Expres european, probleme românești. "Connecting Europe Express" și o radiografie a infrastructurii feroviare din România

Călătoria trenului simbol al Uniunii Europene prin România scoate la iveală vechile probleme ale infrastructurii feroviare, rămase nerezolvate. Tronsoane pe care se poate circula în siguranţă cu viteze mai mici de 50 de kilometri la oră, dar şi lucrări de sute de milioane de euro care au început după ani de întârziere. Un reportaj de Cătălin Deacu şi Bogdan Călinescu.

18 Septembrie 2021, 21:18 |

Modern și cochet, "Connecting Europe Express" a plecat din Gara de Nord din București dimineața, în jurul orei 08.00. A circulat ca în Occident, cu 140 de kilometri la oră, doar până la Ploiești.

Cel mai mult a încetinit între Predeal și Brașov, unde nu a depășit 50 de kilometri la oră. Tronsonul e singurul de pe linia București-Brașov care nu a fost reabilitat. CFR Infrastructură a comandat un studiu de fezabilitate anul trecut. Nimeni nu știe când vor începe lucrările de modernizare.

Trenul a ajuns în gara din Brașov după două ore, fără întârziere. După o ceremonie de întâmpinare, a plecat mai departe, spre Sibiu.

Trenul cu oficialități ale Uniunii Europene a trecut pe lângă tronsonul Brașov-Sighișoara. Acolo, lucrările de modernizare au întârziat peste 3 ani, din cauza contestațiilor.

Cătălin Deacu, jurnalist TVR: "Dacă între București și Brașov trenul circulă, pe unele tronsoane, cu viteze mari, chiar și de 140 de kilometri la oră, altfel stau lucrurile între Brașov și Sighișoara. Acolo, linia nu a fost încă reabilitată, iar vitezele sunt de două, trei ori mai mici. Contractele pentru reabilitatea tronsonului Brașov-Sighișoara au fost semnate anul trecut, iar lucrările sunt abia la început".

Pe tronsonul Brașov-Sighișoara, termenele din contracte pentru finalizarea lucrărilor sunt în 2024. Asta deși banii europeni, aproximativ 600 de milioane de euro, trebuie cheltuiți până în 2023. În caz contrar, riscăm să-i pierdem.

Adina Vălean, comisar European pentru Transporturi: "Impactul pandemiei a fost asupra acestor proiecte unul acceptat de către Comisia Europeană. Sunt multe întârzieri și atunci există o oarecare flexibilitate. Sunt două proiecte de 300 de milioane, dar eu sper că așa cum sunt acum organizate lucrurile, vor fi un succes".

"Connectivity Europe Express" va părăsi teritoriul României duminică. Va continua călătoria spre destinația finală, Paris, unde va ajunge pe 7 octombrie.

Scopul trenului simbol al Uniunii Europene este acela de a promova transportul feroviar, dar și de a scoate la iveală problemele de infrastructură și de conectivitate între țări.

 

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 19°C 22°C
IASI 19°C 20°C
CLUJ 15°C 19°C
CONSTANTA 15°C 16°C
CRAIOVA 17°C 18°C
BRASOV 15°C 18°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
ARHIVĂ ȘTIRI