Fostul director general al CFR, Constantin Axinia, audiat la DNA. Reacţia ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc

22 octombrie 2019, 10:40

Fostul director CFR, Constantin Axinia, demis săptămâna trecută, le-a relatat procurorilor că ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, i-a cerut să semneze contractul de 660 de milioane de euro pentru modernizarea caii ferate Brașov-Sighișoara cu asocierea de firme Railworks.

Contractul a fost atribuit inițial unei alte asocieri, Brasig, însă Railworks a făcut contestație în instanța și a avut câștig de cauza. Axinia spune că nu a vrut să semneze contractul pentru că decizia instanței nu era definitivă.

Ministrul Transporturilor a precizat că a insistat pentru încheierea contractului, întrucât România risca să piardă o finanțare europeană de 800 de milioane de euro.

„Ar fi fost util ca procurorii să afle de la domnul Axinia faptul că acest contract nu este semnat nici până în prezent, dar și faptul că acest contract la care dânsul face referire trebuia semnat pentru a nu pierde o finanțare europeană de 800 milioane euro, oferită prin programul CEF – Connecting European Facilities”, a precizat ministrul Răzvan Cuc, pe Facebook.

Ieri, a fost audiată la DNA și Madalian Mezei, fosta șefa a Tarom, care l-a acuzat pe Cuc că i-a cerut să țină avionele la sol astfel încât parlamentarii să nu poată ajunge în Capitală să voteze moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Dancila.

Potrivit unor surse din Ministerul Trasporturilor, Răzvan Cuc va fi audiat la DNA la sfârșitul acestei săptămâni.

…………………………………………………………………………………………………………………….

ACTUALIZARE Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a reacţionat la declaraţiile făcute de Fostul director general al CFR, Constantin Axinia, după audierile de la DNA. Într-o postare pe Facebook, Răzvan Cuc face următoarele precizări:

 

„Constat o serie de vicii logice în afirmaţiile domnului Axinia exprimate public: pe de o parte, afirmă că ”pe legislație se putea semna contractul” (este vorba despre contractul pentru modernizarea tronsonului Brașov- Sighișoara, loturile 1 Braşov – Apaţa şi 3 Caţa – Sighişoara) si, pe de alta parte, afirmă că, dacă l-ar fi semnat ”ar fi intrat sub incidenta altor legi”
Pe de alta parte, gândesc ca ar fi fost util ca procurorii sa afle de la domnul Axinia faptul că acest contract nu este semnat nici până în prezent, dar și faptul ca acest contract la care dansul face referire trebuia semnat pentru a nu pierde o finanțare europeană de 800 milioane euro, oferita prin programul CEF – Connecting European Facilities”, a declarat Cuc pe Facebook.

Fostul ministru al Transporturilor consideră că şi-a asumat, dupa discuții purtate cu reprezentanți ai Comisiei Europene, să ia decizii în interesul statului român.

„Decizia mea s-a înscris în realizarea unui program de guvernare care avea ca prioritate fundamentală atragerea şi folosirea de fonduri europene în interesul statului roman. Reamintesc faptul că, în mandatele mele ca ministru, am lansat proiecte de peste 10 miliarde de euro, aflate în diverse stadii de implementare.
Regret, însa, că, prin declaratiile sale, domnul Constantin Axinia îmi demonstrează, încă odată, că a fost mai degraba un spirit conservator și retrograd, și că este preocupat de polemici mediatice în plină campanie electorală, pesemne de dragul unor promisiuni făcute de alții în a-și recupera postul” a conchis Răzvan Cuc, pe Facebook.

Constantin Axinia susține că a fost demis din funcție pentru că a refuzat să semneze un contract de investiții.

Este vorba de un contract de peste 600.000 de milioane de euro pentru reabilitarea căii ferate dintre Brașov și Sighișoara. Inițial a câștigat o asociere de firme. Perdanții au făcut contestație în justiție și au câștigat, astfel încât au fost declarate câștigătoare, în final, firmele străine care câștigaseră inițial.

Constantin Axinia spune că ministrul Cuc i-a cerut să semneze contractul cu aceste firme, însă sentința din justiție nu este definitivă. Prin urmare, fostul director a cerut să se aștepte sentința definitivă. Ministrul nu a fost de acord, directorul a fost destituit, iar acum este la DNA.

„Domnul ministru mi-a spus să fac ceva şi nu am făcut: de semnat un contract fără să aştept o hotărâre a instanţei definitivă, ca să pot semna un contract. Pe legislaţie puteam să semnez contractul, dar intram sub incidenţa unei alte legi care spunea că dacă instanţa superioară anulează hotărârea de tribunal voi fi pasibil de o amendă cuprinsă între 1-3% din valoarea contractului”, a spus Axinia, care a adăugat că valoarea contractului este „de câteva sute de milioane de euro”.

Audierea fostului director general al CFR vine la doar o zi după ce și fostul director al TAROM a venit la DNA, în cazul în care l-a acuzat pe Răzvan Cuc că i-a cerut să ţină avioanele la sol în ziua moţiunii de cenzură.

Ministrul Cuc este și el citat la DNA, la sfârșitul acestei săptămâni, potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor.

Conform unor surse judiciare, este începtă urmărirea penală in rem pentru infracșiuni ca abuz în serviciu, primire de foloase necuvenite și șantaj.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite