Comisia de inventariere a arhivei SIPA și-a început activitatea. Toader: Numele membrilor comisiei nu sunt de interes public

12 iulie 2017, 09:55

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat miercuri constituirea Comisiei de inventariere a arhivei SIPA, însă a refuzat să dezvăluie numele membrilor acesteia, pe motiv că „nu este de interes public”.

„Comisia SIPA este constituită dintr-un număr de cinci membri și trei supleanți, așa cum scrie în Hotărârea de Guvern. Doi de la Ministerul Justiției, doi de la Secretariatul General al Guvernului, un reprezentant de la ANP, câte un supleant de la fiecare dintre cele trei autorități. Ieri, am constituit componența comisiei prin ordin de ministru. Astăzi, ne-am văzut la Administrația Națională a Penitenciarelor. Dânșii au procedat la alegerea președintelui, așa cum scrie în Hotărârea de Guvern. Au un regulament după care își desfășoară activitatea în baza Hotărârii de Guvern. Astăzi, au intrat prima zi în arhivă și au început activitatea. Dânșii au rămas acolo și prima parte a activității vizează inventarierea fondului arhivistic”, a declarat Tudorel Toader, într-o conferință de presă.

Pe 9 iunie, a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea Guvernului privind unele măsuri referitoare la arhiva SIPA.

Potrivit HG, comisia va avea ca principale atribuții inventarierea arhivei fostei Direcții Generale de Protecție și Anticorupție (DGPA), aceasta urmând, totodată, să propună clasificarea, declasificarea, trecerea la un alt nivel de clasificare sau de secretizare a documentelor inventariate, respectiv distrugerea acestora, conform dispozițiilor legale.

De asemenea, comisia va preda, după declasificare, către Administrația Națională a Penitenciarelor, dosarele de personal ale foștilor angajați ai DGPA identificate în arhivă și către Arhivele Naționale documentele cu valoarea istorică identificate în arhivă.

Comisia va fi alcătuită din cinci membri numiți prin ordin al ministrului Justiției, doi dintre aceștia fiind din cadrul Ministerului Justiției, unul de la ANP și alți doi vor fi propuși de Secretariatul General al Guvernului. Fiecare dintre aceste instituții va propune și câte un supleant.

Conform hotărârii, comisia va putea furniza informații din documentele cuprinse în arhivă dacă există proceduri judiciare în derulare, la cererea motivată a organelor judiciare.

Totodată, după împlinirea unui termen de cinci luni de la începerea activității comisiei, persoanele care doresc să consulte documentele referitoare la viața lor privată vor avea acces la ele în baza unei cereri scrise.

„Înscrisurile care constituie secrete de serviciu pot fi desecretizate, în condițiile legii, și pot fi consultate în condițiile prezentei reglementări de către persoanele la care se referă. Informațiile astfel desecretizate pot fi comunicate, în condițiile legii, oricărei entități fizice sau juridice, la cererea acestora. Respectivele înscrisuri vor fi distruse la momentul încetării activității comisiei, cu excepția cazului prevăzut la art. 6, alin 2”, prevede hotărârea.

Activitățile prevăzute de această hotărâre vor fi încheiate în cel mult trei ani de la intrarea ei în vigoare.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite