Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Celebraţi spiritul de nestăpânit al spectacolului, de Ziua Mondială a Teatrului

Se manifestă oriunde există o societate omenească, spune dramaturgul Brett Bailey în mesajul său adresat cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului, sărbătorită în fiecare an la 27 martie de comunitatea teatrală internaţională, artişti şi public. Este şi un moment de referinţă şi o încercare de a distinge în competiţia universală de valori care este locul spectacolului în viaţa publică, adaugă actorul şi preşedintele UNITER Ion Caramitru.

27 Martie 2014, 10:57 (actualizat 27 Martie 2014, 22:52) | Magda Manea |
Ziua Mondială a Teatrului
Ziua Mondială a Teatrului
World Thetare Day
Artiştii pentru Artişti
Campania Artiştii pentru artişti
Brett Bailey
Ion Caramitru

Propunerea ca, pe 27 martie să se serbeze Ziua Mondială a Teatrului, a fost lansată în 1961, la Viena, cu ocazia celui de-al IX-lea Congres Mondial al Teatrului, în cadrul Institutului Internaţional de Teatru.

Un an mai târziu, odată cu deschiderea stagiunii Teatrului Naţional din Paris, arta scenei a început să aibă propria sărbătoare, în semn de mare apreciere.

Anual, de Ziua Mondială a Teatrului, pe lângă manifestările ce au loc în toată lumea, o personalitate culturală este invitată să-şi exprime gândurile legate de acest eveniment, într-un mesaj internaţional, care se difuzează în lumea întreagă, în zeci de limbi.

De-a lungul anilor, mesajul a purtat semnătura unor personalităţi mondiale, precum scriitorul şi regizorul francez Jean Cocteau - cel care a transmis primul mesaj în 1962 - Şeicul Sultan Bin Mohammed Al Quasimi, dramaturgul mexican Victor Hugo Banda, Radu Beligan (1977) sau scriitorul canadian Robert Lepage.

Mesajul internaţional din acest an este lansat de dramaturgul Brett Bailey:

“Oriunde se află o societate umană, acolo se manifestă nestăpânitul Spirit al Spectacolului.

Sub copaci în sate minuscule sau pe scene dotate cu tehnologii avansate din marile metropole ale lumii; în săli de clasă sau pe cîmpuri şi în temple; în mahalale, pieţe ale oraşelor, centre comunitare sau subsoluri din centrele vechi ale oraşelor, oamenii se adună pentru a intra în comuniune cu efemerele lumi teatrale pe care le creăm pentru a ne exprima complexitatea umană, diversitatea, vulnerabilitatea în carne şi oase, prin răsuflare şi voce.

Ne adunăm pentru a plânge şi a ne aminti; pentru a râde şi a contempla; pentru a învăţa şi a mărturisi şi a ne imagina. Pentru a ne minuna de dibăcia tehnică şi pentru a întruchipa zei. Pentru a ne recăpăta suflul colectiv în faţa capacităţii noastre de a crea frumuseţe, compasiune, sau monstruozităţi. Venim pentru a căpăta noi energii şi puteri. Pentru a sărbători bogăţia şi diversitatea culturilor noastre şi pentru a şterge graniţele care ne despart.

Oriunde se află o societate umană, acolo se manifestă irepresibilul Spirit al Spectacolului. Născut în comunitate, el poartă măştile şi costumele diferitelor noastre tradiţii. El pune la treabă limbile, ritmurile şi gesturile noastre, creând un spaţiu în mijlocul nostru.

Iar noi, artiştii care lucrăm cu acest vechi spirit, ne simţim datori să-l îndreptăm, prin inimile, ideile şi trupurile noastre, către dezvăluirea realităţilor noastre, în toată banalitatea lor, dar şi cu misterul lor strălucitor.(w220) Brett Bail

Însă, în această epocă în care milioane de oameni se luptă pentru a supravieţui, suferă din cauza unor regimuri tiranice sau a capitalismului rapace, fug din calea războaielor şi vitregiilor; în care serviciile secrete ne invadează viaţa noastră privată, iar cuvintele noastre sunt cenzurate de guverne care se amestecă nepoftite; în care pădurile sunt rase de pe faţa pământului, speciile exterminate, iar oceanele otrăvite: ce anume ne mai simţim noi datori să dezvăluim?

În această lume de puteri inegale, în care diverse grupuri hegemonice încearcă să ne convingă că un popor, o rasă, un sex, o preferinţă sexuală, o religie, o ideologie, un anume cadru cultural sunt superioare tuturor celorlalte, mai putem oare susţine ideea că arta ar trebui să fie separată de constrângerile agendelor sociale?

Ce ar trebui să facem noi, artiştii arenelor şi ai scenelor: să ne conformăm cererilor igienizate ale pieţei, sau să ne folosim de puterea pe care o avem: aceea de a crea un spaţiu în inima şi mintea societăţii, de a aduna oamenii în jurul nostru, de a aduce inspiraţie, încântare şi informaţie, şi de a crea o lume a speranţei şi a conlucrării cu inimile deschise?”

Instituţiile teatrale din Bucureşti şi din ţară vor juca spectacole din repertoriul propriu, sub semnul Campaniei Naţionale “Artiştii pentru artişti”. Ediţia din acest an debutează cu spectacolul "Clipe de viaţă 2", un eveniment de caritate care va avea loc la Sala Radio, pe 31 martie 2014, ora 19.00.

Din 2002, Campania „Artiştii pentru artişti” se desfăşară anual, în perioada martie-aprilie, cu scopul strângerii de fonduri pentru artiştii vârstnici cu probleme de existenţă şi sănătate din toată ţara.

Mesajul naţional, lansat de Ion Caramitru, cu ocazia sărbătoririi teatrului:

“Ziua Mondială a Teatrului nu este numai o sărbătoare şi un moment de referinţă, este o încercare a lumii noastre de a distinge, într-o competiţie universală de valori, care este locul acestei preocupări artistice în viaţa publică.

Teatrul nu naşte revoluţii, nu declanşează războaie, nu condamnă răufăcători. Personajele lui sunt creaturi ale imaginaţiei care participă la viaţa publică prin contrast. Dacă Hamlet e romantic, îi poţi ucide tatăl şi nu a trecut mult, doar câteva secole de când, pe un câmp de luptă, tiranul urla după un cal şi punea la bătaie un regat.

(w220) Ion Carami

Mă uit cu disperare la ştirile fierbinţi ale zilei şi încerc să recapitulez modul în care teatrul a intervenit salvator în conflictele majore ale lumii. Din puzderia de senzaţii care mă încearcă privind televizorul, selectez doar spaima care mi-o induce scrâşnetul inconfundabil al şenilelor în mers şi încerc să înţeleg despre ce e vorba când văd, faţă-n faţă, tancuri şi copii.

Asist parcă la o piesă scrisă de destin în care Wagner, Şostakovici, Mozart şi Rahmaninov îşi dau mâna ca să acompanieze balalaica şi bazooka într-o hărmălaie care face deliciul unor dirijori iresponsabili.

În această eră a dezvoltării fără precedent a ştiinţei, spaţiul virtual este o nouă scenă care confiscă energiile unor posibili eroi adevăraţi. Oamenii sunt ascultaţi, controlaţi, manipulaţi, înspăimântaţi de ziua de mâine, de sărăcie şi război.

Să-i chemi la teatru ca să uite pare absurd şi inuman, ce le poate oferi o seară agreabilă sau o comedie, ca alternativă !?

Şi totuşi, de ce sunt sălile de teatru pline? De ce când e vorba de Romeo și Julieta lumea uită de dureri? De ce când Hamlet se luptă cu minciuna, crima şi destinul publicul parcă-i arată drumul?

Nu cumva pentru că în teatru eşti actor şi spectator în acelaşi timp?

Nu cumva pentru că în lumea lui întâlneşti alături gânduri mari, iluzii, spaime, bucurii...Ca-n viaţă?

Şi în fond ce-i viaţa?

„Lumea-ntreagă e o scenă iar oamenii sunt doar actori” spune Shakespeare deschizând uşa căutărilor de sine chiar dacă peste gard războiul celor două roze începuse.

Teatrul adevărat este locul unde oamenii se vor întâlni mereu cu ceea ce umanitatea le-a lăsat ca moştenire pentru a înţelege, mai devreme, realitatea”.

Cine este Brett Bailey

Brett Bailey este dramaturg, scenograf, regizor și autor de instalații sud-african, și directorul artistic al proiectului THIRD WORLD BUNFIGHT. A lucrat în Africa de Sud, Zimbabwe, Uganda, Haiti, Republica Democratică Congo, Regatul Unit și Europa. Printre piesele sale de mare succes care pun la îndoială dinamicile lumii post-coloniale: BIG DADA, IPI ZOMBI?, iMUMBO JUMBO, medEia și ORFEUS. Lucrările sale au fost prezentate în Europa, Australia și Africa, obținând câteva premii, între care o medalie de aur pentru scenografie la Cvadrienala de la Praga (2007). A fost directorul juriului Cvadrienalei de la Praga în 2011 și membru în juriul concursului Music Theatre Now (Muzica de Teatru Acum) organizat de Institutul Internațional al Teatrului în martie 2013. A regizat ceremonia de deschidere a Summitului Mondial al Artei și Culturii care a avut loc la Johannesburg în 2009, iar între 2006-2009 spectacolele de deschidere ale Festivalului Internațional al Artelor de la Harare. Între 2008-2011 a fost directorul singurului festival public de arte din Africa de Sud, Infecting the City (Infectînd Orașul), care a avut loc la Capetown.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 6°C 2°C
IASI 0°C -1°C
CLUJ 1°C -1°C
CONSTANTA 10°C 7°C
CRAIOVA 2°C 0°C
BRASOV 3°C 3°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 15 Decembrie 2018, 23:43
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 14-12-2018
Deschidere: 8588.43
Maxim: 8588.72
Mimim: 8550.28
Variatie: -0.16%
BRD
13.70
0.29%
SNG
35.80
0.14%
TLV
2.35
0.43%
SNN
9.89
0.51%
EL
11.04
0.18%
SIF5
2.13
2.88%
FP
0.96
0.82%
TGN
344.50
1.43%
ALR
3.56
1.96%
M
27.60
0.36%
ARHIVĂ ȘTIRI