Inflația schimbă obiceiurile cumpărătorilor: Sunt căutate din ce în ce mai mult produse din segmente inferioare de preţ

Supermarket
Supermarket
9 iunie 2022, 14:57

Avansul valoric al pieţei FMCG a fost de 1,2% în 2021 faţă de anul anterior, se arată într-un comunicat al GfK Consumer Panels & Services.

„Este al doilea trimestru consecutiv în care se observa migrarea shopperilor către produse din segmente inferioare de preţ (fenomenul de down-trade), în special în categoriile nealimentare, ca răspuns la presiunile inflaţioniste în creştere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete şi lactatele) şi de produse pentru îngrijirea locuinţei, precum şi jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomentul de down-trade. În segmentele de alimente proaspete şi lactate, ponderile categoriilor care au înregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%”, se precizează în comunicatul companiei de cercetare de piaţă.

Românii caută produse mai accesibile ca preț

Analiza specială Inflation Tracker derulată de GfK România începând cu acest an arată că, în primul trimestru din 2022, inflaţia a fost prezentă în 8 din 10 categorii FMCG. Cu toate acestea, jumătate din categoriile afectate de creşteri de preţuri au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similară din 2021, declinul fiind înregistrat doar în 38% din aceste categorii.

Analiza Inflation Tracker a arătat că în categorii precum făină, paste făinoase, mixuri de bere, capsule de cafea, dulciurile sau vopsea de păr, cumpărătorii au migrat către produse mai accesibile ca preţ, pentru a nu elimina aceste categorii din coşul de cumpărături.

De asemenea, analizând categoriile cu scăderi de volume pe fondul inflaţiei, în primul trimestru din an faţă de perioada similară de anul trecut, 28% din acestea s-au confruntat cu fenomentul de down-trade.

Magazinele online, trend descendent

Studiul care monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România – GfK Consumer Panel – evidenţiază faptul că, în intervalul ianuarie – martie 2022, doar discounterii au reuşit să se menţină pe un trend ascendent în volum faţă de Q1 din anul trecut. Aceştia au înregistrat o creştere valorică de 18%, peste ritmul hypermarketurilor şi al comerţului tradiţional şi în opoziţie cu trendul descendent al supermarketurilor.

Pe de altă parte, magazinele online şi-au temperat creşterea în trimestrul I al anului şi au rămas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodăriilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzând delivery apps, segmentul e-grocery deţine mai puţin de 3% din această valoare.

GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eşantion reprezentativ la nivel naţional, format din 6000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite