Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
REPORTAJELE TELEJURNALULUI

EXCLUSIV Cum au dispărut 36 de kilometri de cale ferată, între Deva şi Brad. Sesizată public, DNA nu a demarat nicio anchetă

Televiziunea Română continuă seria dezvăluirilor despre jaful petrecut la CFR, după Revoluţie.

După prezentarea reportajului despre dispariţia unui adevărat "Transfăgărăşan feroviar", ruta Vâlcele-Râmnicu Vâlcea, am primit numeroase telefoane prin care telespectatorii ne semnalau un caz aproape identic: calea ferată Deva-Brad, unde 36 de kilometri de şine şi traverse au dispărut.

28 Noiembrie 2015, 21:50 (actualizat 28 Noiembrie 2015, 21:55) |
Reportajele Telejurnalului
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Lucrările de infrastructură s-au întins pe aproape patru decenii, dar calea ferata a fost funcţională mai puţin de 10 ani.

În 1939 a apărut primul şantier. După începerea războiului, lipsea forţa de muncă, aşa că s-au folosit prizonieri . În toamna anului 1941, aproximativ 3.000 de sovietici capturaţi de armata română pe frontul din Est au fost aduşi, pe jos, de la Deva, în lagărul de la Crăciuneşti.

În afară de "centrul" de la Crăciuneşti, lagărul de muncă mai avea alte patru amplasamente de barăci, trei în comuna Luncoiu de Jos şi una în comuna Vălişoara, cu diferite niveluri de securitate şi diferite moduri de tratament.

Prizonierii sovietici au muncit la linia ferată Deva-Brad până în toamna lui 1943, când au fost transferaţi în lagărul de la Vulcan, la minele de cărbune.

În 1945, lucrările erau finalizate în proporție de 50%. Ulterior au fost ridicate viaductele Stoeneasa și Peștera, iar tronsonul complet a fost deschis circulației în 1988. În 1997, în urma unei alunecări de teren produse în apropiere de viaductul Peștera, tronsonul dintre Păuliș și Brad a fost închis.

La mijlocul anilor 2000, decizia statului român de a vinde ultimii kilometri din linia Deva - Brad a pecetluit soarta unuia dintre cele mai importante şi costisitoare proiecte de cale ferată, din România . Înloc să repare câteva zeci de metri, Ministerul Transporturilor a preferat să vândă restul de 36 de kilometri de cale ferată.

Locuitorii din Brad sunt dezamăgiţi după ce gara lor, un monument istoric, a ajuns acum într-o asemenea stare de degradare.

Administraţia publică a municipiului Brad şi-a propus ca în gară să amenajeze un muzeu al Ţării Zarandului. Costul lucrărilor de reparaţii este estimat la aproape 900.000 lei.

Dacă tot nu sunt şanse pentru reabilitarea liniei, autorităţile locale au făcut proiecte pentru folosirea viaductelor şi terasamentelor în alte scopuri.

Primăria comunei Luncoiu de Jos propune construirea unui restaurant pe viaductul care trece peste Drumul National 76. Primarul este încântat de posibilitatea realizării unui restaurant în care clienţii ar putea privi întreaga vale, de la 35 de metri înălţime.

Singura problema este însă că viaductul abandonat nu aparţine nici Primăriei din Luncoiu, nici celei din Brad, ci Ministerului Transporturilor.

Întrebările noastre legate de calea ferată Deva - Brad nu au primit vreun răspuns din partea autorităţilor.

Ministerul Transporturilor şi-a făcut un obicei din dezafectarea rutelor de cale ferată . Aşa s-a întâmplat şi cu prima linie din România, Filaret-Giurgiu, inaugurată în octombrie 1869. Podul de la Grădiştea, care a rezistat în două războaie mondiale a fost avariat în 2005 de debitul foarte marea al râului Argeş. În loc să-l repare , Ministerul a abandonat ruta, iar acum, pentru a străbate distanţa de 60 de kilometri dintre Capitală şi Giurgiu, se face un ocol de 115 kilometri, prin Videle.

La fel şi în cazul Vâlcele - Râmnicu Vâlcea, unde, în loc să refacă terasamentul distrus pe câteva zeci de metri de alunecări de teren, s-a preferat vânzarea şinei de pe întreg traseul care a costat cât jumătate din canalul Dunăre-Marea Neagră.

Deşi a fost sesizată public, DNA nu a efectuat până acum, vreo anchetă.

Articole pe aceeaşi temă
 
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN REPORTAJELE TELEJURNALULUI
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 9°C 8°C
IASI 6°C 5°C
CLUJ 3°C 4°C
CONSTANTA 8°C 8°C
CRAIOVA 8°C 11°C
BRASOV 3°C 4°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 20 Noiembrie 2017, 15:40
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 20-11-2017
Deschidere: 7772.14
Maxim: 7836.85
Mimim: 7766.79
Variatie: 0.74%
FP
0.84
0.24%
BRD
13.14
1.85%
TLV
2.17
2.11%
SNG
31.95
0.31%
SNN
7.42
0.8%
SNP
0.29
0.87%
EL
12.16
0.82%
TGN
390.00
0.51%
TEL
25.45
0%
TRP
0.40
2.82%
ARHIVĂ ȘTIRI