Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
INTERVIU ŞTIRILE TVR

Fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu: "Eu am educaţia de privat - unde mergi, faci lucrurile fără să raportezi"

Fostul ministru al Transporturilor a vorbit într-un interviu acordat Ştirilor TVR despre realizările în fruntea ministerului. Chiar dacă a reuşit să mai schimbe câte ceva, premierul a ales să-l schimbe din funcţie după aproape 9 luni de mandat. Despre reproşurile premierului că nu a reuşit să facă reformă în Compania de Drumuri, Dan Costescu susţine că "există dorinţe de a se arăta ce s-a făcut, câteodată înainte de a le face". "Nu este calea mea. Eu mi-am propus nişte lucruri pe care le-am şi făcut", a fost reacţia fostului şef de la Transporturi. Ce lasă în minister şi ce părere are despre politicieni, citiţi în interviul acordat ÎN EXCLUSIVITATE Ştirilor TVR.

07 Iulie 2016, 17:29 (actualizat 07 Iulie 2016, 22:41) | Ionuţ Gheorghe |
Interviu cu fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

- Ce aţi reuşit să faceţi în 8 luni?

Dan Costescu: - Am şi publicat un raport ca să nu poluăm discuţiile cu elemente foarte tehnice. Am acolo 12 categorii foarte mari pe care mi le-am propus şi acum a trebuit să raportez la sfârşitul mandatului. Prima categorie se referă la proiecte şi ce proiecte am reuşit să pornim, să deblocăm sau să lansăm noi de la zero. Până la urmă pentru asta aşteaptă lumea răspuns de la noi, la asta se uită, după asta suntem evaluaţi. A doua categorie mare era reforma care a fost foarte importantă pentru noi pentru că proiectele nu pot fi făcute fără să faci o reformă. Pe aceste lucruri putem să discutăm practic şi câteva ore întregi. Avem foarte multe proiecte, spuneam că sunt importante toate proiectele mari care se văd şi pe care lumea insistă. Sunt importante şi poriectele mai mici care pot părea locale, dar care aduc valoare comunităţii în care se află. Revenind la proiectele mari, avem relansarea activităţii pe autostrăzi, continuarea activităţii pe căi ferate. Pe autostrăzi avem cel mai bun exemplu, cel care a pornit cu viteză maximă, a fost renăscut, e vorba de Sebeş-Turda, unde avem toate cele patru sectoare în sfârşit deblocate. Am semnat ordinul de ministru luna aceasta, mobilizarea este acolo din ce în ce mai bună şi va atinge o maximă în circa două săptămâni.

- Câţi kilometri?

- Au fost 46 de kilometri deblocaţi ulterior, ceea ce pentru autostradă este semnificativ. Vom avea acolo peste 1.000 de oameni mobilizaţi în vreo săptămână, două. Mobilizarea creşte din momentul elaborării autorizaţiei de construire, gradual timp de două, trei săptămâni.

- Lotul 4 l-aţi semnat chiar în ziua...

- Alaltăieri... Da! Păi trebuia să las lucrurile în regulă. Nicio problemă! Sunt lucruri de făcut după aceasta, nu este de ajuns doar să semnezi ordinele (ordinele de ministru, n.red.) , trebuie să le şi controlezi zi de zi, să lupţi pentru fiecare zi recuperată, pentru evitarea fiecărei zi de întârziere, cu alte cuvinte, ceea ce am făcut pentru celelalte obiective. Asta am făcut şi pe Piteşti-Sibiu. Acelaşi lucru şi la Orăştie-Sibiu, pentru a ţine termenul pe care l-am promis în septembrie şi care la acest moment este încă actual. Dacă se va continua în acelaşi ritm, cu aceeaşi atenţie, în septembrie se va circula din nou pe Orăştie-Sibiu şi va fi o realizare pentru că CNADNR va reuşi să realizeze singur această problemă şi va fi un semnal pentru toţi constructorii indisciplinaţi, să nu mai repete lucrurile de acest gen.

Dacă vorbim de proiecte avem şi Lugoj-Deva, unde finalizăm autorizaţia de mediu. Acolo, din păcate, nu am reuşit să creăm o OUG, cum am făcut pentru avize, pentru că Mediul este conform directivelor europene şi au termenele lor care curg şi clar trebuie să le respectăm şi să mergem în ritmul pe care îl dau ei.

Avem pe autostrada Transilvania, Ogra-Tîrgu Mureş, pe toate tronsoanele s-au dat autorizaţii de construire, au fost finalizate exproprierile.

Centura Nord-Vest între A1 şi DN7 s-a dat autorizaţia de construire săptămâna trecută pentru punctele expropriate ulterior. Sunt câteva zeci de proiecte pe care le găsiţi în raport, care au plecat şi care, în acest moment, vă pot spune că în mijlocul verii au viteză maximă sau aproape de maximul posibil.

- Este pentru prima dată când CNADNR pleacă pe cont propriu să lucreze la o autostradă. Ar trebui să continue acest proiect?

- Da, e una din măsurile pe care le-am propus şi pe care le-am testat înainte de fi ministru...la calea ferata, unde e acelaşi gen de investiţii, acelaşi gen de problematică. Acolo, CFR avea o subsidiară care se ocupa de reparaţia mecanizată a căii, exact pe acelaşi principiu, ei vor fi organizaţi ca să preia aceste lucrări şi nu numai, să intervină atunci când un constructor greşeşte, dar chiar să participe de la bun început pe anumite sectoare la construirea directă. E un lucru pe care ni-l propunem pentru a avea tot timpul un control asupra pieţei. Având o divizie a ta, care nu acoperă, repet, toată nevoia de construire, ci un 20-30%, tot timpul îi atragi atenţia partenerului tău că în momentul în care nu reacţioneză corespunzător tu poţi să preiei, e uşor să te extinzi de la 20% la 30% sau 40%, decât să începi o activitate de la zero, când nu ai oameni instruiţi, nu ai utilaje. Având această rezervă, şi CFR-ul şi CNADNR-ul pot să joace altfel cartea şi pentru anumite lucrări, de ce nu, să economisească termenele pentru că nu îşi mai fac licitaţiile, le fac în regie proprie şi toate termenele se scurtează.

Consider că este necesar să se menţină acest trend şi să consolideze aceste divizii de construcţie în regie proprie.

- Vorbeaţi de reformă, vi s-a tot reproşat că nu aţi gestionat bine reforma de la CNADNR. Aţi avut discuţii cu premierul? Aţi discutat cu dl Homor? De ce a apărut tot timpul în discuţie reforma de la CNADNR?

- Acum nu ştiu! Recunosc că nefiind un specialist în apărut la televizor şi comunicat permanent, nu ştiu care îmi e imaginea în diverse medii. Pot să spun ce am făcut eu, ce am planificat şi ce am realizat şi sunt 100% în graficul pe care l-am realizat. Lucrând mult timp, înainte de a începe acest mandat, în restructurări şi reorganizări de companii, ştiu clar că o companie mare nu se poate restructura în mai puţin de doi-trei ani. Mi-am asumat, având în vedere experienţa pe care o am, să fac acest lucru la CNADNR într-un mandat de un an, cu nişte riscuri.

Există, evident, păreri şi păreri. Există dorinţe de a se arăta ce s-a făcut, câteodată înainte de a le face, nu este calea mea. Eu mi-am propus nişte lucruri pe care le-am şi făcut. Am început reforma în prima lună în care am venit, schimbând directorul general şi punând pe cineva care este orientat către schimbare. A urmat apoi restructurarea restului echipei de management şi ştim cu toţii că au plecat 68 de funcţii de conducere în CNADNR, ceea ce e o adevărată revoluţie, nu s-a mai întâmplat niciodată. Din central au fost schimbaţi, nu neapărat că nu erau profesionişti, dar nu aveau această orientare către schimbare şi stăteau într-o zonă de confort. Repet, nu au plecat pentru că nu erau specialişti cei 9 directori şi nu oricare: generalul, adjunctul, tehnicul, autostrăzile, drumurile naţionale... pentru că cei noi trebuiau să-şi asume această orientare către reformă.

În acelaşi timp am început să formăm compartimentele care urmau să fie organele principale ale celorlalte companii. Vorbesc aici de proiectare, care este pe acelaşi principiu ca şi construcţia în regie proprie, fiecare trebuie să îşi controleze singur direcţia în care merge, să nu depindă de alţii. Au fost dezvoltate compartimentele de implementare a proiectelor în teritoriu care era clar, aceste două organe, că erau crescute pentru noua companie care va veni. În acest moment se află redactată în forma finală ordonanţa care poate reglementa separarea şi acest proiect poate să ajungă pe masa Guvernului până la începutul lunii august.

Toate aceste lucruri s-au văzut clar, făceau parte dintr-un plan şi ele pot fi continuate dacă se doreşte de ministrul care va veni.

Am spus tot timpul, o companie este un lucru sensibil şi nu poti să intervii brutal în mecanismele ei fără să vii s-o dezechilibrezi şi să nu obţii nimic. Nimeni nu îşi doreşte ca numai pentru a se grăbi şi pentru a veni şi a anunţa la tv o reformă să rişte să obţină o companie nefuncţională. Există o mulţime de riscuri când faci o restructurare şi atunci când eşti foarte atent si ai timpul necesar să îţi sincronizezi etapele, poţi să ai surprize. De aceea este foarte important, nu determinarea şi nu avântul sunt importante în acest demers, ci cunoaşterea companiei, a mecanismelor fine şi un anumit profesionalism de a-ţi planifica etapele.

- Ce proiect de suflet aţi avut în minister şi în ce stadiu îl lăsaţi noului ministru?

- Aş putea spune aşa la general că proiectul a fost ministerul însuşi, că el e suma tuturor proiectelor. Am avut câteva proiecte frumoase pe care le-aş fi putut face şi la nivel de reformă locală, la nivel de companie. Am avut aici privilegiul să mă ocup de un portofoliu larg, poate cel mai larg portofoliu de companii importante al României – avem 51 de companii.

Am avut TAROM, unde de asemenea am avut de făcut reformă unde în primul rând a trebuit să înlăturăm efectele managementului necorespunzător din etapa anterioară şi să creăm o nouă echipă. S-a creat o nouă echipă acolo. Avem selectaţi noii menageri, CEO-ul adjunct, administrativul, comercialul şi tehnicul, toţi oameni cu carieră în spate şi care acum au făcut această echipă. În momentul în care vom avea normele de la Ministerul de Finanţe pentru selecţia ultimei piese – directorul general, o vor face colegii care vor veni. Acolo a fost o provocare si este o provocare.

Tot restructurare am avut de făcut şi la CFR Marfă care e într-o situaţie dificilă. Ni s-a cerut lichidarea ei de către Comisia Europenă. Am numit o nouă conducere după OUG 109, de asemenea cu o echipă solidă în spate. Este, dacă vreţi, o adăugire a mea la 109, nu este suficient să pui un singur director, trebuie să-i dai o echipă de oameni selectaţi după aceleaşi criterii de performanţă care vine să-l ajute şi să-l împiedice să fie înghiţit de sistem.

- Când ar trebui să avem un nou proces de privatizare la CFR?

- Aşa cum e el planificat acum, în acest an urmează să-şi selecteze consultantul pentru restructurare. Restructurarea să fie finalizată spre finalul primului trimestru al anului 2017, consolidat în perioada care urmează şi apoi să înceapă procesul de privatizare atunci când compania a ajuns într-o formă, când e vandabilă si statul român să obţină ceva relevant. În 2018 (să înceapă un nou proces de privatizare, n.red.). Cum spuneam, sunt proiecte pe termen lung, nu trebuie să cazi în capcana de a ieşi şi a trâmbiţa succes, ci trebuie să mergi foarte aşezat şi să construieşti solid pe momente solide, pentru că altfel, la prima pală de vânt se spulberă tot ce ai făcut, grăbindu-te să ieşi să anunţi.

- Reformă şi debirocratizare. V-aţi lovit de presiune din partea politicului? Aţi dat explicaţii în plen, în comisii?

- Pentru mine latura politicului a fost o componentă nouă şi eu am acceptat-o ca atare. Am avut o comunicare bună cu comisia de Transporturi la care mergeam regulat. Oamenii s-au bucurat pentru că, să fim sinceri, miniştrii Transportului înainte nu mergeau la această comisie. Explicaţia e foarte simplă: miniştrii erau selectaţi din partea de sus a partidului, cei din comisie nu erau din partea de sus şi ca urmare, cei din partea de sus nu mergeau să discute cu cei din partea de jos. Eu nu am văzut problema aşa. Am văzut-o ca pe o comunicare cu o instituţie a statului. Erau acolo oameni care chiar ştiau despre ce se vorbeşte şi mi-a făcut plăcere să discut cu dânşii. După ce am avut aceste discuţii am constatat că şi dânşilor le face plăcere să vorbim şi de asta ne chemau mai des, ca să ne informăm reciproc.

- Ce se întâmplă cu magistrala 5 şi metroul către Otopeni?

- Până acum suntem în grafic (la magistrala 5, n.red.). La fel la magistrala 6. La sfârşitul anului, trecând prin toate fazele, în decembrie trebuie lansate licitaţiile, deci începutul proiectului. Ca să putem finaliza în 2021 aşa cum am stabilit.

- Aţi avut vreo discuţie cu viitorul ministru?

- Am avut când l-am intervievat pentru conducerea TAROM şi de asta am spus că are capacitatea de a urmări proiectele. Sper să o facă aşa cum trebuie.

- Demisie sau demitere?

- Practic e o discuţie care nu era iniţiată acum. Erau aceleaşi abordări diferite care la un moment dat sunt normele între mine şi premier. Eu am educaţia de privat, unde mergi, faci lucrurile fără să raportezi şi să ridici steagul de fiecare dată strigând ce am făcut. Premierul are experienţa şi europeană, cea de ministru, deci este mai intrat în politică şi comunicarea are o pondere mai mare. Am tot avut discuţii pe aceste teme. În momentul în care am constatat că sunt anumite lucruri care nu se mai potrivesc şi nu mai pot să meargă înainte, am decis de comun acord să încheiem acest capitol şi să lăsăm... inclusiv discuţia cu privatizările, cu restructurarea, de acord am stabilit că e mai bine să continuăm fiecare separat.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 3°C 6°C
IASI 3°C 9°C
CLUJ 0°C 4°C
CONSTANTA -2°C 4°C
CRAIOVA 2°C 4°C
BRASOV -3°C 2°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Februarie 2019, 20:02
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-02-2019
Deschidere: 7856.01
Maxim: 7881.87
Mimim: 7759.22
Variatie: -1.13%
TLV
1.91
2.39%
BRD
12.10
2.28%
SNG
31.60
1.56%
FP
0.89
0.22%
SIF1
2.20
0.46%
SNN
9.33
0.97%
TGN
341.00
0.58%
SIF3
0.25
1.4%
SNP
0.34
1.43%
SIF5
2.04
0.49%
ARHIVĂ ȘTIRI