Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES

Din 8 octombrie orice cetăţean poate suna la 112 pentru a verifica un transport de lemne

Ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, a anunţat vineri că după 8 octombrie, orice cetăţean poate cere verificarea legalităţii unui transport de lemn, apelând 112 şi indicând numărul maşinii. Atunci va fi lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul pădurilor". Ediţie specială pe TVR News.

26 Septembrie 2014, 13:16 (actualizat 26 Septembrie 2014, 17:59) |
Ministrul Mediului a prezentat Radarul pădurilor
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Declaraţii Doina Pană:

  • Unul din subiecte va fi Codul Silvic.
  • Peste tot sunt probleme şi la ape şi la piscicultură dar cele mai mari sunt la păduri.
  • Ne aflăm pe ultima sută de metri până să intre în vigoare acea hotărâre de guvern referitoare la circulaţia lemnului din pădure până la beneficiarul final.
  • Vă prezentăm un filmuleţ pe care îl considerăm de interes public, pe care îl vom transmite tuturor televiziunilor cu rugămintea de a fi difuzat chiar în orele de maximă audienţă, pentru că acest filmuleţ face ca toată populaţia României să conştientizeze şi chiar să participe la implementarea sistemului informatic.  Filmuleţul trimite spre  siteul nostru unde explicăm pe înţelesul tuturor ce înseamnă sistemul informatic şi la final oferă o ştire: Avem un parteneriat cu Ministerul de Interne şi cu STS. Parteneneriatul înseamnă echipe operative dar şi găsirea soluţiei ca o felie din 112 să fie alocată pădurilor,
  • Orice cetăţean al României, după data de 8 octombrie, dacă vede un transport de material lemnos şi vrea să afle dacă este legal, poate accesa 112 şi acel transport este verificat.
  • Actriţa principală din materialul video este Anastasia, un copil.
  • De la Revoluţie până acum s-a furat din păduri în valoare de 5 miliarde de euro, potrivit Curţii de Conturi. Acest sistem va limita devalizarea şi evaziunea din acest domeniu.
  • Înainte de a duce la un depozit un transport, cei de la depozit pot verifica în sistemul informatic dacă este legal, prin codul unic.
  • Orice intrare în sistem lasă urme.
  • Nu poate intra în depozit mai mult lemn decât a ieşit din pădure.
  • Sistemul informatic prevede şi situaţia în care nu există semnal. Se introduc datele de aviz, se emite un cod şi pe drum unde este semnal pe principipiul sms-ului automativaz se emite un cod unic, pe care îl trece pe aviz.
  • Am stabilit ca toate depozitele să fie în zone cu semnal.
  • Sistemul este atât deştept încât, doar dacă introduci numărul de înmatriculare al camionului, poate fi verificat transportul.
    VIDEO
    Ministerul Mediului încearcă să stopeze defrișarea pădurilor
  • Codul Silvic este cel care a fost dezbătut de 2 ani de zile, cel care a fost discutat de abolut toţi factorii implicaţi  şi împreună au generat această formă a Codului Silvic
  • Codul este pregătit să intre în plen marţi.
  • Creşte gradul de valorificare a lemnului. Reglementează situaţia proprietarilor care au păduri sub 10 hectare. M-am interesat ce se întâmplă în străinătate. Acolose folosesc ghiduri de bună practică.
  • Dacă ai contract de administrare, un angajat de la ocolul silvic va veni să marcheze acei copaci care pot fi tăiaţi car nu mai mult de 3 m cubi de lemn pe hectar pe an.
  • Creem posibilitatea ca pădurile să devină păduri parc sau de agrement. Nu înseamnă că vor fi defrişate. Pot fi făcute drumuri din material ecologic.
  • În Codul Silvic am prins numai principile care stau la baza exploatării.
  • Să dea Dumnezeu să treacă Codul Silvic marţi. Să însănătoşim regimul pădurilor din România!
    VIDEO
    Ministrul Doina Pană a răspuns la întrebările jurnaliștilor
  • De oriunde de pe teritoriul României se poate introduce numărul de înmatriculare al maşinii care transportă lemn şi se vede dacă are  codul unic.
  • Din punctul meu de vedere cel mai important este factorul psihologic.
  • Sistemul este la STS.
  • Se poate verifica pornind de la oricare dintre:  numărul de înmatriculere, numărul de aviz şi codul unic.
  • Fondul forestiar naţional se compune din pădure şi alte categorii. Perdelele de pădure sunt pădure.
  • Oricine vrea să construiască la mai putin de 50 de m de pădure are nevoie de acordul administratorului de pădure.
  • Până acum s-au împădurit 37.400 de hectare de pădure, ca să ajungem la 2 milioane de hectare până în 2035 nu e viabil. Ca să putem face asta avem nevoie de acordul proprietarilor de teren pentru a împăduri.

 

Ce reprezintă „Radarul Pădurilor"?

Este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real. Prin Hotărârea de Guvern Nr. 470/2014 s-a stabilit că, la finalul unei pilotări de 120 de zile, începând cu data de 08.10.14, toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului în volum de până la 3 mc, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic. Prin folosirea acestei aplicații se urmărește stoparea tăierilor ilegale de arbori, acest deziderat realizându-se prin urmărirea prin GPS a circulației materialelor lemnoase de la locul de recoltare și până la valorificare, inclusiv în situațiile în care sunt exportate în afara spațiului național/comunitar.

Cum funcţionează ?

Aplicatia are două componente:

A. Una care este denumită Woodtracking (WT) și este destinată atât ocoalelor silvice de stat și private cât și operatorilor economici ce exploatează, transportă și comercializează material lemnos. Aceștia au fost obligați să-și achiziționeze telefoane inteligente (smartphone-uri), să-și instaleze gratuit aplicația pe acestea iar în momentul încărcării materialelor lemnoase în mijloacele de transport să introducă în sistem datele înscrise pe avizul de expediție, inclusiv coordonatele geografice ale punctului de încărcare. Datele vor fi transmise instantaneu către serverul central și vor fi memorate. Aplicația va face corelație între emitentul avizului de însoțire și seria/numărul avizului, adică va verifica dacă acele documente de însoțire au fost procurate în mod legal de către emitent și doar după aceea serverul va genera un cod unic asociat acelui aviz – cod ce trebuie înscris obligatoriu pe aviz de către emitent. Abia apoi mașina de transport poate pleca la drum. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte (de exemplu se depășesc volumele pe specii din APV-ul ce reprezintă proveniența materialului lemnos) – aplicația nu generează codul unic (deci materialele lemnoase nu pot fi puse în circulație) și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă în sistem, alerta care se comunica organelor de control pentru a dispune măsurile legale. Ca o cheie de control, când ajunge la destinație, lemnul nu poate intra în depozit până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. La fel între tot lanțul de depozite până devine produs finit sau iese din țară. Verificarea în sistem lasă urme deci nu se poate spune că s-a făcut și nu s-a făcut de fapt. Dacă locul de încărcare este fără semnal (anumite zone din pădure), după introducerea datelor, va fi generat un cod offline care se va înscrie în aviz iar în momentul în care mijlocul de transport auto intră în zona cu semnal, sistemul va genera automat codul unic. Toate depozitele vor fi amplasate obligatoriu în zone cu semnal

B. Cea de-a doua componentă a aplicației este IWoodtracking (IWT) este destinată organelor de control – tuturor celor care au atribuții legale de control al circulației materialului lemnos. Prin folosirea acestei aplicații într-un timp foarte scurt și din orice punct național sau chiar și din afara țării, cu condiția să fie conexiune GSM, se vor putea efectua următoarele verificări: – Validitatea codului unic înscris pe avizul de însoțire, care este proveniența materialelor lemnoase și dacă aceasta este legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs și chiar localizarea acestora pe o hartă; – Verificarea după serie/număr aviz (pentru cazul în care emitentul a generat codul dar a uitat să-l noteze pe aviz), dacă acel aviz are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au proveniența legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs și chiar localizarea acestora pe o hartă; – Verificarea după numărul de înmatriculare al mijlocului de transport (verificarea se poate face în trafic, fără a fi nevoie să fie oprit mijlocul de transport), dacă acel transport are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au proveniență legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs și chiar localizarea acestora pe o hartă.

Concluzii: Nu se vor mai putea încărca materiale lemnoase și implicit transporta cu același aviz de însoțire de mai multe ori, nu se vor mai putea legaliza materiale lemnoase tăiate ilegal întrucât se va memora locul de unde s-a încărcat materialul lemnos și nici nu va mai fi posibilă modificarea cantităților înscrise pe avizele de însoțire, după valorificarea acestora pe piața neagră, adică de exemplu: cantitatea de 30 mc să fie modificată în 3 mc sau 0,3 mc. Nu se vor mai putea transporta materiale lemnoase fără proveniența legală fără ca organele de control să nu știe, nu se vor putea transporta cantități mai mari decât cele care au fost procurate în condiții legale; Nu va mai putea fi posibil ca un utilizator să vândă sau să transmită avize către un alt utilizator pentru că acestea nu vor putea fi folosite. Și în acest caz, sistemul va genera o alertă care va fi comunicată organelor de control, acestea fiind obligate să dispună măsurile legale; aceste alerte sunt memorate și pot fi verificate oricând.

Cum poţi ajuta?

Din data de 8 octombrie 2014, va fi funcțional și pentru “Radarul Pădurilor” sistemul 112. În consecință, fiecare cetățean care dorește să fie verificat un mijloc de transport lemn, poate apela serviciul comunicând numărul mașinii de transport.

Articole pe aceeaşi temă
 
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 27°C 28°C
IASI 26°C 28°C
CLUJ 25°C 27°C
CONSTANTA 22°C 24°C
CRAIOVA 25°C 26°C
BRASOV 25°C 26°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 22 Mai 2018, 03:47
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 21-05-2018
Deschidere: 8409.7
Maxim: 8409.7
Mimim: 8238.09
Variatie: -1.77%
TLV
2.36
2.49%
SNG
35.00
1.26%
SNP
0.34
1.6%
FP
0.96
0.72%
BRD
13.10
1.8%
TGN
367.50
3.45%
COTE
92.00
3.51%
EL
10.22
2.69%
ALR
3.40
7.86%
TEL
20.55
2.38%
ARHIVĂ ȘTIRI