Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
REPORTAJ ÎN EXCLUSIVITATE

Drumul spre casă al avioanelor F-16. Care sunt punctele tari ale acestor aparate construite în anii 80

Săptămâna trecută au aterizat în România şase avioane F-16, cea mai modernă escadrilă pe care a avut-o ţara noastră vreodată. Reporterul nostru Adelin Petrişor a urmărit drumul lor, de la Baza Aeriană 5 Monte Real din Portugalia, şi până acasă, la Borcea.

06 Octombrie 2016, 22:28 (actualizat 06 Octombrie 2016, 23:07) |
F16, drumul spre casă
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Baza aeriană 5 Monte Real, Portugalia. Locul unde piloţii şi tehnicienii români s-au pregătit doi ani pentru trecerea pe F-16.

Cu două zile înainte de plecarea spre ţară, piloţii şi tehnicienii români verifică cele 6 aparate care vor zbura spre Baza aeriană 86 Borcea. Avioanele au fost vopsite recent în mai multe nuanţe de gri, exact ca MIG-urile 21 Lancer, iar pe stabilizatorul vertical şi pe aripi a fost pus Tricolorul.

Drumul spre România nu va fi scurt. Cei şase piloţi vor ateriza la o bază NATO din Italia, pentru realimentare.

Oricât de siguri pe ei sunt piloţii, nu au cum să nu fie emoţionaţi când ştiu că prima aterizare în Baza 86 a avioanelor F-16 ale Forţelor Aeriene Române va rămâne un moment important în istoria aviaţiei militare.

Trei piloţi şi câţiva tehnicieni vor mai rămâne în baza aeriană din Monte Real pentru antrenamente. Ei vor termina pregătirea şi se vor întoarce în România în luna aprilie a anului viitor. În total, Forţele Aeriene Portugheze vor pregăti 9 piloţi români şi 80 de ingineri şi maiştri.

Contestat de unii, lăudat de alţii, F-16 va fi de acum noul multirol al Forţelor Aeriene Române. Ce i se reproşează totuşi acestui aparat? Vechimea. Avioanele cumpărate de România sunt produse între 1981 şi 1983 şi au fost folosite de Statele Unite şi de Portugalia. Specialiştii în aviaţie spun însă că vechimea celulei este irelevantă, în condiţiile în care aparatele au fost revitalizate, motoarele schimbate, iar avionica - modernizată şi softul - la nivelul standardului 40. Mai mult, cele 12 avioane sunt aproape la jumătatea vieţii din punct de vedere al orelor de zbor. Asta înseamnă că pot fi folosite fără probleme de Forţele Aeriene Române încă 20 de ani. Singurul dezavantaj al vechimii îl reprezintă lipsa contractului de off-set, contract care ar fi întors o parte din banii cheltuiţi pe avioane. Pe de altă parte, spre deosebire de alte aparate, F-16 este testat în luptă şi a fost vândut în număr foarte mare, ceea ce înseamnă că poţi procura mai uşor şi relativ mai ieftin piese de schimb. Punctele tari ale F-ului le-am aflat de la cel care i-a pregătit pe piloţii români: locotent colonelul Afonso Gaiolas, zis "Şacalul". Ofiţerul de 41 de ani are peste 3.000 de ore de zbor, din care peste 2.000 pe F-16. În urmă cu mai puţin de un an, pilotul portughez mi-a arătat ce poate F-ul 16.

Piloţii români spun că F-16 este mult mai bun decât bătrânul MIG 21 Lancer. Zbori mult mai uşor, te preocupă mai puţin zborul şi poţi aloca mai mult timp şi mai multe resurse misiunii. Instructorul portughez cu care zbor, supranumit Şacalul, ne va demonstra capabilităţile avionului.

"- Vom începe cu nişte tono-uri rapide.

- Am făcut unul. Mai facem unul pe cealaltă parte."

F-ul 16 îi permite pilotului să zboare mult la suprasarcini mari. În timpul diverselor manevre de luptă, se înregistrează constant 9G, adică un om cântăreşte de 9 ori mai mult, iar sângele are tendinţa să se ducă în jumătatea inferioară a corpului. Cei neantrenaţi pot leşina la o asemenea suprasarcină. Şacalul a vrut să-mi arate şi mie ce înseamnă 9G.

" - Eşti gata?

- Da.

- Eşti ok?

- Da.

- Ţi-am zis eu.

- Au fost 9G?

- Ai avut 9,1G!

- Eşti oficial membru al clubului celor care au atins 9G!"

Programul F-16 este cel mai de succes program multirol din Occident. Din anii '80 şi până acum au fost construite peste 4.500 de astfel de aparate.

Cu o zi înainte de plecarea spre România, piloţii au luat parte la ceremonia oficială de predare a aparatelor. În baza de la Monte Real au fost prezenţi premierul portughez şi miniştrii apărării din cele două ţări.

La o zi după ceremonia oficială, dis-de-dimineaţă, cele şase aparate F-16 au decolat spre România.

Cu puţin înainte de ora 18, la verticala aerodromului Borcea au trecut primele două avioane. În scurt timp, s-au regrupat şi au făcut câteva treceri în formaţie de şase. Primul F-16 a aterizat în Baza 86 la ora 18,30. Dubla comandă a fost pilotată de Cătălin Miki Micloş, iar pe locul din spate a stat chiar şeful aviaţiei militare, generalul Laurian Anastasof.

Până la ora 19, toate cele şase aparate erau deja în Baza aeriană 86. Piloţii - care au stat o perioada lungă în Portugalia la pregătire - au fost aşteptaţi de familii.

România va mai primi 3 avioane F-16 în decembrie, urmând ca ultimele 3 să vină anul viitor. Ministrul apărării a anunţat deja că vor mai fi cumpărate alte aparate. Forţele Aeriene Române vor să ajungă în cât mai scurt timp la 48 de avioane F-16, iar următorul pas să fie F-35. Undeva prin 2035.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 12°C 10°C
IASI 5°C 10°C
CLUJ 6°C 4°C
CONSTANTA 14°C 9°C
CRAIOVA 8°C 3°C
BRASOV 6°C 6°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 26 Februarie 2020, 22:30
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 26-02-2020
Deschidere: 9779.14
Maxim: 9779.14
Mimim: 9519.58
Variatie: -0.76%
TLV
2.46
0%
FP
1.32
0.37%
SNG
33.20
0.15%
BRD
15.46
1.64%
SNP
0.39
0.51%
SNN
14.90
1.57%
TGN
301.50
2.39%
SIF3
0.39
0%
TRP
0.31
0.94%
SIF5
2.54
1.14%
ARHIVĂ ȘTIRI