Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Gfk: Europenii sunt pesimişti cu privire la redresarea economică

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare Gfk, climatul de consum din Europa şi Statele Unite a fost puternic afectat în al treilea trimesctru din 2012, ca urmare a incertitudinilor de pe pieţele financiare şi de pe scena politică europeană.

16 Octombrie 2012, 12:02 (actualizat 16 Octombrie 2012, 12:08) |
Pesimism major în rândul consumatorilor

Principalele probleme cu care se confruntă Europa sunt legate de ratele dobânzilor pentru obligaţiunile spaniole şi italiene care au crescut puternic, situaţia alarmantă din Grecia si incertitudiniea care a planat pentru o scurtă perioadă în Germania.

Prognoza că multe ţări europene continuă să se îndrepte spre recesiune a făcut ca mediul de consum să se degradeze.  Gfk arată că valorile indicatorilor pentru aşteptările privind starea economiei şi veniturile, precum şi pentru dorinţa de cumpărare au scăzut considerabil în aproape toate ţările.

Consumatorii se aşteaptă în continuare ca puterea economică să scadă şi mai mult. Şomajul a crescut în aproape toate ţările, iar media la nivel european este în acest moment de aproximativ 11%. Guvernele continuă să încerce să îşi aducă deficitele de stat sub control prin măsuri stricte de austeritate, inclusiv prin mărirea impozitelor.

În statele aflate în centrul crizei, aceasta determină, într-o măsură tot mai  mare, populaţia să organizeze proteste. Mulţi consumatori nu pot face faţă altor reduceri, şi nu sunt de acord să împartă povara măsurilor luate de guvernele lor fără certitudinea că acestea le vor ameliora situaţia.

România: pesimism în ciuda cifrelor economice acceptabile

Anul acesta, se anticipează că produsul intern brut (PIB) al României va creşte cu 0,5 procente. Şomajul este scăzut, la sub 5%. Economia şi moneda trebuie să se stabilizeze treptat. România este a doua cea mai săracă ţară din UE. Lupta pentru putere din vara acestui an a afectat în mod clar starea de spirit a populaţiei. Gradul mic de încredere în elita politică deja existent a scăzut din nou. Încrederea că politicienii vor stabiliza economia României şi o vor dirija spre creştere pe termen lung a scăzut. În general, 73% din populaţie consideră că situaţia economică este mai rea decât acum un an.

De la mijlocul lui 2011, aşteptările privind veniturile s-au îmbunătăţit în România, cu toate că în iulie s-a înregistrat din nou o uşoară scădere. Indicatorul se situează în prezent la -14,1 puncte. El a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -72,7 puncte. Este puţin probabil ca situaţia să se schimbe prea mult în viitor, întrucât, chiar dacă economia evoluează bine, perspectivele de creştere sunt mici.

Bulgaria este una dintre puţinele ţări în care dorinţa de cumpărare a consumatorilor a crescut în septembrie. Indicatorul se situează în prezent la 5,2 puncte, a treia cea mai ridicată valoare înregistrată pentru toate ţările din studiu. Acest lucru se datorează în primul rând faptului că guvernul a anunţat că va plăti pensionarilor compensaţie pentru inflaţie la începutul anului următor, ceea ce ar trebui să contracareze scăderea puterii de cumpărare înregistrată începând din 2008. În al doilea rând, guvernul bulgar intenţionează de asemenea să introducă un nou impozit la începutul anului viitor. Acest impozit, care va fi introdus din ianuarie 2013, va fi pe veniturile din dobânzile câştigate pentru economii bancare.

Criza financiară europeană a revenit în forţă la începutul lui septembrie. Ratele dobânzilor de refinanţare în continuă creştere pentru Italia şi Spania au determinat pieţele să speculeze din nou în ce moment una dintre ele va fi nevoită să accepte facilitatea de salvare MES. Reescaladarea crizei a avut de asemenea o influenţă puternică asupra aşteptărilor consumatorilor europeni privind starea economiei. În consecinţă, valoarea indicatorului a scăzut în aproape toate ţările. În septembrie, cele mai coborâte valori se înregistrau în Cehia (-59,8 puncte), Portugalia (-57,1 puncte) şi Spania (- 52,0 puncte), în timp ce Germania (-17,3 puncte), România (-20,4 puncte) şi Regatul Unit (-28,8 puncte) ocupă poziţiile cele mai bune.

Recesiunea din întreaga zonă euro face ca germanilor să le fie teamă că ţara lor va fi şi ea afectată împreună cu alte state din UE. Indicatorul a coborât cu trei puncte în iunie, ajungând la -17,3 puncte în septembrie. Până în prezent economia germană a reuşit să reziste, însă creşterea economică a încetinit de fapt în al doilea trimestru. Conform Biroului de Statistică Federală al Germaniei, PIB a crescut cu numai 0,3 procente comparativ cu primul trimestru, după care s-a înregistrat o creştere de 0,5 procente. Slăbiciunea economică a unor ţări europene a cauzat o reducere perceptibilă a exporturilor germane în Europa. Evoluţiile negative din Spania, Italia şi Grecia în special au determinat prăbuşirea exporturilor în aceste ţări. Cu toate că indicatorul s-a stabilizat în septembrie, nu se anticipează deocamdată o redresare completă.

Economia italiană se confruntă cu consecinţele crizei financiare. Se preconizează ca anul acesta PIB să scadă cu 2,4 procente. Şomajul se situează în prezent la 10,6% şi se aşteaptă ca, în cursul acestui an, să crească la peste 12 procente. Deosebit de îngrijorător este şomajul ridicat în rândul tinerilor, aflat în prezent la 32%. În ciuda situaţiei dificile, italienii consideră că, în următoarele câteva luni, economia va înregistra o îmbunătăţire. Motivul este unul singur: Mario Monti, noul prim-ministru este o rază de speranţă, nu numai pentru italieni, ci şi în străinătate.

Prin luarea măsurilor necesare ca reformele anunţate să fie implementate, el a redat pieţelor financiare încrederea în Italia. Simpla lui promisiune de a aplica întocmai măsurile propuse a fost suficientă pentru a linişti pieţele. Această convingere că Monti va reuşi să scoată Italia din criză este reflectată destul de clar în așteptările consumatorilor privind starea economiei. În iunie, valoarea indicatorului era de -60,2 puncte.

Şi în Franţa, economia se luptă să facă faţă consecinţelor crizei financiare europene. Pentru a treia oară consecutiv, PIB a înregistrat o creştere zero. Situat la circa 11 procente, şomajul este ridicat, chiar şi pentru Franţa. În august, a fost trecut pragul psihologic semnificativ de trei milioane de şomeri. Guvernul implementează diferite măsuri pentru a încuraja atât economia, cât şi dorinţa consumatorilor francezi de a cheltui bani; în anul care urmează, se preconizează o creştere economică de 0,8 procente. Este clar însă că consumatorii nu cred că aceste măsuri vor avea succes. În septembrie, indicatorul pentru aşteptările privind starea economiei se situa la -40,6 puncte. În iunie, consumatorii francezi erau mult mai pozitivi în evaluarea situaţiei, indicatorul situându-se atunci la -8,2 puncte. Ca şi în multe alte ţări europene, şi francezii cred că economia lor va trebui să sufere o transformare structurală majoră. Costurile aferente forţei de muncă şi deficitul de export trebuie reduse pentru a face economia să redevină, în general, mai competitivă.

SUA: americanii îşi păstrează optimismul în ciuda economiei slăbite

Până în prezent, SUA nu a revenit pe direcţia creşterii economice. În condiţiile unor date statistice economice în fluctuaţie de la o lună la alta, problema numărul unu rămâne nivelul ridicat al şomajului, care continuă să se situeze la circa opt procente. Este o valoare mai mică decât la începutul anului. Mulţi americani însă - îndeosebi cei din grupurile cu vârste mai mari - au renunţat pur şi simplu să îşi mai caute un loc de muncă.

Experţii anticipează că, în anul care urmează, economia va creşte cu între 2,5 procente şi 3 procente, însă această creştere nu este suficientă pentru a da impulsul necesar pieţei muncii. Ca urmare, Banca Federal Reserve, banca centrală a Americii, a propus un program de anvergură pentru revitalizarea economiei americane. Banca va cumpăra lunar, pentru o perioadă nelimitată de timp, titluri de creanţă în valoare de 40 de miliarde USD. Aceasta până când situaţia de pe piaţa muncii va prezenta semne de ameliorare susţinută.

GfK este una dintre cele mai mari firme de cercetare a pieţei din lume, cu peste 11.500 de experţi care se străduiesc să dobândească o înţelegere şi mai aprofundată a modului în care, pe peste 100 de pieţe, oamenii trăiesc, gândesc, şi fac cumpărături zi de zi. Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK privind climatul de consum MAXX, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar, la însărcinarea Comisiei Europene, în toate ţările UE.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SOCIAL
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 4°C 3°C
IASI 6°C 4°C
CLUJ 6°C 6°C
CONSTANTA 11°C 13°C
CRAIOVA 7°C 6°C
BRASOV 5°C 7°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 09 Decembrie 2019, 13:26
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 09-12-2019
Deschidere: 9977.47
Maxim: 9985.23
Mimim: 9960.92
Variatie: -0.14%
TLV
2.59
0%
FP
1.20
0%
BRD
15.70
0.13%
SNG
38.35
0.52%
SNN
14.66
0.14%
COTE
80.00
0%
SIF5
2.51
1.19%
SIF2
1.56
0.64%
IMP
1.45
0.69%
CMP
0.83
0.49%
ARHIVĂ ȘTIRI