De ce măsura ridicării mașinilor parcate pe trotuare este bună și ce ne mai trebuie pe lângă ea: transport public funcțional, parcări, răbdare și o comunitate educată

20 octombrie 2022, 11:42

Opinia lui Eduard Dumitrașcu, președintele Asociației Române pentru Smart City, despre măsura ridicării mașinilor parcate pe trotuare:

– Cu siguranță este o măsură bună și face parte din această mare revoluție a mobilității urbane. Cu siguranță va nemulțumi pe foarte multă lume și foarte mulți vor spune: ok, întâi să ne construiți parcări și după aia să veniți și cu aceste măsuri de coerciție. Adevărul se află undeva la mijloc.

– Dacă ne raportăm la persoanele cu dizabilități, atunci va trebui să facem un exercițiu de sinceritate și să înțelegem că nici, noi, participanții la trafic, poate nici cei din transportul public nu avem cea mai multă răbdare. Ar trebui să ne gândim și la ei.

– Pe de altă parte, ar trebui să ne gândim că niciodată numărul de parcări nu va fi îndeajuns pentru numărul de mașini.

– Eu nu văd cum va fi aplicată această lege sută la sută, dar este un pas bun în a-i ajuta pe cei mai puțin favorizați.

Soluția pe termen mediu și lung va fi să îmbrățișăm din ce în ce mai mult transportul public și să renunțăm la mașina proprie. Atâta timp cât noi vrem o țară ca afară, dar nu vrem coerciție, nu vrem să plătim parcările, nu vrem să ne aliniem în nicio relație cu statul, cu primăria, cu autoritățile locale, noi doar ne uităm și spunem: ce frumos este în parcarea din Viena, ce frumos este sistemul de trafic și ce logic este cel din Londra, dar nu vrem să plătim, nu vrem să facem absolut nimic, va fi o ruptură foarte clară între noi, participanții la trafic, și autoritățile locale.

– La un moment dat va trebui să alegem dacă vrem în continuare poluare, trafic, trei ture până găsim un loc de parcare și cu niște prețuri din ce în ce mai mari, asta va fi tendința și în celelate capitale europene, sau ne vom duce către transportul public. În România există această percepție a transportului public de proastă calitate. Poate nu este cel mai bun transport public, dar s-au făcut îmbunătățiri majore în majoritatea orașelor. Ne vom întoarce la educație invariabil și va trebui să ne educăm și noi, participanții la trafic, dar și autoritățile locale, și operatorii de transport. Pentru că toți avem probleme în a gestiona traficul. Nu există un vinovat, toți suntem parte în aceste comunități, toți avem gradul nostru de responsabilitate.

– Eu nu aș pleca de la ideea de a pedepsi, ci de la a face puțină ordine în dezordine. Cu siguranță, vrem mai multe parcări, susținem și noi, în cadrul Asociației pentru Smart City, acest lucru. Există aceste tehnologii noi pe care nu prea le folosim în București. Clujul și Iașul au sisteme de parcare mult mai evoluate și care aduc mult mai mulți bani la municipalitate, care se întorc tot în infrastructura pentru transportul public.

– Problema noastră este că, datorită unor administrații neperformante în ultimii 30 de ani, nu prea mai avem răbdare. Și atunci când apare o astfel de inițiativă legislativă, ne întrebăm: dar ce ar trebui să fie mai întâi: coerciția sau soluția? Ele ar trebui să meargă cumva în paralel. Se vor supăra mulți pe mesajul nostru tranșant, dar este vorba despre o comunitate – în care trebuie să primeze binele comunității, și nu propriul interes. Când vom ieși din acest cocon al propriului interes și ne vom implica, atunci vom înțelege și ce fac cei de la Londra, de la Viena, la Paris, în alte comunități unde numărul de mașini este mult mai mare, dar au reușit cumva să reglementeze. Există soluții foarte multe și finanțări foarte multe, dar nu există educație, fără dorința noastră de a ne educa.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă