Ce se întâmplă cu creativitatea când este prea apreciată

7 septembrie 2022, 10:52

Un studiu recent realizat de cercetători de la Olin Business School, Universitatea din Washington, a dezvăluit un factor care ar putea explica de ce unii creatori debutanți întâmpină dificultăți în a-și repeta producțiile creative inițiale, în timp ce alții continuă să producă lucrări creative. Premiile!

Markus Baer, profesor la Olin Business School, împreună cu Dirk Deichmann, cercetător la Rotterdam School of Management din Olanda, au descoperit că recompensarea creatorilor debutanți de idei noi cu premii sau alte forme de recunoaștere poate reduce semnificativ probabilitatea ca aceștia să producă în viitor lucrări creative.

Odată ce au ajuns pe culmile succesului pentru prima dată, mulți producători din domeniul creativ se pot confrunta cu teama de a eșua când vine vorba de a lansa un nou proiect. Astfel, se pare că mulți debutanți aleg să nu mai producă nimic nou pentru a evita o potențială dezamăgire.

Pentru a analiza dacă premiile sunt printre factorii care inhiba spiritul creativ, cercetătorii au verificat activitatea profesională a 224 de autori britanici de cărți de bucate. Totodată, alegerea domeniului culinar nu este deloc întâmplătore! Deoarece rețetele culinare necesită multă inventivitate și, spun ei, că reprezintă contextul perfect pentru a studia creativitatea.

Conform eșantionului lor, puțin peste jumătate dintre autorii de cărți de bucate debutanți, au continuat să publice o a doua carte. În mod fascinant, ei au observat că, cu cât prima carte de bucate era mai unică, cu atât era mai puțin probabil ca autorul să scrie un al doilea volum.

În continuare, cercetătorii au efectuat un experiment cu studenți de la o școală de afaceri. Participanții au fost împărțiti în doua grupuri și fiecăruia dintre ei i s-a cerut să dezvolte un concept pentru o carte cu rețete culinare. Ambele grupuri au fost informate că ideile lor sunt bune, dar numai unul a primit informația că proiectele lor pot ajunge în topuri. Experimentul a arătat că, atunci când oamenii produc o idee extrem de premiată, chiar de la început, este mai puțin probabil să producă o idee nouă în viitor.

„Participanții au resimțit o amenințare mai mare la adresa identității lor creative atunci când producătorii de lucrări premiate și inedite au fost confruntați cu posibilitatea de a trebui să își continue călătoria creativă, fiind nevoiți să producă din nou lucrări originale„, au concluzionat autorii.

Creativitatea are cele mai mari șanse să înflorească în mediile în care autorii sunt motivați în primul rând de provocarea și semnificația lucrării în sine – adică de problema pe care încearcă să o rezolve – și dispun de anumite abilități specifice creativității, cum ar fi asocierea sau combinarea ideilor din diferite domenii de cunoaștere, a spus Baer.

Cercetările anterioare s-au axat pe beneficiile pe care le aduc premiile, dar Baer și Deichmann au constatat că, în mod paradoxal, câștigarea unui premiu poate tempera creativitatea producătorilor, deoarece introduce un nivel suplimentar de stres în mediul creativ.

Astfel, Baer a oferit următoarele strategii pentru a evita potențialele efecte negative ale premiilor și pentru a le folosi în schimb pentru a încuraja creativitatea:

– Asigurați-vă că recompensele și recunoașterea nu sunt oferite doar pentru rezultatul procesului creativ – un produs nou – ci și pentru procesul de dezvoltare a rezultatului.

– Recompensați atât succesul, cât și învățarea din eșec. Succesul și eșecul se află adesea aproape unul de celălalt. Învățarea din eșec poate fi extrem de benefică și ar trebui încurajată.

– Nu glorificați o persoană care a avut un singur succes creativ prin oferirea unei recompense supradimensionate. Alegeți să celebrați oamenii care au dovedit că pot face acest lucru în mod repetat.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite

Cele mai citite pe aceeași temă

Federaţia Solidaritatea Sanitară continuă protestele și a pichetat joi spitalele

Grevă generală în Italia, în Transporturi, Sănătate și Educație