Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Dacian Cioloş a prezentat bugetul pe 2016 - "Nu avem buzunare ascunse (...) am pus totul pe masă"

Bugetul pentru 2016 a fost adoptat în guvern. Fără bani pentru biserici, după cum a explicat premierul, având ca priorităţi sănătatea, educaţia şi investiţiile, proiectul de buget ajunge la Parlament, unde ar urma să fie adoptat în regim de urgenţă. Proiectul menţine creşterile salariale aprobate, însă îngheaţă veniturile bugetarilor la nivelul din decembrie anul acesta.

09 Decembrie 2015, 10:52 (actualizat 09 Decembrie 2015, 21:08) |
Bugetul pe 2016 a fost aprobat de Guvern
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

În 2016, guvernul vrea să se axeze pe proiecte mari, pe care să le poată duce la bun sfârşit, iar banii să nu rămână blocaţi. Sănătatea primeşte peste 31 de miliarde de lei. Ar urma să fie construite 4 spitale pentru arşi şi spitale regionale la Cluj Napoca, Iaşi şi Craiova.

Chiar dacă la Transporturi au fost alocaţi mai puţini bani, executivul se va concentra pe construcţia a 4 autostrăzi pentru care a alocat peste un miliard de lei. Bani sunt disponibili şi pentru metroul bucureştean, inclusiv pentru magistrala spre aeroportul Otopeni.

Bani în plus vor fi şi la educaţie şi cercetare, astfel încât laserul de la Măgurele să devină un punct important pe harta ţării.

În proiectul de buget au fost cuprinse şi majorările salariale deja aprobate.

Bugetarii nu vor primi nici în 2016 prime, sporuri, tichete de masă şi de vacanţă.

După scandalul legat de banii privind cultele, premierul a precizat că pentru biserică vor fi daţi bani în funcţie de disponibilităţi, iar autorităţile locale sunt cele care decid investiţiile prioritare.

VIDEO
Dezbatere despre bugetul pe 2016
Bugetul pentru 2016 a fost dezbătut public cu ONG-urile şi cetăţenii după ce proiectul a fost adoptat de guvern.

Mai bine de 100 de oameni au fost invitaţi să participe. Organizatorul dezbaterii, Ministerul pentru Dialog Civic, le-a cerut scuze participanţilor pentru încurcătura creată.

Se pare că programul guvernului a fost făcut pe ultima sută de metri.

VIDEO
Dacian Cioloș prezintă proiectul de buget pe 2016
Declaraţii Dacian Cioloş, în format LIVE TEXT:

  • astăzi m-am întâlnit cu premierul britanic David Cameron, am discutat despre relaţiile bilaterale în baza parteneriatului strategic - mai ales pe cooperarea privind securitatea
  • am insistat pe nevoia de a dezvolta mai mult relaţiile de cooperare economică
  • am discutat despre propunerile pentru îmbunătăţirea activităţii în cadrul UE
  • am trecut în revistă pe scurt punctele care urmează a fi discutate la Consiliul European de săptămâna viitoare
  • discuţia pentru buget s-a derulat sub un set de constrângeri date de legislaţia adoptată de Parlament în 2015; 12,6 mld. de lei - majorare a cheltuielilor bugetare
  • în respectul echilibrului puterilor în stat, guvernul a decis să respecte această legislaţie adoptată de Parlament şi să dăm mai degrabă dovadă de curaj asumându-ne înţelepciunea de a găsi soluţii pentru a putea aplica acest buget
  • prag maxim de deficit de 3% stabilit la nivelul UE
  • în privinţa deficitului bugetar pe termen mediu, MTO, guvernul e hotărât ca pe parcursul lui 2016 - realiniere a deficitului structural la aceste ţinte
  • pe termen mediu să ne încadrăm în limitele a 1% deficit structural
  • implementarea se bazează pe câteva principii: prioritizarea - concentrarea resurselor pe un nr. limitat de proiecte, să nu finanţăm un nr. de shopping list pe propuneri de proiecte venite dintr-o parte sau alta
  • transparentizarea - avem intenţia să publicăm contractele de achiziţii publice, cheltuielile efectuate de fiecare minister
  • eficienţa în utilizarea resurselor e o altă prioritate - obiectiv de a proceda la o îmbunătăţire a actului administrativ
  • prudenţa - în construcţia bugetului am prevăzut un plafon de blocare a cheltuielilor publice de circa 10% - 4 mld. de lei; va fi folosit ca un tampon pentru a evita derapajele în execuţia bugetului; nu am luat în calcul posibilele efecte pozitive din runda a doua a relaxării fiscale
  • predictibilitatea - continuăm investiţii care au fost începute pentru a da predictibilitate mediului economic şi pentru a stimula şi investiţiile din partea sectorului privat
  • am prioritizat câteva domenii - cu alocări mai mari decât execuţia bugetară pe 2015
  • nu are sens să ne comparăm cu o alocare care chiar dacă a fost mare, în unele cazuri execuţia a fost sub 5%
  • sănătate, educaţie, cercetare - alocări suplimentare; pentru universităţi, atât pentru oferirea de subvenţii studenţilor, cât şi pentru investiţii şi modernizări; investiţii în infrastructura unităţilor şcolare
  • vor mai fi bani pentru investiţii în şcoli, aducerea cel puţin la normele care să permită deschiderea şcolilor din mediul rural
  • cercetare - alocare sensibil consistentă
  • obiectiv prioritar: continuarea investiţiilor de importanţă europeană; laserul de la Măgurele; dezvoltarea unui concept integrat dezvoltare teritorială de tip laser valley
  • sănătatea - îmbunătăţirea serviciilor medicale; un program naţional pentru arşi - investiţii în 4 centre
  • subprogram de oncologie pediatrică cu o alocare de 2% din total bugete programe; un program dedicat nou născutului prematur
  • continuarea investiţiilor de la zero a 3 spitale regionale
  • transporturi - Lugoj Deva, Sebeş Sibiu, Câmpia Turzii  Tîrgu Mureş, autostrada Transilvania
  • metrou - magistrala Drumul Taberei - Eroilor şi Parc Basilescu - Străuleşti
  • Piteşti Sibiu este o prioritate, dar cu toată capacitatea de a accelera procesul de pregătire, e foarte puţin probabil să putem începe investiţiile pentru anul viitor
  • am prevăzut pentru proiectele de infrastructură un mecanism convenit cu M. de Finanţe care să permită rectificări, alocări suplimentare în funcţie de cum evoluează proiectele
  • alocări superioare pe partea de dezvoltare locală
  • acest buget este şi o premisă de bază a construcţiei bugetare care în vedere o colaborare mai strânsă cu sectorul privat
  • prin aplicarea Codului fiscal, guvernul a lăsat 10,2 mld. de lei în gestiunea sectorului privat
  • vrem să atragem cât mai mulţi din aceşti bani în investiţii care să ducă la creştere economică

Răspunsuri la întrebări

  • lăcaşele de cult nu au alocare bugetară în bugetul de stat;
  • cheltuielile cu salariile în urma deciziilor din Parlament au impact şi pe partea de culte; cred pe de o parte că aici e importantă implicarea enoriaşilor, a credincioşilor, şi a autorităţilor locale
  • pe de altă parte , am spus şi în discuţiile cu Părintele Patriarh şi cu alte culte - cred că putem mobiliza şi cultele în proiectele cu caracter social
  • am trăit sentimentul în aceste zile că, dincolo de justificarea sau nu a implicării bugetului public, am simţit şi o tensiune foarte mare în societate legată de aceste lucruri
  • nu cred că în felul acesta putem să ne clarificăm lucrurile, să ne limpezim principiile şi valorile pe care vrem să cheltuim inclusiv banul public;
  • i-am spus şi Părintelui Patriarh că rămân deschis să vedem cum putem colabora pe viitor şi cu membrii celorlalte culte
  • s-a făcut efortul de a lua în considerare toate deciziile Parlamentului; am bugetat inclusiv creşterile salariale pe diferite sectoare
  • nu avem buzunare ascunse în care să ţinem banii pentru astfel de tipuri de negocieri, am pus totul pe masă

VIDEO
Ministrul Finanțelor, Anca Dragu Paliu
Ministrul Finanţelor, Anca Dragu

  • pentru 2016 avem în vedere o creştere de 4,1% a PIB, de la 704,5 mld lei la 746,6 mld lei
  • inflaţie anuală medie de 0,5%; 1,8% inflaţie la sfârşitul anului
  • creştere a nr. de salariaţi la 4 milioane 780 de mii de la 4.620.000
  • reducere a nr. de şomeri de la 465 de mii la 450 de mii
  • câştig salarial brut pe 2016 creştere de la 2.501 la 2.681 de lei
  • creştere a deficitului de cont curent de la 0,9%  la 1,2% din PIB în 2016
  • venituri de 31% din PIB în 2016, descreştere faţă de anul anterior
  • de la 33,3% la 33,8% din PIB creştere a cheltuielilor în 2016
  • impozitul pe profit - eliminarea cheltuielilor fiscale pentru un angajat
  • reducerea de la 16% la 5% a impozitului pe dividende
  • reducerea TVA cu 4 puncte procentuale de la 24 la 20% de la 1 ianuarie 2016
  • reducere mai mare a TVA la 9% pentru apa potabilă şi apa aferentă irigaţiilor din agricultură
  • cheltuieli bugetare: dublarea alocaţiei de stat pentru copii, majorarea indemnizaţiei veteranilor de război; majorarea cu 25% pentru personalul din unităţile sanitare; 15% majorare personal sistem de învăţământ; majorare de 10% pentru ceilalţi salariaţi din sectorul public
  • majorarea pensiilor publice cu 5%
  • creştere a alocărilor bugetare de la 4 la 4,2% din PIB
  • educaţie: plus de 2,4 mld. de lei faţă de 2015
  • 23% creştere la cercetare dezvoltare
  • 0,3 puncte procentuale creştere la Apărare
  • investiţii - alocări suplimentare faţă de o execuţie estimată de 33 mld. de lei pe 2015, la 37,7 mld lei, 5,1% din PIB în 2016

Răspunsuri la întrebări:

  • l-am invitat pe domnul Biriş să se alăture echipei de la M. de Finanţe; vine din zona sectorului privat; a reprezentat firme mici şi mijlocii; ar putea aduce multe informaţii necesare mai ales în acest proces de elaborare şi finalizare a normelor metodologice la Codul fiscal pentru 2016
  • achiziţie hrană pentru animale Administraţia prezidenţială - asemenea poziţii există şi în contabilitate; eram chiar studentă când eram mirată să văd o asemenea poziţie în contabilitate;
  • la M. Finanţelor nu se face în aceşti termeni controlul execuţiei bugetare, nu cred că cei 5 mii de lei au blocat bugetul la un moment dat - a declarat purtătorul de cuvânt Dan Suciu
  • comparaţia românilor cu cetăţenii din statele BRICS: orice afirmaţie referitoare la o comparaţie defavorabilă nu mi-o asum şi cred că a fost scoasă din context

VIDEO
Ministrul Sănătății, Patriciu Achimaș-Cadariu
Ministrul Sănătăţii, Patriciu Achimaş Cadariu

  • 11 procente creştere a fondurilor globale pentru Sănătate; buget alocat ministerului cu 16% mai mare
  • după Colectiv am învăţat câteva lecţii
  • în diverse feluri s-au creat curente de opinie, unele extrem de favorabile, care au recunoscut eforturile extraordinare ale unor concetăţeni de-ai noştri, cadre medicale sau nu, care s-au implicat extrem de mult în a ajuta, dacă vreţi dincolo de îngrijirea acestor pacienţi
  • s-a întâmplat să ajungem să punem în discuţie inclusiv contractul social pe care îl avem
  • se creează în anumite medii un climat puternic de neîncredere
  • acest sistem funcţionează cu români pentru români
  • primul punct vizat e o eficientizare a utilizării fondurilor, dar nu în scopul de a cheltui aceşti bani efectiv

Guvernul a planificat bugetul pe un deficit de 2,95 % din PIB şi o creştere economică de 4,1 dar şi pe venituri mai mari de anul viitor. Apărarea şi siguranţa naţională sunt domeniile care primesc cei mai mulţi bani în plus, anul viitor. La fel şi Educaţia şi Sănătatea. Ministerul Muncii va avea un buget mai mic pentru că  anumite plăţi sociale se mută la alte ministere, iar Transporturile au şi anul viitor  un buget diminuat cu aproximativ 3 miliarde de lei.

Bugetul va merge în Parlament, iar în Comisiile de specialitate pot fi aduse amendamente, ceea ce este de aşteptat întrucât sunt foarte multe discuţii cu privire la pensiile militare, ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special, care ar urma să scadă simţitor de la 1 ianuarie, ceea ce a stârnit deja reacţii de nemulţumire din partea sindicatelor din sistem.

Pe agendă s-a aflat şi o ordonanţă de urgenţă referitoare la salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2016-2018.

VIDEO
Pensiile militare ar putea scădea
Guvernul modifică modul de calcul al pensiilor pentru militari, poliţişti şi funcţionari publici cu statut special.

Acestea vor fi raportate la salariul funcţiei de bază, nu la venitul total. Iar pensia de serviciu pentru cei cu vechime cumulată de cel puţin 25 de ani va fi în cuantum de 65% din baza de calcul, faţă de 80% cât a legiferat parlamentul în urmă cu doar câteva luni.

Legea adoptată în Parlament, stabileşte că poliţiştii şi militarii care se pensionează îşi aleg şase luni consecutive din ultimii 5 ani pentru care se calculează media veniturilor.

Guvernul stabileşte însă că se va ţine cont de media soldelor sau salariilor lunare brute. Şi exclude expres alte venituri, precum diurnele, primele, norma pentru hrană sau compensarea în bani a concediului de odihnă neefectuat.

Guvernul consideră că legea pentru pensiile militare ar conţine prevederi arbitare în interpretare care pot determina diferenţieri de tratament aplicabil pensionarilor în etapa de stabilire, recalculare şi/sau actualizare a pensiilor militare de stat.

Şi că, fără aceste modificari, este imposibilă emiterea normelor juridice. Mai mult, ar exista riscul apariţiei unui nou val de litigii de anvergură celui din anii 2010 - 2012.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI -1°C 3°C
IASI -2°C 2°C
CLUJ -2°C 1°C
CONSTANTA -2°C 1°C
CRAIOVA -3°C 0°C
BRASOV -6°C -2°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 23 Februarie 2019, 03:42
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 22-02-2019
Deschidere: 7856.01
Maxim: 7881.87
Mimim: 7759.22
Variatie: -1.13%
TLV
1.91
2.39%
BRD
12.10
2.28%
SNG
31.60
1.56%
FP
0.89
0.22%
SIF1
2.20
0.46%
SNN
9.33
0.97%
TGN
341.00
0.58%
SIF3
0.25
1.4%
SNP
0.34
1.43%
SIF5
2.04
0.49%
ARHIVĂ ȘTIRI