Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
EDIŢIE SPECIALĂ

EXCLUSIVITATE: Givrajul a dus la oprirea motoarelor avionului şi acesta a fost nevoit să planeze

Constantin Manolache, fost pilot comandant, preşedintele Asociaţiei Aviatorilor, a explicat marţi seara, în Ediţia Specială a Ştirilor TVR, de ce pilotul Adrian Iovan a luat decizia coborârii avionului care s-a prăbuşit luni, în Munţii Apuseni. Mihai Constantin, Adelin Petrişor şi invitaţii lor au încercat să descâlcească modul în care s-a petrecut acest accident şi să explice de ce autorităţile au reacţionat târziu.

21 Ianuarie 2014, 15:53 (actualizat 22 Ianuarie 2014, 00:48) |
Constantin Manolache
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:
 |  GALERIE FOTO

Moderatorul Mihai Constantin şi jurnalistul Adelin Petrişor au discutat marți seara, într-o Ediție Specială a Știrilor TVR, cu Irinel Popescu, șeful Centrului de Transplant Hepatic de la Institutul Clinic Fundeni şi Constantin Manolache, fost pilot comandant, preşedintele Asociaţiei Aviatorilor, despre reacţia autorităţilor în acest caz. De la Cluj şi Alba au vorbit în direct cu cei care au participat la operaţiunile de salvare.

(w300) ConstantinConstantin Manolache explică ce s-a întâmplat pe parcursul zborului:

-Este vorba de un zbor care a intrat în condiţii de givraj destul de puternic și sticlos. Un zbor în care s-a depus gheaţă pe aripi şi fuselaj.

-A intrat într-un zbor la 3.400 de metri - unde temperatura era de -30, -40 de grade Celsius.

VIDEO
Constantin Manolache
-În condiții de givraj, pilotul trebuia să urce, însă nu se putea acest lucru, aşa că el a fost nevoit să coboare. A fost singura manevră posibilă. Givrajul a fost destul de rapid şi puternic şi au avut probleme la motoare. La acest tip de avion a apărut givrajul în carburator, motoarele s-au oprit şi el a fost nevoit să planeze. Distanţa de planare e în funcţie de încărcătură şi de grposimea stratului de gheață depus. Distanţa parcursă a fost relativ mică. În momentul în care givrajul a continuat să se depună, până a ieșit din plafon, pentru că la un moment dat a ieșit din plafon, a creat o accentuare a coborârii și distanța parcursă a fost relativ mică. Nu avea posibilitatea să se întoarcă şi doar de planare. Coborârea era singura manevră posibilă. Constantin Manolache a confirmat că avionul a planat vreo 1.000 de metri.

-Înainte de decolare se pregăteşte zborul cu toată documentaţia, inclusiv starea meteo şi aeroporturile de rezervă pe care poate să coboare. Acest lucru Iovan l-a făcut, cu siguranță.

-Şi eu aş fi plecat, în locul pilotului. Urgenţa zborului a necesitat această decizie. Era vorba de o misiune cu salvare de vieţi omenești. Decizia lui a fost să meargă. Discuţia lui cu medicii a fost că el vrea să meargă.

Pacienta care aștepta ficatul pentru transplant va supraviețui, a spus prof. dr. Irinel Popescu, șeful Centrului de Transplant Hepatic de la Institutul Fundeni, invitat în studio, la Ediția Specială.

-Mai mulți pacienți așteptau acest transplant - și ficat și rinichi și țesuturi. Dar niciuna nu prevedea o situație de urgență.

Localnicul Teofil Todea povesteşte cum a găsit-o pe studenta la medicină la locul accidentului. "Domnul pădurar ne-a sunat şi ne-a mânat în direcţia aceea şi noi i-am întâlnit pe cei 3 care au găsit-o pe studentă şi am preluat-o de la ei, că obosiseră, şi am dus-o la maşini, într-o pătură. Acolo au încercat să o resusciteze, dar n-au reuşit".

-Ăștia 3 inși au sunat la 112 și imediat ne-au anunțat.

Salvamontist: Am fi putut ajunge mai devreme acolo, dacă ni s-ar fi dat o locaţie mai bună

Salvamontistul Florin Mihuț de la Vlădeasa a declarat că mai devreme ar fi putut ajunge la locul accidentului, dacă li s-ar fi dat o locație mai bună. El a povestit cum și-a pregătit intervenția după ce a primit primul semn de ajutor.

-Este o zonă izolată, nu e una cu turiști. Zăpada e de 50 de cm. Am luat și localnici, ca să putem acoperi o arie cât mai mare.

-Prima informație a fost că epava e în zona Mărișel, Poiana Horii, apoi o altă locație. Asta ni s-a spus de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Noi am apreciat că eram la o distanță de vreo 40 de min de locul accidentului.

VIDEO
Răspunsul STS la întrebările jurnaliștilor TVR
Pilotul Constantin Manolache explică momentul căderii: Au intrat într-o ceață foarte densă și s-au trezit printre niște brazi și au căutat o zonă cât mai puțin populată, cu niște brazi mai mici. Ăsta a fost momentul deciziei. Orice aeronavă destinată transportului de pasageri are obligatoriu doi piloți la bord.

Manolache: Aeronava nu s-a izbit de pământ. În momentul în care aeronava planează, ea este sub control. Aripile s-au rupt de copaci. Piloții lucrează cu secunde și minute. Iovan și-a spus experiența n acest caz. Dovadă este că aeronava n-a luat foc. Pasagerii au scăpat cu viața, e adevărat, cu răni.

-E strigător la cer că un număr foarte mare de localnici au sărit în ajutor. Aici s-a dovedit că românul poate. Problema s-a dovedit în coordonare, în a acționa la timp.

Marius Pop, președintele Off-Road Transilvania, este cel care a pus la dispoziția salvatorilor mașinile asociației și povestește cum s-au întâlnit cu sătenii care îi transportau pe răniți. Trei răniți - crede că au fost.

Jurnalistul Adelin Petrișor spune că la nivel de ISU sunt proceduri de salvare, dar, din câte a văzut el, aceste proceduri nu sunt respectate.

Pilotul Constantin Manolache a explicat ce este aparatul ELT (Emergency Local Transmitor) - un aparat care transmite un semnal, se captează de către Romatsa și are scopul de a afla dacă s-a întâmplat ceva cu aeronava.

-Toate avioanele cu pasageri au astfel de aparate. Acest semnal a fost transmis, colegii noștri l-au recepționat, s-a comunicat de căre un echipaj acest semnal. Acest semnal este destul de bine localizat de către Romatsa.

Primul mesaj de producere a accidentului a fost dat de pilotul secund

VIDEO
Copilotul a anunțat primul accidentul
-Nu este adevărat că primele informații au fost date de domnul doctor Zamfir. Primul mesaj de producere a accidentului a fost dat de pilotul secund. Accidentul s-a produs la 15.45, la 15.51 a transmis mesajul de accident, a dat locul - la 40 de mile de Sibiu. Dacă acest mesaj a fost transmis tuturor organelor care trebuiau să declanșeze aceste proceduri- la Ministerul Transporturilor, Romatsa - de acolo trebuiau date mai departe și declanșate procedurile de căutare și salvare. Este inadmisibil ca să nu fi fost primite. Romatsa știa cu precizie că a avut loc un incident și unde se află avionul respectiv - a confirmat comandorul Manolache.

-Se declanșează proceduri de salvare, pe 3 grade. Trebuiau să le declanșeze. Nu știu dacă s-au declanșat. Exista un protocol pe vremuri, între mai multe instituții. Nu știu dacă mai există. Când se declanșează aceste proceduri, toate aceste instituții trebuie să intervină. Toate: ISU, SMURD și armata. Pentru că există anumite momente când nu poate interveni cel de la SMURD.

-Acest pilot n-a murit imediat. El a trăit 3 ore. Să stai încorsetat, în condiții de lapoviță, de durere, este teribil.

-Copilotul a fost cel care s-a chinuit singur și a ieșit. Dr Zamfir a făcut eforturi extraordinare, să-i scoată pe ceilalți oameni și să-i îndepărteze. A acționat exact cum trebuie.

-Zona aceea este și cu animale sălbatice. Și în condiții cu sânge, apar și animalele sălbatice. Și nu au cum să se apere.

-Iovan striga: Ajutați-mă, scoateți-mă!

Adelin Petrișor a vorbit despre necesitatea că, într-un moment de criză, e nevoie ca un singur om să comunice.

-Au fost 500 de oameni la fața locului care au fost prost coordonați. Întrebați-i cine i-a coordonat. Practic, oamenii de acolo nu au fost coordonați. N-a fost un succes. Ci un succes de tip ev mediu al sătenilor. Căutătorii se strigau singuri în pădure și s-au găsit singuri. Imaginați-vă că jandarmii, în loc să aibă hărți militare, aveau în mâini hărți turistice.

Prof. Irinel Popescu: Eu l-am sunat prima oară pe dr Zamfir. Nu știam de ce nu au ajuns la Oradea

VIDEO
Irinel Popescu: L-am sunat pe Zamfir imediat după impact
Prof. Irinel Popescu spune despre dr Radu Zamfir că are înclinații speciale pentru operații de acest gen.

-Într-o împrejurare ca aceasta se vede că el are capacitatea de a-i salva pe ceilalți.

-Discuția dintre mine și el a avut loc pe la 15.50. Eu l-am sunat prima oară pe dr Zamfir. Nu știam de ce nu au ajuns la Oradea și care e situația.

-Dr Zamfir mi-a spus atâta: am căzut cu avionul. Nu a arătat momentul de slăbiciune.

-În momentul imediat următor l-am sunat pe domnul secretar de stat Arafat.

Constantin Manolache a confirmat că, dacă dr Zamfir nu acționa, rezultatele erau mai tragice.

-Este inadmisibil ca să se ajungă la locul accidentului în 6 ore.

Dr Victor Zota, coordonatorul Agenției Naționale de Transplant, povestește, într-o înregistrare, că nu este adevărat că pilotul Iovan l-ar fi sunat să-i spună că avionul a avut o defecțiune tehnică.

-Am avut situații în care domnul Iovan m-a sunat - nu și acum.

VIDEO
Dr Radu Zamfir, la Ediția Specială
Dr. Radu Zamfir a spus în Ediția Specială, într-o transmisiune de la Fundeni, că norocul său i-a fost echipamentul de motociclist pe care l-a purtat.

-Sunt lucruri la care mă voi gândi după ce va trece ceva timp

-Am văzut moartea cu ochii.

Întrebat dacă va mai merge după organe pentru transplant, după această întâmplare, el a răspuns: Mergem mai departe.

-În cele 6 ore mi-am ajutat colegii cât am putut.

Care au fost cauzele tragediei?

Cum s-a intervenit?

Cine e vinovat de moartea celor doi oameni?

Ce aşteptări avem de la anchetele în derulare?

Ediţie Specială pe TVR1, de la ora 21.00


Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 29°C 30°C
IASI 28°C 29°C
CLUJ 25°C 27°C
CONSTANTA 23°C 21°C
CRAIOVA 28°C 29°C
BRASOV 25°C 27°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 27 Mai 2019, 04:59
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 24-05-2019
Deschidere: 8109.89
Maxim: 8189.13
Mimim: 8099.84
Variatie: 0.98%
TLV
2.13
2.13%
SNG
34.00
0.59%
BRD
10.82
0.37%
SNN
10.80
0.37%
SNP
0.36
2.51%
FP
0.96
0.41%
TEL
20.40
0.49%
EL
11.05
0.45%
TGN
357.00
0%
SIF5
2.08
0%
ARHIVĂ ȘTIRI