Chatbot-ul care ar putea aduce sfârșitul motorului de căutare al Google. Gigantul tehnologic a declanșat „codul roșu”

Google
Google
21 decembrie 2022, 14:52

În ultimele trei decenii, o mână de produse precum browserul web al Netscape, motorul de căutare al Google și iPhone-ul Apple au schimbat cu adevărat industria tehnologică și au făcut ca ceea ce a fost înaintea lor să pară niște dinozauri greoi.

În urmă cu trei săptămâni, un chatbot experimental numit ChatGPT a demonstrat că este următorul mare perturbator al industriei. Acesta poate oferi informații în propoziții clare și simple, mai degrabă decât o listă de linkuri de internet. Poate explica concepte în moduri ușor de înțeles. Poate chiar să genereze idei de la zero, inclusiv strategii de afaceri, sugestii de cadouri de Crăciun, subiecte de blog și planuri de vacanță.

Deși ChatGPT mai are încă multe de îmbunătățit, lansarea sa a determinat conducerea Google să declare „cod roșu”. Pentru Google, acest lucru a fost ca și cum ar fi tras alarma de incendiu. Unii se tem că firma se apropie de un moment dificil, care produce migrene celor mai mari unități din Silicon Valley – sosirea unei schimbări tehnologice enorme care ar putea da peste cap afacerea.

Timp de peste 20 de ani, motorul de căutare Google a servit drept principala poartă de acces la internet din lume. Dar, cu un nou tip de tehnologie de chatbot, care este gata să reinventeze sau chiar să înlocuiască motoarele de căutare tradiționale, Google s-ar putea confrunta cu prima amenințare serioasă la adresa activității sale principale de căutare. Un director executiv al Google a descris aceste eforturi ca fiind un factor decisiv pentru viitorul Google.

ChatGPT a fost lansat de un laborator de cercetare agresiv numit OpenAI, iar Google se numără printre multe alte companii, laboratoare și cercetători care au contribuit la crearea acestei tehnologii. Însă experții consideră că gigantul tehnologic ar putea avea dificultăți în a concura cu noile companii mai mici care dezvoltă aceste boți de chat, din cauza numeroaselor moduri în care tehnologia ar putea să-i afecteze afacerea.

Google a petrecut mai mulți ani lucrând la chat-boți și, la fel ca alte mari companii de tehnologie, a urmărit agresiv tehnologia inteligenței artificiale. Google a construit deja un chatbot care ar putea rivaliza cu ChatGPT. De fapt, tehnologia care stă la baza botului de chat al OpenAI a fost dezvoltată de cercetătorii de la Google.

Denumit LaMDA, sau Modelul de limbaj pentru aplicații de dialog, botul de chat al Google a primit o atenție enormă în vară. Cu toate acestea, este posibil ca Google să fie reticent în a implementa această nouă tehnologie ca înlocuitor pentru căutarea online, deoarece nu este potrivită pentru furnizarea de anunțuri digitale, care au reprezentat peste 80% din veniturile companiei anul trecut.

„Nicio companie nu este invincibilă, toate sunt vulnerabile”, a declarat Margaret O’Mara, profesor la Universitatea din Washington, specializat în istoria Silicon Valley. „Pentru companiile care au avut un succes extraordinar făcând un lucru care definește piața este greu să aibă un al doilea act cu ceva complet diferit.”

Deoarece acești noi boți de chat își însușesc abilitățile prin analiza unor cantități uriașe de date postate pe internet, au un mod de a amesteca ficțiunea cu realitatea. Aceștia furnizează informații care pot fi părtinitoare împotriva femeilor și a persoanelor de culoare. Pot genera un limbaj toxic, inclusiv discursuri ale urii.

Toate acestea ar putea să întoarcă oamenii împotriva Google și să afecteze brandul corporativ pe care acesta și-a petrecut decenii construindu-l. După cum a demonstrat OpenAI, companiile mai noi ar putea fi mai dispuse să își asume riscul de a primi plângeri în schimbul creșterii.

Chiar dacă Google perfecționează chat-boții, trebuie să abordeze o altă problemă: canibalizează această tehnologie anunțurile de căutare profitabile ale companiei? Dacă un chatbot răspunde la interogări cu propoziții standard, există mai puține motive pentru ca oamenii să dea clic pe link-urile publicitare.

„Google are o problemă legată de modelul de afaceri”, a declarat Amr Awadallah, care a lucrat pentru Yahoo și Google, iar acum conduce Vectara, un start-up care construiește o tehnologie similară. „Dacă Google vă oferă răspunsul perfect la fiecare interogare, nu veți da clic pe nicio reclamă.”

Sundar Pichai, directorul executiv al Google, a avut o serie de întâlniri pentru a defini strategia Google privind inteligența artificială și a bulversat activitatea a numeroase grupuri din cadrul companiei pentru a răspunde la amenințarea pe care o reprezintă ChatGPT, potrivit unui memorandum și a unei înregistrări audio obținute de The New York Times. De asemenea, angajații au fost însărcinați să construiască produse de inteligență artificială care pot crea opere de artă și alte imagini, cum ar fi tehnologia DALL-E de la OpenAI, care a fost folosită de peste trei milioane de persoane.

Începând de acum și până la o conferință majoră care se așteaptă să fie găzduită de Google în luna mai, echipele din cadrul departamentelor de cercetare, încredere și siguranță și alte departamente ale Google au fost relocate pentru a ajuta la dezvoltarea și lansarea de noi prototipuri și produse de inteligență artificială.

Pe măsură ce tehnologia avansează, cred experții din industrie, Google trebuie să decidă dacă își va revizui motorul de căutare și va face dintr-un chatbot cu drepturi depline imaginea serviciului său principal.

Google a fost reticent în a împărtăși tehnologia sa pe scară largă deoarece, la fel ca ChatGPT și alte sisteme similare, poate genera informații false, toxice și părtinitoare. LaMDA este disponibil doar pentru un număr limitat de persoane prin intermediul unei aplicații experimentale, AI Test Kitchen.

Google consideră că aceasta este o luptă pentru a-și desfășura inteligența artificială avansată fără a afecta utilizatorii sau societatea, potrivit unui memorandum consultat de The Times. În cadrul unei întâlniri recente, un manager a recunoscut că firmele mai mici aveau mai puține preocupări în ceea ce privește lansarea acestor instrumente, dar a spus că Google trebuie să intre în luptă sau industria ar putea merge mai departe fără această companie, potrivit unei înregistrări audio a întâlnirii obținute de The Times.

Google a lucrat deja la îmbunătățirea motorului său de căutare folosind aceeași tehnologie care stă la baza chat-boților precum LaMDA și ChatGPT. Tehnologia – un „model lingvistic mare” – nu este doar o modalitate prin care mașinile pot purta o conversație.

În prezent, această tehnologie ajută motorul de căutare Google să evidențieze rezultatele care urmăresc să răspundă direct la o întrebare pe care i-ați pus-o. În trecut, dacă tastați „Esteticienii stau mult în picioare la locul de muncă?” în Google, acesta nu înțelegea ce întrebați. Acum, Google răspunde corect cu un scurt rezumat care descrie cerințele fizice ale vieții în industria îngrijirii pielii.

Mulți experți cred că Google va continua să adopte această abordare, îmbunătățind treptat motorul său de căutare, în loc să îl revizuiască. „Căutarea Google este destul de conservatoare”, a declarat Margaret Mitchell, care a fost cercetător în domeniul inteligenței artificiale la Microsoft și Google, unde a ajutat la înființarea echipei Ethical AI, iar acum lucrează la laboratorul de cercetare Hugging Face. „Încearcă să nu strice un sistem care funcționează”.

Alte companii, inclusiv Vectara și un motor de căutare numit Neeva, lucrează pentru a îmbunătăți tehnologia de căutare în moduri similare. Dar, pe măsură ce OpenAI și alte companii își îmbunătățesc boții de chat – lucrând pentru a rezolva problemele legate de toxicitate și părtinire – acest lucru ar putea deveni un înlocuitor viabil pentru motoarele de căutare actuale.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite