Cum a ajuns CFR Marfă să facă profit doar pentru privați

3 mai 2017, 20:02

Acum 19 ani, Căile Ferate Române aveau datorii imense, aşa că statul a decis să spargă compania în trei. Aşa a luat naştere CFR Marfă. O companie cu zeci de mii de angajaţi – singura care putea face transport de marfă pe calea ferată. O situaţie care a generat profituri de sute de milioane de euro. Haosul şi pierderile în CFR Marfă au început însă să apară din 2008. De atunci însă, pe piaţă de profil, privaţii au început să facă legea. Câştigul lor e direct proporţional cu pierderile de la CFR Marfă. Iată motivul:

CFR Marfă a pierdut contracte pe bandă rulantă. Iar privaţii au cumpărat sau închiriat de la CFR tot ce au putut. Locomotivele şi vagoanele de la CFR Marfă au mers perfect, însă la privaţi. Şi oamenii au avut acelaşi traseu, mulţi au ales să lucreze pentru operatorii privaţi. Oameni care ştiau ce şi cum se mişcă pe calea ferată. A dat o mână de ajutor statul român – acţionarul companiei care nu a mai fost interesat de CFR Marfă. Aşa că în ultimii ani, investiţiile au fost aproape zero.

S-a gândit însă să vândă compania. Şi în acest caz, a fost eşec pe toată linia! Mai multe tentative, unele cu cântec! Mai mult decât atât, de la 32.000 de angajaţi în 1998, la CFR Marfă au ajuns să mai lucreze 9.100 în prezent. Unii dintre privaţi au ajuns însă adevăraţi regi ai vagoanelor.

Dacă în anul 2005, compania avea 900 de locomotive, 60.000 de vagoane şi 19.000 de angajaţi, trei ani mai târziu compania avea un parc logistic de 907 locomotive şi aproape 43.000 de vagoane.

În prezent nimeni nu mai ştie câte vagoane mai are compania în prezent. Unele voci spun că ar mai fi puţin peste 30.000.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă