Fenomenul Brăila: Profesori acuzați că descurajează participarea la Evaluarea Națională a elevilor cu note mici. Mii de părinți cer măsuri

Elevi la școală
Elevi la școală
15 mai 2018, 13:19

Mii de părinţi şi ONG-uri din toată ţara au semnat scrisoarea deschisă adresată premierului, ministrului Educaţiei, precum şi factorilor de decizie din Senat şi Camera Deputaţilor, prin care solicită adoptarea de urgenţă a unor măsuri legale prin care să fie oprit aşa-numitul „fenomen Brăila”, considerat un grav tip de excluziune practicat în şcolile din România.

„Human Catalyst”, o asociaţie non-guvernamentală pentru educaţie şi justiţie socială, care  a redactat scrisoarea, a prezentat pe larg un fenomen care a cuprins şcoala românească şi care se manifestă mai ales în judeţul Brăila, respectiv interzicerea înscrierii în prima sesiune a examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat a elevilor cu rezultate slabe la învăţătură.

Pe baza unor date statistice adunate într-un studiu amplu, „Human Catalyst” susţine că în cea mai mare parte a unităţilor de învăţământ elevilor cu rezultate slabe la învăţătură le este interzis să se înscrie la Evaluarea Naţională şi Bacalaureat, pentru „a nu trage în jos” media şcolii respective şi, implicit, a judeţului.

Denumită „fenomenul Brăila”, această practică este confirmată şi de alte câteva zeci de ONG-uri din domeniul educaţiei, printre care Grupul de Iniţiativă Civică „Părinţii cer schimbarea” sau Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România, care vor ca problema să fie adusă public în atenţia premierului, ministrului Educaţiei şi preşedinţilor comisiilor de învăţământ şi pentru drepturile omului din Senat şi Camera Deputaţilor, informează Agerpres.

„Conform acestei cercetări, există dovezi că nota medie la Evaluarea Naţională este ridicată artificial de o prezenţă redusă a elevilor de clasa a VIII-a la testări, ca urmare a unei ‘selecţii’ impuse la nivel de clasă, management al şcolii sau inspectorat şcolar. Cel mai reprezentativ exemplu în acest sens este ilustrat în cazul unităţilor de învăţământ din judeţul Brăila. Deşi, aici, în 2016-2017 nota medie la evaluarea naţională a fost a doua cea mai mare din ţară (7,29), după municipiul Bucureşti (7,35), ponderea elevilor din clasa a VIII-a care nu au susţinut Evaluarea Naţională a fost cea mai crescută din România (36,5%), mai mult cu 3 procente faţă de anul şcolar anterior. Conform mărturiilor existente, această situaţie rezultă în urma unei practici abuzive la nivel de sistem educaţional, prin care elevilor consideraţi slabi le este interzisă înscrierea la Evaluarea Naţională pentru a nu ‘trage în jos’ media pe şcoală / judeţ”, se arată în scrisoarea deschisă.

ONG-ul precizează că „Fenomenul Brăila” este practicat inclusiv la ciclul liceal, în cazul examenului de Bacalaureat şi solicită sancţionarea cadrelor didactice, directorilor sau inspectorilor şcolari care „împiedică accesul absolvenţilor la participarea la evaluări şi pun presiune pe unii elevi, în mod profund abuziv, pentru a crea o imagine favorabila falsă a şcolii sau a judeţului şi a promova o performanţă fabricată prin astfel de mijloace”.

Judeţul Brăila s-a clasat în 2017, înainte de contestaţii, la examenul de Evaluare Naţională, pentru al cincilea an consecutiv, pe primul loc la nivel naţional, cu o promovabilitate de peste 92%, aproape jumătate dintre absolvenţi obţinând medii între 8 şi 10. De precizat este că, dintre cei peste 2.800 de elevi înscrişi la începutul anului şcolar 2017, aproximativ 1.000 nu au participat la Evaluarea Naţională.

Scrisoarea deschisă este semnată de 14.000 de părinţi.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite