Contractul pentru realizarea Magistralei 1 de metrou Cluj a fost semnat în prezenţa premierului şi a ministrului Transporturilor

25 mai 2023, 08:47

Premierul Nicolae Ciucă şi ministrul Transporturilor au participat la ceremonia de semnare a celui mai mare contract din domeniul infrastructurii de transport, în valoare de peste nouă miliarde de lei.

Metroul din Cluj este planificat să aibă o singură linie, cu o lungime de 20 de kilometri în prima fază, pe care vor exista 19 stații. Numai că 9 dintre acestea trebuie finalizate până în 2026, fiind finanțate prin PNRR, cu 300 de milioane de euro. După anul 2026, finanțarea proiectului va continua cu fonduri de la Guvern.

Firma câștigătoare este una turcească, o asociere care a mai construit magistrale în Dubai, Varșovia sau Istanbul.

Emil Boc, primarul municipiului Cluj-Napoca: Firma are o mare responsabilitate în realizarea proiectului dar, în egală măsură, vreau să vă spun că și noi suntem conștienți de uriașa responsabilitate pe care o avem de a fi parteneri și de a implementa împreună acest proiect. Ne așteaptă o muncă grea, evident, alături de partenerii noștri. Dar suntem serioși și știm ce avem de făcut.

Nicolae Ciucă, prim-ministru al României: Este primul proiect în ultimii 30 de ani de o asemenea valoare și de o asemenea însemnătate, pentru că aici discutăm de al doilea oraș după capitala României care va avea un astfel de mijloc de transport.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Aveți un consorțiu de companii serioase care sunt convins că se vor ține de termenele asumate și de termenii contractului. Ca bănățean și ca timișorean să știți că sunt invidios pentru că administrația din Cluj a știut să pună în PNRR proiecte importante.

Gurdal Yigitbasi, reprezantant al constructorului: Acest consorțiu nu s-a constituit doar pentru acest proiect, lucrăm împreună în bună înțelegere și suntem hotărâți să realizăm proiectul asumat la standarde superioare.

Antonio Miclea, jurnalist TVR: Primele 9 stații vor fi executate la nivel de structură. Acest lucru înseamnă că nu vom putea circula în 2026 cu metroul la Cluj, până atunci fiind făcute doar săpăturile pentru tuneluri și stații. Fără a exista alte elemente precum pereți, finisaje și nici măcar șinele.

Ionuț Ciurea, președintele Asociației Infrastructură: Sunt foarte multe impedimente care trebuie depăşite – tehnice, de finanţare, birocratice, de deranj. Pentru că vă imaginați ce-o să fie minim doi ani de zile. În cele mai negre coşmaruri o să deschidem nişte găuri prin centrul Clujului şi vor sta clujenii într-un deranj maxim, nu că acum s-ar circula bine.

Spre deosebire de Capitală, unde se circulă exclusiv în subteran, o parte din linia de rulare clujeană va fi la suprafață, în partea de vest a orașului, în comunele Florești și Gilău, unde spațiul mai permite acest lucru. Termenul de realizare este de 8 ani – 12 luni etapa de proiectare și 7 ani execuția.

Trenurile vor fi mult mai scurte decât cele de la București: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București.

Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 de metri, față de 112 metri la București, iar capacitatea maximă, adică numărul de pasageri, va fi per tren la Cluj mai mică decât la București.

Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă