Extremele consumului şi recordurile vânzărilor. Black Friday şi Guanggun Jie. Consultă ghidul Black Friday 2017

17 noiembrie 2017, 08:10

În 2017, Black Friday este în 24 noiembrie, în ultima zi de vineri a lunii noiembrie conform tradiţiei americane, dar în România, Vinerea Neagră este în 17 noiembrie şi astfel avem două perioade de reduceri, care se pot extinde peste ambele weekend-uri sub numele de Black Weekend.

Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) a publicat versiunea 2017 a ghidului pentru Black Friday, disponibil pe site-ul asociației. Ghidul este adresat retailerilor, dar și clienților cu scopul de a le facilita informarea înaintea celui mai important eveniment de shopping al anului.

Black Friday a ajuns să fie ,,sărbătorită” în cea mai mare parte a ţărilor lumii, la fel ca şi Halloween sau Valentine’s Day, şi nu doar o singură zi din an, ci pe perioada a cel puţin o săptămână, în timp ce Buy Nothing Day, când trebuie să moară dragostea pentru cumpărături, trece aproape neobservată.

În SUA, Black Friday urmează Zilei Recunoştinţei, ultima zi de joi din noiembrie, şi deschide sezonul de cumpărături de Crăciun.

Denumirea Black Friday a apărut pe la sfârşitul secolului XIX, pentru a defini aglomeraţia creată de traficul rutier şi de trecători în ziua care urma Zilei Recunoştinţei, iar pe la începutul anilor 1900, în această zi de vineri magazinele au început să folosească grupuri de Moşi Crăciuni pentru a atrage oamenii să intre şi să de cumpere marfa, marcând astfel startul cumpărăturilor tradiţionale pentru Crăciun.

 

(w460) Black Frid

Progresul creat de industrializare a adus diversitatea şi abundenţa de mărfuri, iar campaniile publicitare şi reclamele agresive i-au ţint pe toţi potenţialii cumpărători, mari sau mici, şi au amplificat dorinţa de a cumpără lucruri nu neapărat necesare. Şi moda a încurajat masiv consumul, ne-a îndemnat să fim în trend cu îmbrăcămintea, cu mâncarea sau cu cele mai noi gadget-uri, să facem daruri în cele mai diverse ocazii, să ne schimbăm mereu maşina, mobila şi chiar şi casa.

Prin anii 2000, magazinele au începu să deschidă de Black Friday nu la 6 dimineaţa, ca până atunci, ci la 5 sau chiar la ora 4. În 2011, au deschis chiar la miezul nopţii, iar din 2014, startul cumpărăturilor s-a dat chiar în Ziua Recunoştinţei la ora 8 seara, când multe preţuri s-au redus şi cu până la 80 %. Strategia s-a dovedit a fi de succes, magazinele au fost luate cu asalt cu furie şi vânzarile au explodat.

Din 2009, marii retaileri online au lansat Cyber Black Friday şi în acel an, doar în Statele Unite, 195 milioane de cumpărători au vizitat magazinele online şi website-urile în timpul weekend de după Vinerea Neagră. Discounturile în comerţul online s-au extins şi în următoarea zi de luni, vânzările din Cyber Monday 2015 aducând 2.29 miliarde de dolari în SUA.

Shopping-ul online a explodat şi în China, festivalul numit Guanggun Jie, Singles’ Day în engleză, transformându-se în cea mai profitabilă zi pentru comerţul online, în 11 noiembrie. Ziua este celebrată de cei care se mândresc cu faptul că nu formează un cuplu, iar data, 11.11, a fost aleasă pentru că numărul 1 simbolizează că individul este singur.

 

(w460) Black Frid

De Guanggun Jie se fac reduceri extrem de mari şi pentru că darurile fac parte din tradiţia sărbătorii, retailerii se întrec în discounturi fîcând din această zi un eveniment major de shopping, timp de 24 de ore.

În 11 noiembrie, Alibaba Group, cel mai mare e-retailer din China, a avut pe site-urile Tmall şi Taobao vânzări de 5.8 miliarde de dolari în 2013, de 9.3 miliarde în 2014, de 14.3 miliarde în 2015 şi de peste 17.8 miliarde de dolari, în 2016.

În 2016, grupul chinez Alibaba a pus la bătaie 6 milioane de produse vândute sub 30.000 de mărci, dintre care aproximativ 12.000 branduri internaţionale, scrie Financial Times. Vânzările al început la mijlocul nopţii şi au generat încasări de 1 miliard de dolari în mai puțin de 5 minute şi de 5 miliarde de dolari după primele 60 de minute.

În premieră, evenimentul-spectacol, la care au participat, printre alții jucătorul de baschet Kobe Bryant, actriţa Scarlett Johannson şi fostul fotbalist David Beckham, a avut loc şi în Taiwan şi Hong Kong.

Reducerile sunt gândite pentru a face vânzările cât mai profitabile, iar în privinţa discounturilor retailerii au mai multe strategii. Se fac stocuri şi se reduc preţurile la produsele care nu se vând, fie se fac înţelegeri cu furnizorii pentru ca aceştia să livreze produse la un preţ mai mare decât în mod obişnuit, şi astfel să asigure o marjă de profit după reducerea de preţ, fie magazinele scot la vânzare şi produse cu reduceri reale, însă acestea au doar rolul de a atrage clienţii în magazine sau online.

Cele mai căutate produse sunt cele din IT, smartphone-urile, tabletele, electrocasnicele, îmbrăcămintea, jucăriile, cărţile, dar şi excursiile sau sejururile turistice.

”Valoarea vânzărilor din această zi poate să ajungă la nivelul dintr-o lună, este ca o a 13-a lună din an. Lumea cumpără mai irațional, se răsfaţă. De Black Friday, nu mai cumperi de necesitate, ci din pură plăcere” – spune reprezentantul unui retailer online.

În replică, Buy Nothing Day, este ziua fără când portofelele şi cardurile trebuie să rămână în buzunare sau poşete şi trebuie să moară dragostea pentru cumpărături. Regulă e simplă – timp de 24 de ore nu trebuie să cumpărăm nimic, trebuie practic să ne detoxifiem de microbul shoppingului.

 

(w460) Buy Nothin

Ideea Buy Nothing Day a fost lansată de artistul canadian Ted Dave în septembrie 1992 care prin diverse înscrisuri comice, adunări publice sau chiar forme de protest a încercat să atragă atenţia asupra consumerismului, iar din 1997, Ziua Fără Cumpărături s-a mutat în ziua de după Vinerea Neagră.

 

Tot ce cumpărăm are impact asupra mediului, iar Ziua Fără Cumpărături atrage atenţia asupra marilor disparităţi în împărţirea bunăstării între naţiuni şi oameni, a consecinţelor etice şi asupra mediului ale consumerismului. Este şi un îndemn să ne schimbăm stilul de viaţă, şi nu doar pentru o zi, să consumăm mai puţin, să reciclăm mai mult şi să le cerem producătorilor şi vânzătorilor să protejeze mediul şi să fie mai corecţi.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite