Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Consiliul Concurenţei vede o formă de discriminare în cazul promovării produselor româneşti

Un raport al Consiliului Concurenţei arată că în ultimii şase ani fructele şi legumele au fost cumpărate de la furnizori externi, în timp ce produsele alimentare de bază au fost achiziţionate de la furnizori români. Ministrul Agriculturii vrea mai mult produse româneşti în hipermarketuri, dar Consiliul Concurenţei atrage atenţia asupra unei discriminări în promovarea acestora, în detrimentul celor provenite din alte ţări ale Uniunii Europene.

01 Noiembrie 2012, 13:32 | TVRinfo.ro |
Legumele şi fructele din marile magazine provin din import în mare parte

Promovarea produselor româneşti poate constitui o formă de discriminare faţă de bunurile provenite din alte state ale UE, iar restricţiile cantitative ale importurilor sau orice măsuri care ar putea avea efecte echivalente sunt interzise între statele membre, arată un raport al Consiliului Concurenţei.

Sfarşitul anului 2011 a adus o nouă propunere legislativă în sectorul de retail, şi anume condiţionarea impusă supermarketurilor şi hipermarketurilor de a comercializa produse de origine autohtonă în proporţie de cel puţin 80% din suprafaţa magazinului şi relocarea magazinelor cu suprafaţă medie sau mare în afara oraşelor.

Iniţiativa legislativă a fost respinsă de Senat, fiind înregistrată la Camera Deputaţilor pentru dezbatere şi transmisă pentru raport la comisiile parlamentare.

Raportul mai arată că, în perioada 2005-2011, cele mai multe produse alimentare de bază au fost cumpărate de către marii retaileri de la furnizori români. Singura categorie care prezintă o modificare semnificativă faţă de anul 2009 este uleiul, unde se înregistreaza o scădere a achiziţiilor de produse de la furnizorii români de peste 10% în favoarea produselor din import.

Cauzele acestei scăderi se află relocarea producţiei Bunge de la Buzău în Ungaria.

Potrivit raportului, fructele şi legumele sunt achiziţionate, în general, de la furnizori externi.

"Este un fenomen cel puţin interesant, ţinând cont de faptul că, spre deosebire de alimente precum lapte, carne, ulei sau pâine, fructele şi legumele din import sunt relativ mai scumpe decât cele din ţară, sau au cel mult preţuri similare cu cele ale producătorilor români. Există însă societăţi comerciale care încearcă să achiziţioneze produsele preponderent de la furnizorii români", se arată în document.

Retailerii susţin că motivul pentru care nu cumpără legume şi fructe de la producătorii locali este că aceştia din urmă nu respectă standardele minime necesare pentru comercializarea de legume şi fructe. Retailerii le reproşează că nu dispun de utilaje pentru sortarea şi calibrarea produselor, nu deţin capacităţi de stocare şi nu au ambalaje corespunzătoare.

În plus, producţia de legume şi fructe româneşti este comasată doar pe perioada de vară, iar oferta pentru restul sezoanelor este nesemnificativă, ceea ce conduce automat la realizarea de importuri.

Dacă la produsele alimentare de bază majoritatea importurilor proveneau din UE, legumele şi fructele sunt importate din afara Uniunii Europene, în special roşiile, morcovii sau fasolea.

În luna septembrie, preţurile au crescut cu 2,7%, peste media Uniunii Europene (0,3%) şi peste ţările din regiune.

Anul trecut au fost deschise 93 de noi magazine de tip hipermarket, supermarket sau discounter. Jucătorii de pe piaţa de retail au vizat extinderea în oraşele de mai mici dimensiuni, după ce şi-au asigurat prezenţa în oraşele cu densitate mai mare a consumatorilor.

Anul 2012 pare sa înregistreze acelaşi trend, se mai notează în raportul Consiliului Concurenţei.

CONTEXT

La începutul lunii octombrie, retailerul francez Carrefour a inaugurat în magazinul de la Băneasa o zonă cu produse româneşti, printr-un proiect în parteneriat cu Ministerul Agriculturii, care va fi extins în toate magazinele lanţului.

Atunci, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, a declarat că produsele româneşti trebuie să fie puse în centrul atenţiei şi că un asemenea colţ tradiţional în fiecare magazin mare deserveşte acest scop.

„Sper ca în scurt timp în toate magazinele dumneavoastră (ale lanţului Carrefour, n.r.) din ţară să putem să consumăm, aşa cum ne place, cu patriotism, cât mai multe produse româneşti. Eu sper ca şi ceilalţi retaileri să intre cât mai repede în acest program", a spus Constantin.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ECONOMIE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 32°C 30°C
IASI 33°C 30°C
CLUJ 28°C 27°C
CONSTANTA 29°C 29°C
CRAIOVA 29°C 29°C
BRASOV 30°C 27°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 17 Iunie 2019, 02:19
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-06-2019
Deschidere: 8477.19
Maxim: 8532.36
Mimim: 8475.81
Variatie: 0.32%
TLV
2.31
0.43%
SNG
32.00
0%
FP
1.00
0.49%
BRD
11.98
0.84%
SNP
0.38
1.86%
SNN
10.52
1.13%
SIF5
2.10
0%
TBM
0.35
3.19%
EL
10.90
1.4%
CEON
0.35
2.62%
ARHIVĂ ȘTIRI