Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Ediţie Specială: Modul de dezmembrare a epavei avionului pune în discuţie compromiterea anchetei

Invitaţii lui Mihai Constantin din Ediţia Specială de miercuri au fost Constantin Manolache - fost pilot comandant, preşedintele Asociaţiei Aviatorilor, pilotul TAROM Cezar Osiceanu, Victor Zota - coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant şi jurnalistul Adelin Petrişor. Prin  telefon a intervenit Gheorghe Frăţilă, şeful Serviciului Salvamont Cluj.

22 Ianuarie 2014, 18:55 (actualizat 22 Ianuarie 2014, 23:10) |
Ediție specială
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:
 |  GALERIE FOTO

Dezmembrarea epavei avionului ridică un nou semn de întrebare, acela dacă nu cumva ancheta e compromisă, a afirmat pilotul Cezar Osiceanu, prezent miercuri seară în Ediţia Specială dedicată tragediei aviatice, pe TVR 1. Pilotul a explicat că orice analiză a unei epave aviatice trebuie făcută în prezenţa unei comisii care trebuie să vadă cum a fost poziţionat avionul şi abia apoi să se mute aeronava, în prezenţa comisiei.

Moderatorul Mihai Constantin şi invitaţii săi au dezbătut miercuri, într-o Ediţie Specială pe TVR1, ultimele informaţii apărute în cazul accidentului aviatic de luni după-amiază din Munţii Apuseni, în urma căruia şi-au pierdut viaţa 2 persoane şi alte 5 au fost rănite.

Invitaţii în studio au fost Constantin Manolache - fost pilot comandant, preşedintele Asociaţiei Aviatorilor, pilotul TAROM Cezar Osiceanu, Victor Zota - coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant şi jurnalistul Adelin Petrişor. Prin  telefon a intervenit Gheorghe Frăţilă, şeful Serviciului Salvamont Cluj.

ACTUALIZARE 21.57: Pilotul Adrian Iovan  sufla şi în iaurt în privinţa pregătirii unui zbor, a spus dr Victor Zota, spre finalul Ediţiei Speciale. "Mi-a anulat 4 curse, eu i-am zis că am nevoie să plecăm. Mi-a răspuns - nici vorbă, în mai puţin de 6 ore nici nu discutăm!"

ACTUALIZARE 21.53: Peste vârsta de 50 de ani, n-ar mai trebui să stea nimeni la manşă, a spus pilotul Cezar Osiceanu: "Gândiţi-vă că mâine zburaţi cu un pilot peste 50 de ani, aţi avea încredere?"

Cezar Osiceanu: "Fiecare judeţ trebuie să fie dotat cu un elicopter. Şi aici începe circul: UPU, ISU? Pe vremea lui Ceauşescu îl avea AVIASAN-ul"

ACTUALIZARE 21.47: Dan Georgescu, fost preşedinte al Autorităţii Naţionale de reglementare în Comunicaţii (ANRC), explică felul în care se puteau transmite datele GPS printr-un smartphone.

VIDEO
Cezar Osiceanu, pilot, la Ediţie Specială
ACTUALIZARE 21.36: Pilotul Cezar Osiceanu: "Până la impact, transborderul a funcţionat. Ancheta este compromisă deja. În toate accidentele se deplasează o comisie care asistă la elementele toate - cum a fost poziţionată aeronava. După care se mută, sub supravegherea acestei comisii, şi se mută într-un hangar. Avionul este construit în România, echipele trebuiau aduse de la fabricant. Se încercuieşte zona complet. Se aduce reprezentantul asigurărilor, care poate decide păstrarea unor piese, pe care le poate vinde".

ACTUALIZARE 21.30: Generalul (r) Ştefan Voian, fost angajat ROMATSA, explică felul în care se transmite şi se primeşte un semnal de la un avion, în sistem internaţional. "Se transmite dacă aeronava căzută este echipată cu acest sistem. Se analizează automat unde s-a petrecut evenimentul şi cui aparţine aeronava".

VIDEO
Pilotul Constantin Manolache, despre transmisia datelor
ACTUALIZARE 21.23: Totul pleacă de la elementul localizării, explică fostul pilot Constantin Manolache. "Prima este determinată de către ROMATSA, prin transborder. Punctul de transmisie se determină cu o precizie de maxim o milă. Al doilea element care ajută la transmisie este acest aparat ELT şi pe care aeronava îl avea. Informaţiile din cursul zilei de azi că nu a funcţionat este neadevărată. Acesta emite pe 3 frecvenţe. Din orice loc în care ai primi-o, se prinde. Şi indicaţia aparatului este că te duce exact în locul unde s-a întâmplat, te duce de nas. A treia frecvenţă ajungea tot la ROMATSA".

Adelin Petrişor constată că vicepremierul Gabriel Oprea a uitat să treacă în raport "că operaţiunea de salvare a autorităţilor a eşuat, în timp ce cea a localnicilor a reuşit. Despre STS nu este niciun cuvânt în raport. Câţi din cei de la ISU ar fi putut să citească datele transmise de pe un smartpohone, despre localizarea avionului?"

Dr. Victor Zota a povestit cum a fost primul dialog cu dr Radu Zamfir, imediat după prăbuşire. "Uită-te dacă mai trăieşte cineva şi sună-mă iar", a spus Zota. "I-am spus apoi să sune la 112, în mintea mea ar fi trebuit să fie loclaizat când suna la 112".

ACTUALIZARE 21.14: Şeful Salvamont Cluj, Gheorghe Frăţilă, a explicat cum au fost ei coordonaţi. "Cei care se aflau la locul accidentului ne-au spus că nu mai urcăm, că s-ar putea să blocăm drumul".

VIDEO
Adelin Petrișor, despre raportul guvernului
ACTUALIZARE 21.07: Jurnalistul Adelin Petrişor sesizează că în raportul Guvernului sunt foarte multe inadvertenţe, pornind de la repere orare şi lucruri care chiar nu se confirmă. "S-ar putea să fie mai interesantă ancheta Parchetului", a spus el.

Constantin Manolache, fost pilot comandant, preşedintele Asociaţiei Aviatorilor, este de părere că raportul guvernului este mai degrabă o notă, "care creează o informare, şi nu sunt verdicte".

Pilotul Cezar Osiceanu: Sistemul nu a mai putut interveni, pentru că nu a existat colaborarea între instituţii: cei de la ISU nu aveau cauciucuri de iarnă şi nu puteau să intre, cei de la Salvamont nu erau prinşi în sistemul de alertă.

VIDEO
Victor Zota, despre transportul răniților
Dr. Victor Zota, coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant: Ce n-am înţeles eu este de ce aceşti răniţi, foarte grav, au fost transportaţi pe braţe şi nu pe targă? Copilotul care avea dublă fractură, şase coaste rupte, a stat jos, pe zăpadă. Ei au rezistat pentru că sunt bărbaţi în putere, tineri, sportivi şi au rezistat acestui şoc hipotermic de intensitate medie.

Discuţia va porni de la raportul guvernului prezentat miercuri, din care reiese că principalul vinovat în cazul gestionării defectuase a operaţiunilor de căutare şi salvare este ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian)

În concluziile raportului Guvernului se precizează: "ROMATSA Bucureşti NU a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele prevăzute de lege, NU a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi NU a declanşat operaţiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471/2008...De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competențelor, sprijinul Centrului de Operații Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale în vederea furnizării unor date şi informaţii relevante identificării coordonatelor de localizare a epavei aeronavei".

Specialişti în aeronautică şi aviaţie care vor încerca să explice posibilele cauze ale aterizării forţate care a dus la tragedia aviatică.

Prin telefon, de la Cluj şi Alba vor interveni corespondenţii teritoriali cu ultimele noutăţi din anchetă.

Doi oameni au murit şi cinci au fost răniţi, luni, după ce un avion de mici dimensiuni, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forţat, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, într-o zonă muntoasă accidentată.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta la Medicină Militară Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa în urma accidentului. Au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi cei patru medici aflaţi la bord- Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la "Elias", Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 31°C 31°C
IASI 29°C 33°C
CLUJ 28°C 27°C
CONSTANTA 29°C 31°C
CRAIOVA 29°C 31°C
BRASOV 27°C 27°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 21 Iunie 2019, 03:04
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 20-06-2019
Deschidere: 8582.84
Maxim: 8721.36
Mimim: 8573.68
Variatie: 1.04%
FP
1.02
1.96%
SNG
31.85
0.47%
EL
11.00
1.82%
BRD
12.16
1.16%
TLV
2.33
1.74%
DIGI
28.20
0%
SNP
0.40
0.13%
TGN
369.50
0.27%
SIF5
2.09
0.47%
SIF3
0.26
1.52%
ARHIVĂ ȘTIRI