Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
INTERVIU EXCLUSIV

Directorul interimar al Tarom: Fosta conducere a vrut să vândă compania. Voi transmite neregulile găsite instituţiilor acreditate

Directorul interimar al Tarom, Eugen Davidoiu, se apără în scandalul pierderilor companiei aeriene pe care o conduce de jumătate an. Acesta a vorbit într-un interviu acordat în exclusivitate Ştirilor TVR despre problemele cu care se confruntă compania şi despre angajaţii care fac achiziţii fără să-l anunţe. Mai mult, Eugen Davidoiu a explicat că fosta conducere a TAROM avea în plan să vândă compania de stat şi se întreabă dacă instituţiile statului cunosc toate aceste probleme. Davidoiu mai spune că are în lucru verificări în cadrul instituţiei, iar neregulile pe care le-a găsit până acum vor fi puse pe masa anchetatorilor în perioada următoare. „Sunt prea mic să am o discuţie cu premierul”, a fost reacţia lui Davidoiu când a fost întrebat dacă l-a întrebat cineva despre problemele economice ale Tarom.

18 August 2017, 18:58 (actualizat 18 August 2017, 21:23) | Ionuț Gheorghe |
Eugen Davidoiu, director interimar Tarom / FOTO: Agerpres

- Premierul Mihai Tudose s-a arătat nemulţumit de activitatea dumneavoastră în fruntea Tarom. Cum priviţi declaraţiile făcute de premier la începtul şedinţei de Guvern?

- Nu înţeleg despre ce datorii este vorba. În primul rând vreau să vă spun că în acest moment compania Tarom are un cash flow pozitiv, nu are nicio datorie faţă de niciun furnizor şi are şi 90 de milioane de euro în conturi.

În altă ordine de idei, cele 104 milioane de lei pierdere sunt de fapt o lipsă de venituri. Costurile acestei campanii sunt la fel ca în anul 2016, la fel ca în anul 2015, adică avem tot 2000 de salariaţi aproape, plătim aceleaşi state către stat şi către celelalte autorităţi aeronautice, cum sunt taxele de survol şi aşa mai departe.

Practic, avem aceleaşi cheltuieli fixe, ba mai mult aceste cheltuieli fixe, în prima parte a acestui an, au scăzut. Acum, avem o lipsă de peste 80 de milioane de lei venituri, da? Că aşa se calculează aceste pierderi, venituri minus cheltuieli şi dau cu minus, pentru că nu avem 80 de milioane de lei venituri, pentru că această companie în primul semestru al acestui an nu a avut două avioane în flotă, ceea ce înseamnă peste 20% capacitate, capacitate numai nominală, dacă ar fi să o luăm prin rotaţie sau prin frecvenţă poate însemna chiar mai mult.

Ce am făcut pentru acest lucru? Am adus două avioane noi, pe care le-a văzut toată lumea, printr-o pocedură publică, printr-o procedură transparentă, avioane care în luna iulie au făcut ca această companie să fie pe profit două milioane de euro, pentru că aceste avioane au operat la sfârşitul lunii iunie 2017.

Lipsa de venituri a generat costuri suplimentare pentru că am avut de plătit după legislaţia în vigoare, am avut de plătit către călători compensaţii de milioane de euro, pentru că nu am avut capacităţi. Am avut avioane care au fost la sol, avioane AOG, care practic au genereat costuri multe şi suplimentare şi lipsă de venituri.

Directorul interimar al Tarom a vorbit în interviul pentru Ştirile TVR despre situaţiile dificile cu care s-au confruntat piloţii companiei când aeronavele au avut probleme tehnice.

- Aici aş aminti de avionul de la Amsterdam care a fost lovit de o masină de bagaje, care a necesitat consuri pentru reparaţie. Punerea lui în operare din nou a generat o mare lipsă de venituri. Aş menţiona avionul de la Madrid, care a lovit o pasăre pe aeroport, nu ştiu ce căuta acea pasăre în aeroport, dar l-a lovit. A costat peste un milion şi jumătate de euro numai motorul care a fost făcut zob. Aş vorbi despre motorul de la Buxelles, toată lumea ştie, era chiar cineva de la un post de televiziune acolo. Nu a fost vina noastră pentru că nu noi reparăm motoarele, motoarele se repară de către companiile care repară toate motoarele în lumea asta, noi doar l-am montat.

Aş mai vorbi despre avionul de la Chişinău care ne lipseşte de luni de zile. Un ATR care este pe aeroport de la Chişinău şi pentru care plătim milioane de euro ca să îl aducem şi să schimbăm trenul de aterizare şi aşa mai departe. A fost vina noastră? Nu cred. Trebuie să îl lasam acolo? Nu cred.Trebuie să îl aducem în ţară. A generat lipsă de venituri, deci pierderi foarte mari.

Deci, din așa zisele 23 de avioane, noi am avut 22 şi dacă este să ne uităm pe medie poate nu am avut nici 18 sau 19 avioane în fucţionare în acelaşi timp. Fiecare cent al aceste companii se poate justifica.

Nu am stat cu mâinile în sân. Am înfiinţat Direcţia Achizitii. Ştiţi că în statutul companiei lipsea până în urmă cu câtvea săptămâni până şi atributul reorganizării? Practic a fost scos din statut. Vă sună a sabotaj? Mie îmi sună. Aş vrea ca instituţiile statului să vină, să verifice, ce s-a întâmplat aici cu adevărat, pentru că este un atac din interiorul şi din exteriorul acestei companii. Si de ce? Pentru că Tarom este companie naţională, pentru că, dacă apare un conflict, Taromul devine poate unitate militară şi aceste avioane trebuie să rămână statului român, nu să fie cumpărate şi vândute unor companii cu mai mulţi prieteni prin diverse locuri.

- Cine simţiţi că vă sabotează?

- Nu ştiu şi nici nu ma interesează, singura mea misiune este să reorganizez această companie, să o eficientizez şi am dovedit că am făcut ceva în aceste şase luni. Să aduci în trei luni de zile două avioane noi, care îţi aduc profit în luna iulie instantaneu, când toată lumea ştie că în aviaţie cu şase luni sau cu un an înainte vinzi bilete, că nu a vândut nimeni bilete pentru ele cu şase luni înainte, că nu ştia că o să vină aeronave, probabil se aşteptau peste câţiva ani să vină. Nu, au venit în 3 luni au să venit conform unei proceduri publice, transparente.

- După atacul de astăzi simţiţi că nu veţi mai fi lăsat să faceţi ce v-aţi propus?

- Nu ştiu, până la urmă statul român decide ce face cu compania statului român. Datoria mea este ca această companie, în această poziţie, să o eficientizez. Ştie cineva că noi suntem sub incidenţa ordonanţei 22/2013 şi practic suntem grevaţi şi nu putem să mărim nici măcar salariile? Şi pierdem piloţi, care se duc, normal, la alte companii? Dar ştiți că după ce am venit cu cele două avioane, au întors roata şi au venit din nou către Tarom? Pentru că au simţit ceva, au simţit că s-a întâmplat ceva şi asta nu ţine de nimic altceva decât de încrederea oamenilor care sunt în branşă.

- Au plecat piloţi?

- Bineînţeles că au plecat şi au început să se întoarcă după ce cele două avioane au intrat în flota Tarom. Noi suntem judecaţi ca oricare primărie din oricare ungher al ţării după ordonanţa 26/2013, orice mărire de salariu ne este imputată ca prejudiciu, în condiţiile în care nu poți să rămâi cu salariile în nivelul pieței, pentru că există concurenţă. Vrem să avem piloţi slabi? Vrem să avem piloţi care sunt plătiți puțin şi dau cu avioanele de pământ? Nu cred. Cine vrea să saboteze asta? Nu ştiu.

- Veţi avea sau aţi avut vreo discuţie cu premierul?

- Sunt prea mic să am o discuţie cu premierul. Nu m-a întrebat nimeni de nimic, dacă cineva ar fi vrut să afle ceva în mod real, bănuiesc că ar fi chemat pe cineva de deasupra mea, pe mine în ultimă instanţă, de sub mine, de lângă mine, nu contează. Datoria mea este să justific aceste 104 milioane care sunt considerate din punct de vedere finnanciar o pierdere, sunt de fapt o lipsă de venit.

- Ştiţi câţi piloţi au plecat de la Tarom în ultima perioadă?

- Nu ştiu exact, poate au fost zeci de piloţi care au plecat şi au fost poate sute de piloţi care s-au întors, la ora asta s-a schimbat. Noi suntem în procedura de angajare de piloţi, pentru că, în câteva luni, trebuie să dăm drumul la lungul curier, trebuie să angajăm aceşti oameni, să facem o procedură. Nu putem să îi angajăm pe genunchi, pentru că suntem companie de stat, nu putem să ne permitem să nu facem procedurile legale.

- Considerați că această ceartă poate afecta în vreun fel procedurile pe care urmează să le iniţiaţi?

- Nu vreau să mă pronunţ, vreau doar să îmi fac treaba şi, dacă cineva nu vrea să mai îmi fac treaba, pot să plec şi poate să vină oricine să fie în acest moment în negocieri cu sindicatele pentru contractul colectiv de muncă 2017-2019, în acelaşi timp să ducem şi lungul curier care nu este de pe azi pe mâine. Nu se poate întâmpla să deschizi un lung curier, un alt mod de operare, să discuţi floturi cu aeroporturi ca cele din Statele Unite sau cele din Canada sau cele din China sau din Coreea de Sud sau de oriunde în lume asta în timp ce eficientizezi şi compania, în timp ce practic am înfiinţat Direcţia Achiziţii, pentru că nu exista. Nu era un plan de achiziţii centralizat, nu este o gândire unitară, fiecare organizează achizitii pe unde vrea, fără ştirea directorului general. Încerc să strâng în mână şi într-o entitate acest lucru, să îl facem judicios, transparent, pe toate normele legale, să informatizăm compania pentru că este la pământ din punct de vedere al informaţiei. Dacă este să ne arătăm hainele în public, haide să le arătam.

- Spuneţi-mi dacă, potrivit bugetului, trebuia să ajungeţi cu aceste pierderi la 40.000 de lei pentru acest an?

- Bugetul este doar un plan, bugetul poate ţine cont de nişte lucruri şi de niste speranţe, este un deziderat. Bugetul este un instrument de lucru, dar, din punct de vedere financiar, bugetul nu înseamnă realitate. Execuţia bugetară înseamnă în fapt realitate. Nu este vina mea. Ştiţi că pe fostul plan de management şi de administrare compania trebuia să fie pe profit anul acesta? Se întreabă cineva de ce au plecat cei trei din Consiliul de Administraţie? Nu trebuie să răspund eu, dar pot să vă spun: în planul lor de administrare compania era pe profit. De ce au trebuit să plece? Nu ştiu, haideţi să ne răspundem cu toţii.

Unul dintre ei chiar voia şi avea intenţia să vândă compania unei companii concurente. M-au întrebat când am venit aici: ai ceva împotrivă ca Tarom să fie vândut la...? Şi am zis „da” şi, din acel moment, am intrat probabil într-un conflict. Sunt lucruri care sunt reale, oamenii aceia aveau altă orientare, altă strategie.

- Către cine urma să fie vândută?

- Nu ştiu, nu trebuie să spun eu asta, poate că sunt instituţii acredtitate care trebui să ştie.

- Veţi merge să daţi explicaţii dacă premierul vă cheamă la Guvern?

- Sunt un om normal, sunt un om care nu este director general pentru prima dată şi sper că nici ultima dată. Am adus două companii pe profit până acum. O companie minieră de 10 mii de oameni şi una electrică de 3.700 de oameni. Nu e ceva ce nu am mai făcut, este altceva în aviaţie. Aici nu se observă peste noapte. Este ca şi când un bolnav de cancer ar ieşi de la medic şi cei din spatele lui ar spune: te-ai vindecat? Nu cred că peste noapte se poate întâmpla. În 6 luni, într-un an, eu zic că se poate. Dacă există interes!

- Vă confruntaţi cu probleme cu angajaţii? Fac lucruri fără să vă anunţe?

- Da! Mă confrunt cu aşa ceva. Unii îmi explică de ce fac asta, alţii nu! Nu pot să înţeleg decât că nu vor, nu pot sau au alte orientări. Eu nu pot să acţionez decât legal.

Poate că mulţi ar trebui să plece în secunda asta sau să fi plecat de ani de zile. Dar există o lege şi nu pot să îi dau afară pur şi simplu. Dacă era o companie privată, ar fi plecat în secunda doi. Aici trebuie să urmezi toţi paşii legali, pentru că este o companie care plăteşte impozite statului român.

- Aţi găsit nereguli pe care să le trimiteţi instituţiilor statului pentru cercetări?

- Da, am în pregătire aşa ceva!

- Le veţi transmite instituţiilor competente în perioada următoare?

- Dacă voi mai fi aici, da! Dacă nu voi mai fi, probabil va fi atributul celui care va veni.

Tarom a fost pe profit ultima dată în 2007. De atunci,  compania merge numai pe pierdere. În 2015, pierderile au ajuns la 27,43 milioane lei (6,2 milioane euro). Anul trecut s-a încheiat cu pierduri de 46.97 milioane lei (11,1 milioane de euro).

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 23°C 20°C
IASI 21°C 22°C
CLUJ 23°C 23°C
CONSTANTA 18°C 19°C
CRAIOVA 26°C 24°C
BRASOV 23°C 23°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 14 Octombrie 2019, 14:17
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-10-2019
Deschidere: 9528.71
Maxim: 9574.69
Mimim: 9519.73
Variatie: 0.32%
TLV
2.39
0.21%
FP
1.20
0.84%
EL
11.35
2.69%
SIF3
0.29
0.69%
SNG
37.00
0.27%
SIF5
2.17
0.92%
SIF2
1.38
1.08%
BIO
0.31
0.62%
SNN
13.34
0.15%
WINE
21.30
0.47%
ARHIVĂ ȘTIRI