Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Cum a ajuns CFR Marfă să facă profit doar pentru privați

"O perlă la începutul anilor 90" sau "a doua armată a ţării" - cum era numită CFR Marfă - a ajuns să facă profit doar pentru privaţi. "Ajutată" de stat, de contracte-căpuşă şi interese politice, compania a ajuns să "cerşească" o privatizare care să-i pună capăt chinulului. Iar din patrimoniul de zeci de mii de vagoane s-a ales fierul vechi. Aşa au apărut însă regii vagoanelor şi operatori care au încercat din răsputeri să lichideze transportatorul feroviar de marfă.

03 Mai 2017, 20:02 (actualizat 03 Mai 2017, 20:08) |
Perlă pentru ”regii vagoanelor”
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Acum 19 ani, Căile Ferate Române aveau datorii imense, aşa că statul a decis să spargă compania în trei. Aşa a luat naştere CFR Marfă. O companie cu zeci de mii de angajaţi - singura care putea face transport de marfă pe calea ferată. O situaţie care a generat profituri de sute de milioane de euro. Haosul şi pierderile în CFR Marfă au început însă să apară din 2008. De atunci însă, pe piaţă de profil, privaţii au început să facă legea. Câştigul lor e direct proporţional cu pierderile de la CFR Marfă. Iată motivul:

CFR Marfă a pierdut contracte pe bandă rulantă. Iar privaţii au cumpărat sau închiriat de la CFR tot ce au putut. Locomotivele şi vagoanele de la CFR Marfă au mers perfect, însă la privaţi. Şi oamenii au avut acelaşi traseu, mulţi au ales să lucreze pentru operatorii privaţi. Oameni care ştiau ce şi cum se mişcă pe calea ferată. A dat o mână de ajutor statul român - acţionarul companiei care nu a mai fost interesat de CFR Marfă. Aşa că în ultimii ani, investiţiile au fost aproape zero.

S-a gândit însă să vândă compania. Şi în acest caz, a fost eşec pe toată linia! Mai multe tentative, unele cu cântec! Mai mult decât atât, de la 32.000 de angajaţi în 1998, la CFR Marfă au ajuns să mai lucreze 9.100 în prezent. Unii dintre privaţi au ajuns însă adevăraţi regi ai vagoanelor.

Dacă în anul 2005, compania avea 900 de locomotive, 60.000 de vagoane şi 19.000 de angajaţi, trei ani mai târziu compania avea un parc logistic de 907 locomotive şi aproape 43.000 de vagoane.

În prezent nimeni nu mai ştie câte vagoane mai are compania în prezent. Unele voci spun că ar mai fi puţin peste 30.000.

 

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 13°C 16°C
IASI 12°C 14°C
CLUJ 11°C 14°C
CONSTANTA 10°C 12°C
CRAIOVA 12°C 16°C
BRASOV 8°C 12°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 20 Martie 2019, 16:42
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 20-03-2019
Deschidere: 7947.65
Maxim: 8061.18
Mimim: 7939.63
Variatie: 1.21%
TLV
2.12
1.44%
FP
0.90
1.35%
BRD
12.98
1.24%
SNG
30.80
2.29%
SNP
0.37
0.82%
SIF1
2.15
0%
EL
10.20
1.58%
COTE
79.00
2.33%
SNN
9.58
1.05%
TEL
20.80
0%
ARHIVĂ ȘTIRI