Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES
ANALIZĂ

De ce Facebook valorează mai mult decât PIB-ul a peste 100 de ţări

Pe 19 august 2004, Google s-a listat la bursă printr-o ofertă publică de 1,9 miliarde de dolari, care a dus valoarea companiei la 23 miliarde de dolari. Acum, Facebook, cea mai mare reţea de socializare din lume, care a cucerit aproape cinci milioane de români, se pregăteşte să strângă circa 16 miliarde de dolari de la investitori, într-o ofertă care evaluează compania la peste 100 miliarde de dolari.

17 Mai 2012, 09:43 (actualizat 17 Mai 2012, 14:44) |
Mark Zuckerberg, executivul Facebook

Ce face Facebook să fie atât de valoroasă? Voi! Sau mai exact, postările fiecărui user.

Facebook, care avea peste 900 de milioane de utilizatori la sfârşitul primului trimestru al acestui an, este visul oricărui statistician, potrivit thenation.com.

Facebook nu are taxe. Abonamentele sunt pentru ziare. Miliardarii gândesc la scară largă. Fcaebook „încasează” date personale de la userii săi.

Facebook este capabilă să obţină nu doar date demografice, ci poate să ofere statistici despre oameni, despre atitudinea acestora, personalităţi ale acestora, precum şi interesele lor.

Oamenii sunt dispuşi să împărtăşească în mod deschis informaţii despre ei înşişi, care permit agenţiilor de publicitate să fie în măsură să direcţioneze reclama într-o manieră mult mai precisă.

Compania, fondată în 2004 de Mark Zuckerberg generează venituri aproape exclusiv din servicii personalizate de publicitate.

Aceste lucruri au făcut ca interesul investitorilor să crească în mod constant, motiv pentru care compania a decis să majoreze preţul din oferta publică până la un maxim de 38 de dolari, şi în acelaşi timp, să mărească pachetul de acţiuni scos la vânzare până la 16% din companie.

Creşterea volumului acţiunilor scoase pe piaţă şi a preţului de referinţă va propulsa oferta publică iniţială a Facebook pe locul al treilea în istoria SUA, după Visa şi General Motors.

La preţul din ofertă, Facebook valorează 104 miliarde de dolari, adică mai mult decât produsul intern brut (PIB) raportat de peste 100 de ţări în 2010, potrivit datelor Băncii Mondiale. România avea un PIB mai mare decât valoarea Facebook, respectiv peste 160 miliarde de dolari, însă ţări precum Bulgaria, Croaţia Serbia, Republica Dominicană sau multe altele.

Riscuri şi oportunităţi

Listarea Facebook este una dintre cele mai aşteptate din istorie, iar investitorii sunt hotărâţi să arunce cel puţin un ochi spre companie. Dar, ca în orice altă companie, nu toate lucrurile sunt roz la Facebook.

De partea bună a lucrurilor, creşterea Facebook din ultimii opt ani a fost uimitoare. Ceea ce a început ca un proiect într-.o cameră de cămin, a ajuns acum o reţea folosită de 1/8 din populaţia lumii. Dacă ritmul de creştere al Facebook continuă, în câţiva ani reţeaua de socializare va avea 2-3 miliarde de utilizatori.

Şi în ceea ce priveşte afacerile pe care le generează, lucrurile stau bine. Potrivit unui articol de pe finance.yahoo.com, Facebook abia a început să se concentreze pe generarea de câştiguri abia în urmă cu trei ani, şi a ajuns acum la venituri de patru miliarde de dolari, şi un profit de un miliard de dolari. Marja de profit a ajuns la 50%, pentru că nu are costuri legate de producţia de conţinut (userii fac toată treaba, postând gratuit mii de informaţlii). Având în vedere cât de importantă este Facebook în viaţa unor oameni, sunt voci care spun că reţeau de socializare va fi chiar mai mare decât Google, care are în prezent venituri de 40 miliarde de dolari.

Estimările optimiste indică o valoare a veniturilor Facebook de 20 miliarde de dolari în 3-4 ani.

"Pe scurt, Facebook vinde publicitate online, însă nu este o companie fără venituri și fără speranțe de profit. Facebook are clienți, companiile de publicitate și de jocuri ce plătesc să fie prieteni cu 900 de milioane de oameni. Modelul de afacere este puțin ciudat: te „împrietenești” cu 900 de milioane de oameni, colectezi datele personale ale „prietenilor” și apoi le vinzi altora, dar nu este nimic greșit în asta", a precizat Liviu Huluţa, analist în cadrul firmei de brokeraj Admiral Markets.

Dar apoi, apar şi riscurile

În primul rând, evaluarea companiei este deja foarte ridicată, iar, la o valoare de 100 de miliarde de dolari, acţiunile Facebook ar ajunge să se tranzacţioneze la un nivel care ar reprezenta de de 40 de ori câştigurile estimate pentru 2013, în condiţiile în care Apple, cea mai „fiebinte” acţiune a momentului se tranzacţionează la un 15xcâştigurile pe 2013, iar Apple creşte mai repede decât Facebook.

Pe de altă parte, ritmul de creştere al Facebook este în scădere, iar marja de profit a atins, cel mai probabil, un maxim.

Tototdată, în curând, folosirea internetului pe mobil va depăşi internetul pe desktop. Facebook depinde acum, în acest domeniu al internetului mobil, de alte companii - Google, Apple.

Lumea este din ce în ce mai prezentă pe telefonul mobil, unde Facebook nu reuşeste să genereze câştiguri la fel de mari.

FACEBOOK devine FB, iar LIKE și SHARE se schimbă în BUY și SELL

Reprezentații Admiral Markets în România consideră că investitorii români nu ar trebui să se "arunce" din primele zile.

„Dacă iubești produsul, nu înseamnă că vei iubi și acțiunea, de cele mai multe ori prima zi de tranzacționare a fost dezamăgitoare și nu reflectă evoluția pentru următorii ani. Faptul că publicul este flămând să cumpere, poate fi un semnal de dezamăgire. Investitorii inteligenți așteaptă o stabilizare, eventual și rezultate financiare înainte de a lua o decizie. Oricum, este foarte important să existe opțiunea de vânzare în lipsă, se poate dovedi a fi doar o idee supraevaluată”, a mai spus Huluţa.

Ei au mai spus că investitorii în acțiuni străine trebuie să ia în considerare și riscul valutar. Acestea sunt cotate în dolari și o parte din profit s-ar putea evapora la conversie.  „Pentru următoarele luni acest risc este redus, condițiile globale de aversiune favorizând aprecierea dolarului, în calitate de valută de refugiu. Cel mai mare risc este ca prețul acțiunii să scadă după prima sau primele zile de tranzacționare, urmând tendința actuală a burselor”, a spus analistul Admiral Markets.

Cum se va schimba dupa listare

1. Modul de funcţionare a reclamelor pe site. Dacă în 2009, Facebook avea trei reclame pe pagină, în 2011 numărul acestora a crescut la şapte, iar estimările indică o creştere a numărului de reclame, scrie Business Insider.

2. Contul şi parola de Facebook ar putea înlocui numărul cardului de credit. Unul dintre scopurile lui Mark Zuckerberg este ca id-ul de Facebook să devină identitatea ta peste tot pe internet.

În acest caz, Facebook ar putea să facă bani prin introducerea unui serviciu de tranzacţii online. Această idee este luată în calcul şi de Apple, Microsoft, Google, eBay sau Amazon.

3. Telefonul mobil de la Facebook. În curând, folosirea internetului pe mobil va depăşi internetul pe desktop. Facebook depinde acum, în acest domeniu al internetului mobil, de alte companii - Google, Apple.

Cine câştigă din listarea Facebook

Facebook va vinde 422 milioane de acţiuni la preţuri între 34-38 dolari pe unitate, astfel că ar putea atrage de pe piaţă între 14 miliarde dolari şi 16 miliarde dolari.

Investitorii care s-au implicat devreme în dezvoltarea reţelei de socializare, printre care fondul de capital de risc Accel Partners, fondul de hedging Tiger Global Management, banca de investiţii Goldman Sachs, cofondatorul PayPal Peter Thiel şi companiile controlate de mogulul rus Yuri Milner, vor obţine în urma ofertei, la preţul median de 36 de dolari pe acţiune, câştiguri estimate la 3,8 miliarde de dolari, potrivit Reuters.

Cel mai mare câştigător va fi fondul Accel Partners, cu aproape 1,77 miliarde de dolari.

Compania Digital Sky Tehnologies va vinde joi 19 milioane de acţiuni pentru 1,6 miliarde de dolari.

Goldman Sachs se pregăteşte să vândă peste 28 de milioane din acţiunile Facebook pe care le deţine, urmând să atragă peste 1 miliard de dolari.

Zuckerberg va încasa aproape 1,1 miliarde de dolari.

Peter Thiel, cofondator al PayPal, va câştiga 606 milioane de dolari.

Fondurile de capital de risc Meritech Capital şi Greylock Partners vor încasa 252 milioane dolari, respectiv 274 milioane dolari, iar gigantul software Microsoft va obţine 236 milioane de dolari.

Fondul de capital privat Elevation Partners, care numără printre fondatorii săi şi pe artistul Bono, liderul trupei U2, are de câştigat 166,4 milioane de dolari din oferta publică a Facebook.

Mark Pincus, cofondator al Zynga, care dezvoltă unele dintre cele mai de succes jocuri pentru reţele de socializare, se pregăteşte să bage în buzunar, vineri, 36,3 milioane de dolari.

Reid Hoffman, cofondator al LinkedIn, va atrage 34 milioane de dolari.

 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 31°C 30°C
IASI 31°C 30°C
CLUJ 28°C 24°C
CONSTANTA 28°C 28°C
CRAIOVA 27°C 27°C
BRASOV 28°C 28°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 20 Iunie 2018, 18:37
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 20-06-2018
Deschidere: 8087.71
Maxim: 8135.47
Mimim: 8054.55
Variatie: 0.59%
TLV
2.33
0.86%
BRD
13.08
0.46%
EL
9.57
1.13%
FP
0.89
0.45%
SNG
36.55
0.82%
TGN
394.50
0.76%
SIF5
1.89
2.53%
SNP
0.31
1.92%
TEL
19.80
0%
SNN
7.49
0.13%
ARHIVĂ ȘTIRI