi de R 5012, de la Buzău, şi RE 11632, de la Braşov, ambele cu o întârziere de 130 de minute.

Tot 135 de minute de întârziere au şi trenurile 10050 Buzău – Bucureşti Nord, IR 1658 Bacău – Bucureşti Nord şi IR 1570 Galaţi – Bucureşti Nord, iar 100 de minute consemnează RE 9252 Piteşti – Bucureşti Nord şi RE11614 Craiova – Bucureşti Nord.

RE 11612 Craiova – Bucureşti Nord are 125 de minute de întârziere, iar RE 11030 Braşov – Bucureşti Nord şi IC 538 Braşov – Bucureşti Nord câte 120 de minute.

R 10262 de la Pietroşiţa va sosi în Gara de Nord cu 120 minute de întârziere, iar 70 de minute au R 13195 Bucureşti Obor – Bucureşti Nord şi R 8122 Slobozia Veche – Bucureşti Nord.

Şi călătorii care pleacă din gara Bucureşti mai au de aşteptat. Astfel, spre Constanţa, se pleacă mai târziu cu 105 minute (IC 538), cu 100 de minute (IR 11681 şi IR 1585) şi, respectiv, 80 de minute (IR 683).

Trenul RE 11631 va pleca spre Braşov cu 100 de minute de întârziere, iar spre Buzău trenurile R 5013 şi RE 10051 au întârzieri la plecare de 90 de minute.

RE 11031 Bucureşti – Braşov are la plecare o întârziere de 65 de minute, iar R10263 spre Târgovişte – 50 de minute.

ACTUALIZARE Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a transmis scuze călătorilor afectați de greva de avertisment, organizată de federațiile sindicale, în intervalul orar 07.00 – 09.00, dar și tuturor operatorilor de transport de călători și de marfă, care nu și-au putut desfășura activitatea feroviară, conform graficului normal de circulație.

Din punct de vedere al traficului feroviar, menționăm faptul că la nivelul întregii rețele feroviare, între orele 07 – 09.00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparțin celor 6 operatori de transport feroviar de călători. De asemenea, în Gara de Nord București, în același interval orar, erau programate să plece în cursă și să sosească 38 de trenuri, dintre care 16 cu plecare din Gara de Nord, începând cu ora 07.00, respectiv 22 de garnituri care urmau să sosească începând cu aceeași oră.

Menționăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări, 80% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în stația de destinație, sau aflate în circulație, care au fost oprite în gări între orele 07.00 – 09.00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toți operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulație al trenurilor.

ACTUALIZARE Conducerea CFR SA transmite faptul că înțelege nemulțumirile angajaților, care au recurs la această acțiune, însă greva și perturbarea traficului feroviar NU reprezintă calea pentru rezolvarea situației actuale. ”Deși CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finanțelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri și Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanțelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an. Însă, atragem atenția asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol TOATĂ activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministrul Finanțelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcționarea traficului și întreținerea infrastructurii de transport.”, a precizat CFR SA într-un comunicat.

Compania atras un semnal de alarmă și în privința lipsei banilor pentru siguranța feroviară: ”Infrastructura feroviară este sector strategic de transporturi, un sector care la ora actuală are în derulare, doar prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), 144 contracte în valoare de 15,44 miliarde lei, pentru modernizarea infrastructurii feroviare, o rețea feroviară care, în actualul context strategic, este esențială pentru transportul de cereale, iar avizarea negativă a Bugetului de Venituri și Cheltuieli pe acest an, principala cauză a grevei de avertisment în care s-a aflat o parte a salariaților companiei, afectează în mod direct nu doar continuarea negocierilor cu partenerii sociali, pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, dar și blocarea absorbției de fonduri europene, reducând astfel capacitatea Statului Român de a implementa programele de modernizare a infrastructurii.”

Principala pârghie pentru deblocarea actualei situații în care se află compania o reprezintă aprobarea Bugetului de Venituri și Cheltuieli pentru anul în curs, Buget care va permite continuarea negocierilor cu sindicatele feroviare pentru încheierea Contractului Colectiv de Muncă, arată CFR SA.

ACTUALIZARE O zi de grevă pe calea ferată înseamnă o pierdere financiare de cca 1,5 milioane de lei din taxa de utilizarea a infrastructurii, neîncasată de la operatorii de transport, a precizat CFR SA într-un comunicat.

ACTUALIZARE Greva de avertisment s-a încheiat, iar circulația trenurilor urmează să revină la normal. Din cauza grevei, la trenurile care urmau să vină în Gara de Nord s-au înregistrat întârzieri cuprinse între 40 și 130 de minute.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane şi Alianţa Sindicală a Federaţiilor „Drum de Fier – Elcatel” au declanşat, vineri dimineaţa, o grevă de avertisment, între orele 7:00 – 9:00, iar trenurile au fost oprite în acest interval orar.

ACTUALIZARE Un număr de 266 de trenuri – de călători, private şi de marfă – au fost oprite vineri dimineaţa, în urma grevei de avertisment declanşate de ceferiştii de la infrastructură, informează Blocul Naţional Sindical (BNS).

Angajații CFR sunt nemulțumiți că nu au un contract colectiv de muncă pentru că nu există un buget de venituri-cheltuieli aprobat la nivelul societății, că nu există nicio strategie de investiții în infrastructură și că există probeme în statutul ceferiștilor.  Ei vor și salarii mai mari și condiții mai bune de muncă.

În perioada grevei sunt 206 trenuri care circulă la nivel național. Din Gara de Nord din București sunt programate să plece sau să ajungă 35 de garnituri.

Această grevă este declanșată de angajații de la CFR Infrastructură. Joi seară, CFR Călători a transmis că nu participă la grevă.

Pasagerii afectați de această grevă vor putea merge la casierii să își recupereze banii pe bilete.

Ministrul Transporturilor a precizat că este într-un dialog permanent cu liderii de sindicat, dar nu poate să le spună ce mărări salariale ar putea ministerul să le ofere până în momentul în care rectificarea bugetară nu este aprobată.

Grigore Mare, președintele Federaţiei Naționale Feroviar Mişcare-Comercial Vagoane a îndemnat toți feroviarii la solidaritate în această acțiune de protest. ”Este vorba despre dreptul nostru de feroviari. De aproape șase luni negociem Contractul Colectiv de Muncă. După nouă luni din acest an, noi nu avem buget de venituri-cheltuieli la calea ferată, instrumentul financiar după care se ghidează o societate. Neavând buget de venituri-cheltuieli nu se poate semna Contract Colectiv de Muncă”

Calea ferată suferă de subfinanțare cronică de 30 de ani, am ajuns într-o situație explozivă, dacă nu există o voință politică, situația nu mai poate fi rezolvată. Nu mai ține de Ministerul transporturilor, ține de Guvernul României, a adăugat Grigore Mare.

Sindicaliștii își doresc transpunerea Statutului personalului feroviar trebuie în Contractul Colectiv de Muncă, lucru de nerealizat fără bugetul de venituri-cheltuieli.

Salariile ceferiștilor sunt foarte mici, salariile a 50% din salariați merg acasă cu maxim 3500 de lei net după ce lucrează în weekenduri și noaptea.Circulăm pe calea ferată cu vagoane din anii 70-80. Infrastructura e la pământ, investiții în infrastrucură nu sunt, viteza de circulație este foarte mică, iar capacitatea de transport este redusă, a adăugat președintele Federaţiei Naționale Feroviar Mişcare-Comercial Vagoane.

Ministrul Transporturilor și-a arătata disponibilitatea de a avea discuții cu reprezentanții sindicatelor săptămâna viitoare, a declarat Grigore Mare.

„Sunt vizate toate trenurile aflate în circulaţie, în intervalul orar 7:00-9:00, cu excepţia celor în care se află grupuri de elevi, grupuri vulnerabile. Acele trenuri nu vor fi oprite”, a menţionat pentru Agerpres Viorel Istrate, secretarul general al Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane a anunţat că va declanşa, pe 15 septembrie 2023, o grevă de avertisment, care vrea să atragă atenţia asupra „unor teme care nu mai pot fi ţinute în mape, pe holurile Ministerului Transporturilor sau ale Guvernului”.

„Noi am parcurs toate etapele prevăzute de lege, care reglementează conflictele de muncă. Este vorba de legea 367/2022. Ne-am aflat în procesul de negociere pentru Noul contract colectiv de muncă încă din luna martie. Noi suntem acum în septembrie, nu avem acest contract colectiv de muncă, nu avem buget, nu avem nimic. Prin urmare, a fost declanşat conflictul de muncă, am trecut prin toate etapele prevăzute de lege – şi am ajuns la această etapă care se numeşte grevă de avertisment”, a menţionat Viorel Istrate.

În opinia sa, ar trebui să fie un minim dialog după evenimentul de vineri, în care fiecare dintre părţi să vină cu soluţii.

„Ce nu interesează pe noi – şi acesta este elementul numărul 1 – este ca Ministerul de Finanţe să finanţeze corect şi la timp activităţile de exploatare, astfel încât să nu mai mergem cu 45 km/h şi cu cutiile astea de conservă cărora le spunem generic vagoane, trenuri – şi să eliminăm, dacă se poate, situaţia în care ne aflăm acum, în care toată lumea chinuie pe toată lumea. Mâine va fi greva de avertisment şi, apoi, până la greva generală există o perioadă de timp prevăzută de legiuitor. Nimeni nu-şi doreşte greve”, a mai spus Istrate.

Conform unui comunicat al organizaţiei sindicale, întreaga procedură legală de declanşare a conflictului de muncă, potrivit dispoziţiilor legale în materie, a fost parcursă.

„Din păcate, aşa cum s-a întâmplat în fiecare guvernare care s-a angajat să rezolve problematica căii ferate, aflată, aşa cum bine se ştie, de ani şi ani de zile, în moarte clinică, noi, ceferiştii, constatăm că agenda politicienilor care preiau managementul căii ferate nu corespunde cu lista de priorităţi formulată cu claritate şi public de către lucrătorul feroviar. (…) Pentru readucerea structurii feroviare româneşti la parametrii europeni este nevoie de un proiect de ţară corect coordonat cu structurile europene şi finanţat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanţat, iar deschiderea unor şantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul ţării”, atrag atenţia ceferiştii.

Aceştia reclamă totodată lipsa de investiţii în material rulant de calitate şi modern.

„Nu există un plan de investiţii solid în ceea ce priveşte înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane, în astfel de condiţii. Politicienii aflaţi în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să ştie că excepţiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiţionat, nu rezolvă problema”, spun ei.

Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generaţii de ceferişti este o altă problemă ridicată de sindicalişti.

„Se aminteşte din ce în ce mai rar că în astfel de condiţii de salarizare, dar mai ales având în vedere relaţia greşită care se construieşte între management şi lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unităţi strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajaţi. Deja, deficitul de angajaţi depăşeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii”, se mai precizează în comunicat.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane aduce în discuţie şi problemele din ce în ce mai multe şi nerezolvate care au legătură cu statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite