Cum alegem ceva dulce, între zahăr și îndulcitori naturali sau artificiali

Ne place să mâncăm dulciuri cu toate că știm deja ca zahărul poate să dea dependenţă, la fel ca acoolul şi tutunul. In plus este un aliment procesat si care ridica nivelul de aciditate din organism.

10 Aprilie 2020, 11:35 (actualizat 10 Aprilie 2020, 11:39) |
Zahărul poate să dea dependenţă, la fel ca acoolul şi tutunul

Pentru a funcţiona, creierul are nevoie de dulce, de glucide, dar glucidele bune le luăm din cereale integrale, fructe de sezon şi din miere. Corpul are nevoie de glucoză, de energie, dar nu are nevoie chiar atat de atât de multă energie cât îi dăm noi zilnic.

Zahărul

Din păcate zahărul rafinat a devenit un fel de otravă , el se combină cu orice și practic nu știm nici cât zahăr mâncăm şi nici când. Am avea nevoie de sfatul medicilor de specialitate permanent pentru a descifra etichetele din magazine si să ştim cum să ne alegem alimentele.

Dr. Oana Dumitrache medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice :

Ar trebui să consumăm zilnic dulce în următoarele cantităţi :  dacă suntem femei  100 de calorii  sau 24 de gr.pe zi, iar ca barbaţi 150 de calorii  sau 36 de gr. pe zi.

Practic în fiecare zi consumăm mai mult. Există zahăr ascuns, care se găsește în produse comerciale, de exemplu : covrigei,  pateuri, sucuri şi chiar în conserve.

Studiile arată că un consum ridicat de zahăr rafinat alb, în timp poate provoca boli grave ca diabet, ateroscleroză și cancer.

Dr. Constantina Ruxandra medic specialist medicină de familie si apifitoterapie  recomandă să folosim zahăr brun, dar care să nu fie combinat cu altceva,  să fie cât mai natural, fară  alte adaosuri.

Zahărul brun conţine calciu, magneziu, fosfor, fier. Este recomandat în locul celui rafinat, alb. Zahărul brun se comportă la fel ca și cel obișnuit în procesul de preparare al dulciurilor, însă are punctul de topire mai jos şi face mai puțină spumă.

Îndulcitori naturali

E bine să consumăm zaharuri naturale pe care le luăm din fructe, legume, cereale, lapte, miere, în cantități moderate.

Fructele in general conțin un indice glicemic mic. Acestea  sunt sănătoase şi utile pentru organism dacă le consumam proaspete.

Putem consuma şi fructe uscate curmale, stafide, smochine.

Hrănindu-ne moderat ne putem lua toate caloriile şi zaharurile  de care avem nevoie.

Cel mai bun îndulcitor natural e stevia, o plantă din America de Sud. Are de  300 de ori mai puține calorii și este de 300 de ori mai puțin dulce decât zahărul, iar indicele glicemic  este zero, astfel că ea poate fi folosită și de către diabetici.

Siropul de agave conține calciu, fier şi vitaminele B,C,D,E. El este recomandat datorită poziției joase de indice glicemic.

Siropul de arțar conţine Omega 3, calciu, sodiu, magneziu. Este cunoscut pentru efectul său antibacterian şi antioxidant. Are indicele glicemic scăzut şi poate fi folosit ca îndulcitor pentru cafea şi ceai şi prăjituri.

Xylitol-ul -este un îndulcitor extras din coceni de porumb. Are un indice glicemic foarte scăzut şi este recunoscut ca antiinflamator.

Siropul de curmale conţine vitamine din gama B-urilor şi minerale, ca de exemplu : potasiu, cupru, mangan, magneziu. El este este recomandat și pentru astm,  tuberculoză, tuse şi febră.

Siropul de orez se obține din orez brun prăjit, are magneziu fosfor, mangan, potasiu și zinc.

Siropul de tapioca conține multe vitamine  B,C,D și proteine.

Mierea  este alimentul complet. Ea conţine potasiu, calciu, magneziu, sodiu, fier, vitamina C . Are efect  antibacterian şi  antioxidant. Este bună,  cu condiția să fie naturală.

Precauţii

Dr.Oana Dumitrache - medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice:

Mierea să nu fie consumată mai mult de 2-4 linguriţe pe zi şi să nu fie introdusă în lichide fierbinți, deoarece îşi pierde din proprietăți.

Nu poate fi consumată de copii mai mici de 1-2 ani, din cauza riscului contaminării cu botulism.

Indulcitorii, chiar și naturali, în cantitate mare, pot predispune la îmbolnăviri.

La îndulcitorii naturali trebuie să atragem atenția că pot apărea probleme digestive. In cazuri de excepție apar indigestii, vărsături sau diaree. Nu toţi îndulcitori naturali sunt așa cum scrie pe etichetele din magazine şi din această cauză consumul acestor produse cu etichete înşelătoare vă poate provoca un puseu glicemic.

Îndulcitorii artificiali

Există foarte multe feluri de îndulcitori artificiali, în foarte multe forme, dar ei nu trebuie consumați decât la recomandarea medicului. Aceştia din păcate conțin și multe substanțe nocive care pot dăuna creierului sau inimii.

Trebuie să fim foarte atenți la îndulcitorii artificiali, care au un impact foarte mare asupra organismului. Au un indice glicemic deosebit de mare și sunt buni doar la pacienții cu diabet.

Indulcitorii artificiali nu satisfac pofta de dulciuri si  în timp duc la o creștere în greutate.

Aspartamul este cel mai periculos îndulcitor artificial. Este de 180 de ori mai dulce decât zahărul. Este consumat în 100 de țări și apare în 6000 de produse alimentare.

Aspartamul este recunoscut ca una din cauzele care duce la spasme musculare, probleme de vedere, atacuri de panică pierderea auzului, amețeli, vorbire îngreunată, palpitații, pierderea memoriei, dureri generalizate, depresie, oboseală accentuată, in- stabilitate, insomnie, dureri de cap, Parkinson, Alzheimer, epilepsie, diaree.

Zaharina nu se metabolizează, se absoarbe ca atare și este eliminată imediat pe cale renală.Ea nu are calorii.

Zaharina a fost interzisă în Canada între anii 1970- 2014 ca un potențial generator de cancer, dar acum a fost reintrodusă.

Ciclamatul de sodiu este o substanță controversată. Este de 30-50 de ori mai dulce decât zahărul. Se găsește în numeroase alimente și băuturi răcoritoare, apare sub denumirea de E 952. Cantitatea admisă zilnic e 7 mg. pe corp. Se pare ca anumite bacterii din flora intestinală pot dezintegra ciclamatul de sodiu, transformandu-l într-o substanţă toxică.

Acesulfatul K de sodiu este de 200 de ori mai dulce ca zahărul şi apare pe etichete ca E 950, dar asupra lui nu planează nici o controversă.

Sucraloza este de 680 mai dulce decât zahărul și prezintă avantajul că oamenii nu au de ce să își facă griji că în cazul în care ar putea consuma prea multă. În Europa este cunoscută sub numele E 955 şi este foarte utilizată în industria alimentară și mai ales în alimentele procesate. O cantitate infimă de sucraloza este absorbită de organism și este eliminată cu ajutorul rinichilor.

Precauţii

Folosiți după ureche și îndulcitorii naturali și acești înlocuitori  artificiali ai zahărului sunt extrem de periculoși.

Băuturile energizante milkshake-urile, apa cu aromă de fructe, sucurile de fructe conțin cantități uriașe de zahăr adăugat.

Sosurile pentru ketchup, sosul dulce și picant, pateurile, fulgii de porumb, faina integrală, conservele conţin zahăr.

Iaurtul cu fructe are conținut scăzut glicemic, dar conține zahăr. Practic mâncăm enorm de mult zahăr, fără să știm.

Indulcitorii chiar buni dacă îi consumăm în cantitate mare pot provoca diferite boli și pot duce la dezechilibre metabolice cardiovasculare sau chiar dezechilibre minerale.

Mâncatul mai puţin nu face rău, excesele sunt cele care  ne îmbolnăvesc.

Autor : Dana Armașu

 

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN SĂNĂTATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 1°C 2°C
IASI 3°C 2°C
CLUJ 3°C 2°C
CONSTANTA 5°C 3°C
CRAIOVA 4°C 2°C
BRASOV 0°C 2°C
Vezi toate informatiile meteo
TVR +
Canalul TVR YouTube
ARHIVĂ ȘTIRI