Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Concluzia emisiunii LA VÂRF: Reacţia pilotului Iovan a fost una normală. El a adus avionul la sol

Mihai Rădulescu şi invitaţii săi au căutat miercuri mai multe răspunsuri la întrebările care încă se pun după accidentul aviatic de luni, din Munţii Apuseni. Emisiunea "La Vârf" de pe TVR 1 i-a avut ca invitaţi pe Dan Georgescu, fost preşedinte al Autorităţii Naţionale de reglementare în Comunicaţii (ANRC), şi pe câţiva generali care au acţionat în operaţiuni de salvare.

22 Ianuarie 2014, 18:05 (actualizat 22 Ianuarie 2014, 20:12) |
La Vârf: Corespondentul TVR Andrei Biro
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:
 |  GALERIE FOTO

Moderatorul Mihai Rădulescu a dedicat emisiunea "LA VÂRF" de miercuri seara accidentului aviatic petrecut luni după-amiază, în Munţii Apuseni.

Invitaţi au fost Dan Georgescu, fost preşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANRC), actualmente preşedinte al Asociaţiei Operaţionale de Telecomunicaţii, şi câţiva generali care au acţionat în operaţiuni de salvare. Printre ei - generalul locotenent Liviu Nemeş, fost şef  al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), acum pensionat, şi generalul în retragere Ionel Cantaragiu, fost şef al Comandamentului Aerian Principal din cadrul Statului Major al Forţelor Aeriene (SMFA).

De asemenea, la discuţii a participat şi chirurgul Florin Chirculescu, preşedintele Federaţiei Medicilor Cantacuzino.

Gen (r) Ionel Cantaragiu spune că l-a indignat timpul lung de reacţie - din momentul producerii accidentului şi până când au început căutările.

Dan Georgescu, preşedinte al Asociaţiei Operaţionale de Telecomunicaţii, este de părere că trebuie verificat dacă cei care au primit datele de locaţie a avionului le pot citi. "SRI are mijloace de citire, nu ştiu de ce nu au fost folosite, nu cunosc protocoalele".

Gen-lt (r) Liviu Nemeş a spus că degeaba se cere ISU să urce la cota 1.500, pentru că "nu suntem alpinişti". "ROMATSA trebuia să vină cu coordonatele exacte".

VIDEO
La Vârf: Corespondentul TVR Andrei Biro
Corespondentul Andrei Biro transmite, de la Cluj, că tot localnicii au ajutat la tăiatul epavei şi transportul acesteia, după ce luni seara ei au găsit şi locul accidentului. El a povestit cum au decurs căutările luni seara şi cât de haotică a fost coordonarea lor.

Dr. Florin Chirculescu: "Mie îmi este foarte greu să înţeleg că un om fără experienţă (n.r., pădurarul) ajunge să devanseze statul în căutări". "Există o normă, numită the golden hour, care a fost stabilită în anii 70 şi care spune cât de importantă e prima oră din viaţa unui supravieţuitor".

VIDEO
Pilotul Paul Mitu, în emisiunea LA VÂRF
Pilotul Paul Mitu, profesorul celui care şi-a pierdut viaţa în accident, a vorbit prin telefon despre manevrele făcute de pilotul Adrian Iovan. "Şi eu am suferit un accident groaznic în 1980, în ocean, în Mauritania. Îl cunosc pe Adrian Iovan. Nu trebuie să ne ghidăm după faptul că cineva a spus că n-a fost la meteo, că a fost avionul defect, că s-au întâmplat alte minuni decât cele care au produs moartea acelor oameni, despre coordonarea căutărilor".

Paul Mitu: "Înainte de toate trebuie să stabilim de ce Serviciul de dirijare şi control n-a alarmat. Poziţia avionului este arătat de cel de la Sibiu în momentul în care vorbeşte".

VIDEO
Părerea comandant-instructorului Valentin Ialomițeanu
Comandant-instructorul Valentin Ialomiţeanu vorbeşte despre tipul de avion pilotat luni de Adrian Iovan. "După ce-a trecut Munţii Făgăraş şi a ajuns la Sibiu, când a văzut că e givrat, trebuia să facă o procedură la Sibiu şi să aterizeze şi să analizeze situaţia. Îngerunându-se avionul, chiar dacă a pus motoarele în plin, n-a mai reuşit să-l aducă la orizontală şi a fost nevoit să coboare. ELT se activează automat. Controlorul de trafic a dat telefon la miezul nopţii să oprim ELT-ul, că îl deranjează în cască. Deci putea să fie depistat".

Paul Mitu a explicat că orice măsură pe care pilotul o ia se ia datorită unei schimbări în cabină: "Trebuie să coordonăm lipsa de comenzi cu lipsa de putere. Şi atunci el a trebuit să ia comanda coborârii".

Ionel Cantaragiu: "Reacţia pilotului a fost una extrem de normală. Trebuie să vedem că pilotul a adus avionul la sol şi că toţi erau întregi când au ajuns".

"Sistemul actual are nişte lacune. Rămâne întrebarea - Când avionul a căzut, trebuia să facă cineva goniometrarea?"

Doi oameni au murit şi cinci au fost răniţi, luni, după ce un avion de mici dimensiuni, la bordul căruia se afla un echipaj medical, a aterizat forţat, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba, într-o zonă muntoasă accidentată.

Pilotul Adrian Iovan şi studenta la medicină, Aurelia Ion, şi-au pierdut viaţa în urma accidentului. Au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi cei patru medici aflaţi la bord- Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Echipa medicală din avion mergea la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 30°C 32°C
IASI 31°C 33°C
CLUJ 30°C 29°C
CONSTANTA 28°C 28°C
CRAIOVA 29°C 30°C
BRASOV 27°C 28°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 19 Iunie 2019, 12:42
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 19-06-2019
Deschidere: 8525.82
Maxim: 8582.94
Mimim: 8525.82
Variatie: 0.48%
SNN
10.54
0.19%
SNG
31.90
0%
BRD
12.06
0.17%
TLV
2.29
0.66%
SNP
0.39
0.77%
SIF5
2.10
0.47%
TGN
366.00
0.27%
SIF4
0.63
0.32%
CEON
0.37
3.3%
DIGI
27.70
0.36%
ARHIVĂ ȘTIRI