Ce se întâmplă cu box office-ul american? Filmele de înaltă ținută menite să câștige Oscaruri sunt în criză de audiență

The Fabelmans
The Fabelmans
12 decembrie 2022, 14:42

Dar studiourile și-au păstrat speranța, hotărând că noiembrie 2022 va oferi o lectură mai exactă a pieței. Până atunci, coronavirusul nu va mai fi fost un factor atât de complicat. Această toamnă ar fi fost o „ultimă rezistență”, după cum au spus unii, o șansă de a arăta că nu doar supereroii și reșapările pot avea succes.

A fost un carnaj.

Unul după altul, filmele nu au reușit să găsească un public suficient de numeros pentru a-și justifica costurile. „Armageddon Time” a costat aproximativ 30 de milioane de dolari pentru a fi realizat și comercializat și a încasat 1,9 milioane de dolari în box office-ul nord-american. „Tár” a costat cel puțin 35 de milioane de dolari, inclusiv marketingul; vânzările de bilete se ridică la 5,3 milioane de dolari. Universal a cheltuit aproximativ 55 de milioane de dolari pentru a produce și comercializa „She Said”, care a încasat, de asemenea, 5,3 milioane de dolari. „Devotion” a costat peste 100 de milioane de dolari și a generat vânzări de bilete de 14 milioane de dolari.

Chiar și un film fermecător al regelui box-office-ului, Steven Spielberg, a avut un start anost. „The Fabelmans”, bazat pe adolescența lui Spielberg, a strâns 5,7 milioane de dolari în patru săptămâni de difuzare limitată. Bugetul său a fost de 40 de milioane de dolari, fără a include marketingul.

Ce se întâmplă?

Problema nu este calitatea: recenziile au fost excepționale. Mai degrabă, „oamenii s-au obișnuit să vadă aceste filme acasă”, a declarat David A. Gross, un consultant în domeniul cinematografiei care publică un buletin informativ despre cifrele de box office.

De când filmele de Oscar au început să apară pe serviciile de streaming la sfârșitul anilor 2010, Hollywood-ul s-a îngrijorat că astfel de filme vor dispărea într-o zi din multiplexuri. Diminuarea importanței marilor ecrane a fost accentuată în luna martie, când, pentru prima dată, un film de streaming, „CODA”, de pe Apple TV+, a câștigat premiul Oscar pentru cel mai bun film.

Este vorba de mai mult decât de bani: Hollywoodul vede această schimbare ca pe un afront adus identității sale. Jucătorii de la putere din cinematografie s-au agățat mult timp de fantezia că lumea culturală se învârte în jurul lor, ca și cum ar fi în 1940. Dar această iluzie este greu de susținut atunci când singura lor măsurătoare – numărul de spectatori – arată că masele nu se pot deranja să vină să vadă filmele pe care le apreciază cel mai mult. Hollywood echivalează acest lucru cu irelevanța culturală.

Sigur, un nucleu de cinefili continuă să vină la cinema. „Till”, axat pe Mamie Till-Mobley, al cărei fiu, Emmett Till, a fost ucis în Mississippi în 1955, a strâns 8,9 milioane de dolari în Statele Unite și Canada. Nu este deloc puțin pentru un film provocator din punct de vedere emoțional. „The Banshees of Inisherin”, o comedie întunecată cu dialoguri puternic accentuate, a adus, de asemenea, 8 milioane de dolari, iar cumpărătorii de bilete din străinătate au contribuit cu alte 20 de milioane de dolari.

„Deși este clar că piața de specialitate din cinematografe nu și-a revenit pe deplin, am văzut că «The Banshees of Inisherin» continuă să aibă performanțe puternice și să stârnească conversații în rândul cinefililor”, a declarat Searchlight Pictures într-un comunicat. „Credem cu tărie că există un loc în cinematografe pentru filmele care pot oferi publicului o gamă largă de experiențe cinematografice.”

Cu toate acestea, atenția crossover este aproape întotdeauna obiectivul, după cum subliniază cât de mult cheltuiesc companiile cinematografice pentru unele dintre aceste producții. „Till”, de exemplu, a costat cel puțin 33 de milioane de dolari pentru a fi realizat și comercializat.

Și nu uitați: cinematografele păstrează aproximativ jumătate din veniturile din bilete.

Speranța este ca rezultatele să fie mai apropiate de cele din „The Woman King”. Cu Viola Davis în rolul liderului unui grup de războinici africani format numai din femei, „The Woman King” a strâns aproape 70 de milioane de dolari în cinematografele din țară (92 de milioane de dolari în întreaga lume). Producția a costat 50 de milioane de dolari și comercializarea a zeci de milioane de dolari în plus.

Dramele de Oscar devin rareori blockbustere. Chiar și așa, aceste filme obișnuiau să se descurce destul de bine în box office. Filmul „1917” a generat 159 de milioane de dolari în America de Nord în 2019 și 385 de milioane de dolari la nivel mondial. În 2010, „Black Swan”, cu Natalie Portman în rolul unei balerine demente, a încasat 107 milioane de dolari (329 de milioane de dolari la nivel mondial).

Majoritatea studiourilor fie au refuzat să comenteze pentru acest articol, fie au oferit declarații anodine despre faptul că sunt mândre de dramele de prestigiu pe care le-au lansat recent, indiferent de vânzările de bilete.

Lipsa de dorință de a se implica public în această chestiune poate reflecta cursa anuală pentru premii. Faptul că un concurent este etichetat ca fiind un eșec de box office nu atârnă bine în colectarea voturilor. (Nominalizările la Oscar vor fi anunțate pe 24 ianuarie.) Sau poate fi din cauză că, în culise, studiourile par să fie încă în căutarea unor răspunsuri.

Întrebați 10 directori diferiți de filme de specialitate despre box office și veți primi 10 răspunsuri diferite. Au fost prea multe drame în cinematografe în ultima vreme, ceea ce a dus la canibalizare; au fost prea puține, lăsând publicul să caute opțiuni pe serviciile de streaming. Toată lumea a fost ocupată să urmărească Cupa Mondială la televizor. Nu, dramele de televiziune precum „The Crown” sunt cele care au subminat aceste filme.

Unii dau în continuare vina pe coronavirus. Deși inițial a fost reticenți în a se întoarce în cinematografe, publicul mai în vârstă, în cea mai mare parte, a ajuns să vadă cinematografele ca pe o activitate ferită de viruși, potrivit analiștilor de box office. Aproape 60 la sută dintre cumpărătorii de bilete pentru „Woman King” au avut peste 35 de ani, potrivit Sony Pictures Entertainment.

Hollywood-ul consideră că orice persoană de peste 35 de ani este „bătrână”, iar aceasta este cea care vine de obicei să vadă drame.

Poate că este mai nuanțat? Publicul mai în vârstă s-a întors, a sugerat un director de studio cu vechime, dar publicul mai în vârstă sofisticat nu se întoarce – în parte pentru că unele dintre cinematografele lor preferate de artă s-au închis și nu vor să se amestece cu masele de multiplexuri. (Era serios: „Prea mulți oameni, prea mare riscul de-a întâlni o podea lipicioasă.”)

Alții văd o problemă în ceea ce privește conținutul. Cele mai multe dintre filmele care se luptă la box-office sunt deprimante, venind într-un moment în care publicul vrea să evadeze. Luați în considerare lansarea de succes din primăvară a filmului „Everything, Everywhere All at Once”, care a strâns 70 de milioane de dolari în America de Nord. „Elvis”, al lui Baz Luhrmann, a înregistrat vânzări de bilete în valoare de 151 de milioane de dolari pe piața internă.

„Oamenilor le place să o numească «evadare», dar nu este vorba de fapt despre asta”, a declarat Jeanine Basinger, cercetătoare în domeniul cinematografiei. „Este divertisment. Poate fi un subiect serios, apropo. Dar când filmele sunt prea introspective, așa cum sunt acum multe dintre cele de Oscar, publicul este uitat. Dați-ne un râs sau două acolo! Când mă gândesc să ies să văd mizerie, degradare și rasism și toate celelalte lucruri care sunt în neregulă cu viețile noastre, sunt prea deprimată ca să-mi pun haina pe mine”, a continuat Basinger.

Unii directori de studiouri insistă asupra faptului că totalul box-office-ului este un mod depășit de a evalua dacă un film va genera un randament financiar. Focus Features, de exemplu, și-a evoluat modelul de afaceri în ultimii doi ani. Filmele companiei, printre care se numără „Tár” și „Armageddon Time”, sunt acum disponibile pentru închiriere video la cerere – la un preț mai mare – după doar trei săptămâni de prezență în cinematografe. (Înainte, cinematografele beneficiau de o fereastră exclusivă de aproximativ 90 de zile.) Banii generați de închirierea premium la domiciliu sunt substanțiali, a declarat Focus, deși a refuzat să furnizeze informații financiare pentru a susține această afirmație.

Îngrijorarea de la Hollywood este că astfel de eforturi vor eșua în continuare – că conglomeratele care dețin studiourile de filme de specialitate vor decide că nu există un randament suficient pentru filmele de prestigiu în cinematografe pentru a continua să le lanseze în acest mod. Disney deține Searchlight. Comcast deține Focus. Amazon deține United Artists. Directorilor executivi ai acestor companii le place să fie invitați la Oscaruri. Dar le place și mai mult profitul.

„Vestea bună este că acum avem o afacere de streaming foarte mare pe care putem merge mai departe și redirecționa acest conținut către aceste canale”, a declarat Bob Chapek, fostul director executiv al Disney, la un eveniment public din 8 noiembrie, referindu-se la filmele de prestigiu. (Este posibil ca Robert A. Iger, care a revenit între timp la conducerea Disney, să aibă o părere diferită).

Alții continuă să pledeze pentru răbdare. Gross a subliniat că „The Fabelmans” va intra în mai multe cinematografe în următoarea lună, în speranța de a profita de zvonurile legate de premii – este unul dintre favoriții pentru Oscarul pentru cel mai bun film din 2023 – și de sărbătorile de sfârșit de an. „Babylon”, de Damien Chazelle, un vis febril indus de droguri și sex despre Hollywood-ul timpuriu, este programat să fie lansat la scară largă pe 23 decembrie.

„Cred că filmele se vor întoarce”, a declarat recent Spielberg pentru The New York Times. „Chiar cred asta”.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite