Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Concluziile CSAT: Armata are capacităţi limitate de a-şi îndeplini misiunile

După două ore şi jumătate de discuţii, membrii CSAT au ajuns la concluzia că armata română are "capacităţi limitate" de a-şi îndeplini misiunile. Guvernul va trebui să prezinte un program multianual de restabilire a capacităţii de luptă a acesteia. CSAT a mai analizat şi programul de înzestrare a armatei cu avioane multirol, precum şi strategia de privatizare a CFR Marfă.

27 Septembrie 2012, 09:34 (actualizat 27 Septembrie 2012, 20:43) | TVRinfo.ro |
Reportaj de Adelin Petrişor: Ultima suflare a flotei române de MIG-uri 21 Lancer
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

VIDEO
Reportaj de Adelin Petrişor: Ultima suflare a flotei române de MIG-uri 21 Lancer
ACTUALIZARE 20.41:  Aviaţia militară de vânătoare este în stare critică, potrivit Jurnalului TVR.

Durata de viaţă a flotei de MIG 21 Lancer este de maximum 2-3 ani şi din ce în ce mai multe aparate ies din uz şi sunt trimise la fiare vechi. Adelin Petrişor a zburat cu un Mig 21 Lancer de la Baza 86 Feteşti, aparat care mai are doar câteva ore de zbor şi va deveni piesă de muzeu.

"Am zburat cu un aparat MIG 21 Lancer cu dublă-comandă care se pregăteşte să ajungă în cimitirul de pe marginea pistei bazei 86. Pilotul, cpt. Cmdr. Daniel Moise, mi-a mărturisit că în ultimii ani cazurile de avioane care şi-au terminat resursa au fost din ce în ce mai dese. La 39 de ani, cu peste 1300 de ore de zbor, Moise este unul dintre cei mai experimentaţi piloţi din Forţele aeriene. Adelin Petrişor.

Misiunea bătrânei cu duble comenzi cu care am zburat nu a fost foarte complicată. Am survolat Marea Neagra, Dobrogea, un braţ al Dunării şi, la verticala bazei de la Feteşti, pilotul a făcut puţină acrobaţie. Daniel Moise a vrut să-mi arate că, înainte de a ajunge în cimitirul de fiare vechi, aparatul încă mai poate impresiona.

În ultimii doi ani, Moise a participat la pensionarea a cel puţin cinci Mig-uri 21 Lancer. Numărul mare al avioanelor trimise la fiare vechi arată cât de dramatică este situaţia aviaţiei de vânătoare.

Este foarte clar ca Mig-ul 21 este pe ultima sută de metri. Din cauza defecţiunilor dese, costul orei de zbor a crescut de la 4-5.000 la aproape 10.000 de euro. Pentru că s-a încercat prelungirea duratei de viaţă a bătrânei flote de Mig-uri, piloţii au ajuns să zboare cam o treime din cât ar trebui. Un pilot experimentat care face poliţie aeriană are cam 50 de ore pe an, deşi standardul NATO este de 150 de ore, iar un tânăr locotenent abia dacă strange 5 ore de zbor pe an."

ACTUALIZARE 18.00: Guvernul SUA consideră că decizia CSAT privind achiziţia avioanelor multirol este un pas în direcţia modernizării Forţelor Armate române, se arată într-un comunicat al Ambasadei SUA la Bucureşti.

"Guvernul SUA consideră că acesta este un pas în direcţia modernizării Forţelor Armate române, ceea ce va creşte interoperabilitatea cu NATO şi va ajuta România să-şi îndeplinească obligaţiile în cadrul Alianţei.România este un partener apreciat, partener strategic şi aliat şi ne dorim să continuăm să consolidăm relaţia excelentă dintre cele două ţări", se arată într-un comunicat al Biroului de Diplomaţie Publică al Ambasadei SUA, citat de mediafax.ro.

ACTUALIZARE 15.02: CSAT a aprobat joi „concepţia de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”, potrivit unui comunicat de presă al Administraţiei Prezidenţiale.

Programul are în vedere interesele esenţiale de securitate ale ţării şi cu angajamentele asumate de România în cadrul organizaţiilor europene şi nord-atlantice.

Decizia a fost luată în contextul în care membrii CSAT au ajuns la concluzia că armata are capacităţi limitate de îndeplinire a misiunilor.

"Membrii CSAT au concluzionat că Armata României are capacităţi limitate de a-şi îndeplini misiunile ce-i revin şi au decis ca, la viitoare şedinţă a Consiliului, Guvernul României să prezinte un program multianual de restabilire a capacităţii de luptă a acesteia", mai precizează sursa citată.

Membrii CSAT au fost informaţi cu privire la proiectul de hotărâre a Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă S.A.”, modalitatea concretă şi procedura de privatizare fiind în responsabilitatea Ministerului Transportului şi Infrastructurii şi a Guvernului României.

ACTUALIZARE 15.00: Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, scrie pe contul de Facebook că a fost plictiseală în şedinţa CSAT. Comentariul a apărut în contextul în care televiziunile de ştiri au speculat informaţia potrivit căreia Victor Ponta a părăsit şedinţa CSAT ca fiind un semn că acesta s-ar fi certat cu preşedintele Traian Băsescu.

(w300) Silaghi s-

ACTUALIZARE 14.14: Miniştrii Apărării, Internelor, Transporturilor, Finanţelor, Justiţiei, Economiei, precum şi secretarul de stat în Ministerul de Externe Bogdan Aurescu, care au participat la şedinţa CSAT, au venit la Palatul Victoria pentru o discuţie cu premierul, informează Mediafax.

ACTUALIZARE 14.04: Şedinţa CSAT s-a încheiat. Administraţia Prezidenţială va transmite un comunicat de presă, potrivit purtătorului de cuvânt Bogdan Oprea, citat de Mediafax. Şedinţa a durat două ore şi jumătate.

VIDEO
Sedinta CSAT
ACTUALIZARE 12.28: Jurnaliştii nu au putut să ceară explicaţii premierului, întrucât nu au acces la şedinţa CSAT, nici la centrul de presă.

Pe de altă parte, conform uzanţelor, şeful Executivului nu face declaraţii de presă după participarea la şedinţa CSAT. Concluziile sunt prezentate de şeful CSAT, preşedintele Traian Băsescu, sau Administraţia Prezidenţială dă publicităţii un comunicat de presă.

Până acum Administraţia prezidenţială nu a făcut niciun comentariu în legătură cu plecarea premierului de la şedinţa CSAT, însă aceasta este în desfăşurare.

Deşi de obicei imediat după începerea şedinţelor CSAT jurnaliştilor le erau remise cadrele video înregistrate de cameramanul oficial, în care puteau fi văzuţi participanţii la şedinţă, joi nu s-a întâmplat acest lucru, relatează Mediafax.

Conform art. 6 alin. 3 din Legea CSAT, "Consiliul Suprem de Apărare a Ţării lucrează în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărâri prin consens".

ACTUALIZARE 12.06: Premierul Victor Ponta a părăsit şedinţa CSAT care se desfăşoară la Palatul Cotroceni, unde a stat doar 30-40 de minute, potrivit unor surse oficiale citate de Mediafax.

Membrii CSAT vor discuta despre strategia pentru refacerea credibilităţii României, starea Armatei României, demersurile întreprinse pentru iniţierea programului Avion Multirol al Forţelor Aeriene, evaluările privind ameninţările la adresa securităţii naţionale, procedurile pentru aplicarea prevederilor Art. 46, Alin. (9), din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare, proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A. şi a mandatului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru implementarea acesteia şi despre vulnerabilităţile de securitate identificate în contextul atentatului de la Burgas (Bulgaria), se arată într-un comunicat al Administraţiei Prezidenţiale remis TVRinfo.ro

În cadrul şedinţei vor fi abordate şi alte subiecte de interes pentru securitatea naţională.

La CSAT vor participa preşedintele Traian Băsescu, fiind prima şedinţă de când s-a întors la Palatul Cotroceni, după suspendare şi referendum, precum şi premierul Victor Ponta, se arată într-un comunicat la Biroului de Presă al Guvernului remis TVRinfo.ro

România intenţionează să preia de la portughezi 12 avioane F16 la mâna a doua. Potrivit ministrului Apărării, Portugalia are deja pregătite 9 astfel de avioane.

Costul pachetului pentru aparate, antrenamentul piloţilor şi piese de schimb este de 600 de milioane de dolari. Antrenamentul piloţilor ar putea să aibă loc în Statele Unite.

Dacă CSAT va aproba transferul, cel mai probabil piloţii români vor zbura pe F16 undeva prin 2016.

Aparatele de la portughezi mai au resursă pentru 20 de ani. Ulterior Romania intenţionează să cumpere avioane F35, din generaţia a cincea.

Ministerul Trasporturilor vrea să vândă 51% din pachetul de acţiuni al TAROM, după ce pachetul de 20% nu a interesat pe niciun investitor.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN POLITIC
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 8°C 12°C
IASI 4°C 8°C
CLUJ 8°C 10°C
CONSTANTA 13°C 15°C
CRAIOVA 8°C 9°C
BRASOV 7°C 10°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 12 Decembrie 2019, 23:49
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 12-12-2019
Deschidere: 9810.25
Maxim: 9846.08
Mimim: 9765.63
Variatie: -0.31%
FP
1.19
0.84%
SNP
0.44
0.46%
TLV
2.50
0.2%
SNN
14.02
0.99%
SNG
37.60
0.27%
SIF5
2.48
1.2%
BRD
15.32
0.13%
SIF3
0.36
0.56%
EL
10.90
0.91%
SIF1
2.68
0.37%
ARHIVĂ ȘTIRI