Cursurile opționale, benefice pentru elevi

20 ianuarie 2020, 07:16

Cursuri de educație rutieră, juridică și de prim ajutor sunt organizate frecvent la școlile din județul Cluj. De organizarea și susținerea lor se ocupă ISU, IPJ în colaborare cu piloți și foști piloți de raliu.

Pentru că Iașul este o adevărată capitală a șahului românesc, astăzi voi vorbi despre sportul minții. Șahul are o tradiție importantă în Iași. Sunt locuri în care se predă de câteva decenii. La fel ca în alte județe, a devenit oficial disciplină opțională în școli, în urma unei decizii a Ministerului Educației din anul 2014. Decizia a apărut atât la inițiativa Federației Române de Șah, cât și în contextul unei Declarații a Parlamentului European privind introducerea șahului în sistemele de învățămant ale țărilor membre. De altfel, șahul face parte din programa școlară a mai multor țări de pe tot globul. Există și studii care dovedesc rolul său benefic asupra dezvoltării copiilor. De exemplu, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, alături de Federația Română de Șah, derulează un studiu privind influența practicării șahului asupra inteligenței elevilor din ciclul primar.

Acest joc cu regi și regine, nebuni sau pioni este considerat un instrument de disciplinare a gândirii. Dezvoltă abilitatea de a lua decizii rapide și corecte, provoacă gândirea logică, dar și creativitatea. Ne ajută să conștientizăm importanța planificării și să acceptăm consecințele unor decizii pe care luăm.

La nivel național, s-a discutat chiar ca elevii care au scutire medicală pentru orele de educație fizică să fie înscriși la cursuri de șah.

În prezent, în mai multe școli din județul Iași, inclusiv din mediul rural, șahul este obiect de studiu. Școlile au fost dotate cu seturi de șah și manuale. Câteva sute de profesori au urmat cursuri de specializare și au devenit, la rândul lor, formatori.

Pentru cei care vor să facă performanță, există cluburi, dar și prima Academie de Șah din România. Marele campion mondial Anatoli Karpov a fost invitat în 2016 la Iași, în cadrul Simpozionului Internațional „Educație prin Șah”. Nu întâmplător, Iașul a găzduit, de două ori, Campionatul Mondial Școlar de Șah. În 2017, de exemplu, aproximativ 500 de jucători din peste 40 de state ale lumii au venit la Iași.

Rezultatele tinerilor la competiții naționale și internaționale justifică pe deplin titlul de Iași, capitală a șahului românesc.

Programe educationale „De-a arhitectura” pentru școlari: pentru clasele a III -a și a IV – a – De-a arhitectura în orașul meu, pentru clasele I si a II -a – De-a arhitectura mini și pentru elevi din clasele VI – XI – De-a arhitectura în școala mea.

„De-a arhitectura în școala mea” este programul educațional care dă posibilitatea elevilor să descopere şi să îşi dezvolte un mod de gândire şi abordare a problemelor specific arhitecţilor şi designer-ilor („design thinking”) prin realizarea de propuneri prin care să îmbunătăţească sau să reimagineze şcoala lor, fiind implicaţi astfel într-un proces de învăţare activă, în care îşi folosesc simţul practic şi creativitatea. Este o abordare a învăţării prin proiect aplicată pe un exemplu concret pe care ei îl cunosc şi utilizează, şcoala.

Elevii, ghidaţi de îndrumătorul arhitect, investighează şcoala, identifică aspecte legate de clădire pe care doresc să le îmbunătăţească/schimbe, îşi imaginează ce vor să facă, se documentează, analizează şi fac propuneri de proiect, proiect pe care îl vor prezenta posibililor utilizatori. Arhitectul îndrumător şi profesorul sunt numai ghizi în acest proces.

Pentru a stimula învăţarea şi a da un sens celor învăţate, ei vor selecta din proiectul propus o parte fezabilă de realizat într-un buget dat și vor realiza pentru aceasta o cerere de finanțare, pe care o vor trimite Asociației De-a Arhitectura pentru a obține din fondurile alocate de sponsorul/sponsorii programului din acel an. Proiectul care va beneficia de finanțare e selecționat după următoarele criterii: impact mare în viața socială a școlii, foarte mulți utilizatori vor beneficia de proiect, costul redus care se poate încadra cel mai bine în sponsorizarea primită, efort de implementare redus, capacitatea de a deveni un exemplu de urmat și pentru alte școli, capacitatea de a implica elevii în realizarea lui.

Toate proiectele realizate vor fi publicate pe site-ul ȘCOALA MEA, platforma de design participativ pe care am creat-o pentru ca și alți elevi, profesori și arhitecți să beneficieze de experiența acumulată în acest program.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite