GhiDigital, episodul 22 | Legătura dintre sistemele de operare şi interesele geopolitice

28 martie 2022, 15:13

Dacă vă mai îndoiți că trăim într-o lume digitală, haideți să ne uităm pe clasamentul celor mai valoroase branduri de pe planetă, valabil pentru 2021. Sunt multe astfel de topuri, dar în toate, primele 10 clasate sunt preponderant corporații din mediul digital. Iar în frunte se află giganții care au în portofoliu cele mai răspândite sisteme de operare. Adică Apple, Microsoft și Google. Toate trei, americane. Europa nu există. Rusia nu se regăsește. Asia are însă jucători mari și ambițioși. Compania sud coreeană Samsung și una sau două firme din China.

Plasez etichete de proveniență pe acest clasament pentru că problema trebuie pusă și geopolitic. Mai multe analize spun că Rusia a pierdut Războiul Rece și pentru că nu a făcut față întrecerii digitale declanșate din anii 80. Uniunea Sovietică a ținut piept Occidentului în cursa industrială, în anii 50-60, în cea cosmică și în cea a înarmării din deceniile următoare. Dar a fost complet depășită atunci când computerul a devenit din ce în ce mai important în economie și societate.

Pe de alta parte, nu am dat numele companiilor chinezești din clasamentele de brand pentru că unui european ca noi nu ne spun nimic. Ați auzit de Tencent? Sau de WeChat? Nu cred. Deși sunt firme care valorează zeci sau peste o sută de miliarde de dolari. Și domină o piață digitală care este cumva etanșă pentru restul lumii. Cea de aproape un milliard și jumătate de oameni din China. Adică mai mult decât în toată America de Nord, Europa și Rusia la un loc.

Ați auzit însă de Alibaba, Huawei sau TikTok pentru că sunt branduri chinezești care acționează pe piața globală.

Unde vreau să ajung este la faptul că nu e de mirare că o țară precum China are ambiția să își furnizeze propriile soluții digitale. Inclusiv când vine vorba despre un sistem de operare.

V-am arătat în rubrica noastră că ecosistemele digitale sunt uriașe generatoare de venituri dar și înspăimântătoare aspiratoare de date personale și comportamentale despre utilizatorii săi. Așa că un stat centralizat precum China nu își permite să fie concurat la aceste capitole de companii străine. În consecință, Facebook este interzis iar Google este pus la colț și ținut prin diverse restricții la o cotă de piață de 3-4 procente.

Microsoft Windows este încă sistemul de operare dominant pentru PC, însă începând cu 2015, China își încurajează cetățenii să folosească „cu încredere” sistemul propriu de operare numit NeoKylin, iar din toamna acestui an, 2022, niciun computer din sistemul administrativ și guvernamental din China nu va mai folosi Microsoft Windows.

Excepția pare să fie Apple. Brandul American este prosper în China. Dar orice are un preț. Produsele Apple sunt fabricate în China. În felul acesta, firma americană are la dispoziție capacitate de producție capabilă să satisfacă cereri uriașe la costuri care le lasă o marjă maximă de profit. În schimb, Apple s-a angajat să investească sute de miliarde de dolari în economia chineză și – conform unor rapoarte de presă – să facă anumite concesii care țin de confidențialitatea datelor utilizatorilor săi chinezi, de stocarea datelor de trafic pe servere care sunt instalate fizic pe teritoriul chinez, ba chiar de ajustarea reprezentării geografice ale unor insule pe care China și le dispută cu Japonia.

Vestea bună – pentru conturile Apple – este că firma americană are vânzări din ce în ce mai mari pe piața de smartphone-uri din China, cu o cotă de aproape 15 la sută. O piață, vă reamintesc, de 1,5 miliarde de oameni…

Mă întorc în încheierea acestui episod la sistemul de operare chinezesc menționat mai devreme: NeoKylin. El are la bază un sistem de operare gratuit și deschis, publicat de un student finlandez în 1991: Linux. Despre acest sistem de operare foarte apreciat de specialiștii IT și despre viziunea idealistă a unor programatori cum că software-ul ar trebui să fie gratuit, vorbim în următorul episod GhiDigital.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite