Ce îți trebuie pentru a construi un joc într-o zonă de război. Povestea lui „STALKER 2”

STALKER 2
STALKER 2
30 ianuarie 2023, 11:57

Birourile GSC Game World miroseau ca o benzinărie. Studioul bazat în Kiev, care a creat S.T.A.L.K.E.R. Umbra din Cernobîl, un joc video de simulare cult, imersiv, și mult anticipatul sequel direct S.T.A.L.K.E.R. 2, a depozitat mii de litri de combustibil – împreună cu truse de prim ajutor și alte kit-uri pentru supraviețiure – pe coridoarele sale, în timpul iernii angoasante din 2022. Cine i-ar putea învinui? Toată lumea din Ucraina se pregătea pentru cele mai negre scenarii.

Știrile externe din ianuarie și februarie 2022 avertizau că o invazie rusească țării era iminentă. GSC Game World a oferit o capodoperă a jocului cu arme de precizie, atmosferă sinistră și misiuni secundare anevoioase, dar acum studioul era forțat să se confrunte cu o realitate dură, una care depășea rigorile dezvoltării jocurilor.

„Autobuzele de urgență au stat în fața sediului GSC pe tot parcursul iernii, iar șoferii erau gata de acțiune”, spune Maria Grigorovici, producătorul principal al S.T.A.L.K.E.R. 2. „Planul de evacuare, cu toate cronometrajele și punctele de întâlnire, era de asemenea gata: angajații erau conștienți de responsabilitățile lor organizatorice, în cazul necesității de a trece la acțiune.”

Ucraina găzduiește peste 200.000 de programatori și ingineri de calculatoare. În ultimii ani, țara s-a afirmat ca un fel de refugiu regional pentru sectorul tech, generând venituri de miliarde de dolari în contextul în care lanțul de aprovizionare este prejudiciat de operațiunile militare rusești. În definitiv, marea majoritate a acestor angajați are nevoie doar de un laptop și o conexiune la internet pentru a-și face treaba. În acest sens, GSC World Game este una dintre multiplele companii ucrainene care încearcă să supraviețuiască în pofida dezrădăcinării în masă, deficitelor generale și refugierilor frecvente în adăposturi publice, care definesc o zonă activă de război. Când GSC are de livrat un joc, compania trebuie să se asigure că angajații ei sunt în siguranță de fiecare dată când încep să cadă bombele.

În timp ce rapoartele de la granița rusească deveneau tot mai sumbre și țările străine începeau să recheme personalul ambasadelor din Kiev, GSC a propus mutarea câtorva dintre angajații săi în Ujhorod – un oraș de dimensiuni medii, din proximitatea locurilor potențiale de întâlnire a refugiaților -, în Slovacia și Ungaria. Două sute de lucrători și familiile lor au decis să participe, în timp ce alții au plecat la Budapesta, în vecinătate. Cei care au mers în Ujhorod au împachetat câte o singură valiză, luând din birou cât de multă aparatură tehnică puteau strânge.

Atmosfera generală, detaliază Grigorovici, era deopotrivă alarmantă și optimistă, într-un mod straniu. Da, GSC Game World se muta din Kiev, dar echipa nu părăsise încă Ucraina. Mulți credeau în continuare că rațiunea va prevala asupra Rusiei. N-ar fi fost fantastic ca toate discuțiile despre invazie să dispară ca prin farmec?

„Aparent, oricine se putea întoarce la Kiev dacă nu existau escaladări”, explică Grigorovici. „Acest scenariu n-a devenit însă realitate. În curând, a izbucnit războiul.”

În prezent, GSC Game World este o companie cu două sedii. În timp ce 130 de angajați încă se află în Ucraina – unii dintre ei pe liniile de front, apărându-și țara – 200 s-au mutat la Praga, unde se află acum sediul principal al GSC-ului, după ce au parcurs un traseu circular pentru refugiați prin Europa de Est. Fără nici un dubiu, este una dintre cele mai mari provocări cu care s-a confruntat vreodată un studiou de jocuri video.

Rusia și-a lansat ofensiva pe 24 februarie 2022, la aproximativ patru dimineața, ora locală. Kievul a fost bombardat din greu, și orice speranță că Putin urmărea câștiguri teritoriale limitate – reduse la partea de est a țării – a fost distrusă imediat. Ujhorod era relativ la adăpost de linia focului, dar o bună parte din echipa studioului încă era în capitală. “Câțiva oameni care trăiesc în regiunea Kievului credeau că Bucea sau Irpin vor fi relativ în siguranță, în orice scenariu”, explică Grigorovici, menționând două dintre suburbiile Kievului. „Este un miracol că i-am convins într-un final să plece, luând în considerare toată groaza care s-a dezlănțuit acolo.”

Grigorovici și restul echipei de conducere a GSC-ului trebuiau să evacueze 500 de oameni în total, inclusiv angajații companiei și membrii familiei, și să-i ducă într-un adăpost sigur. Grigorovici își amintește de perioada coșmarului logistic. Nimeni nu se poate pregăti de o retragere dintr-o zonă de război, indiferent de cât de mult combustibil au depozitat. „Mutarea în alte zone ale țării a fost un haos total”, povestește ea. „Era aproape imposibil să închiriezi o mașină, iar stațiile de trenuri și autobuze erau inundate de oameni.”

Cu mai mult timp înainte ca Ucraina să fie asediată, GSC Game World luase în calcul deschiderea unui oficiu secundar. Dar Grigorovici nu a anticipat vreodată că l-ar deschide în asemenea circumstanțe. Au ales Praga, datorită atmosferei ospitaliere a industriei locale de jocuri.

„S-au întâmplat multe lucruri incredibile – poți scrie probabil o carte despre asta”, spune Grigorovici. „Când am cerut ajutorul unor parteneri străini pentru a traversa frontierele – referindu-ne în mare parte la transport și logistică – ne-a fost pus la dispoziție personalul înarmat și bine antrenat al mai multor companii private de securitate.”

Angajații GSC care au rămas în Ucraina lucrează din casele lor. Dezvoltarea jocurilor într-o zonă de război se poate desfășura conform unui regim obișnuit de lucru – până când reapare incertitudinea barbară, oribilă a situației. Apelurile Zoom sunt întrerupte constant de sirenele raidurilor aeriene, și dacă cineva absentează prea mult timp din fața monitorului, Grigorovici nu poate decât să-și imagineze cel mai rău scenariu.

Construirea unui studio într-o țară vecină este un efort lung, colosal. GSC avea un studio fenomenal de captare digitală a mișcării, în sediul din Kiev, care a fost abandonat când compania s-a mutat la Praga. În orice caz, începând cu octombrie, noul sediu GSC lucrează la capacitate maximă. Când va apărea S.T.A.L.K.E.R. 2 , undeva prin 2023, va fi printre primele testamente ale expresiei artistice ucrainene, concepute în perioada invaziei. După tot ce a îndurat, echipa GSC Game World se așteaptă la o victorie iminentă.

„Era un joc despre Cernobîl, care este de fapt localizat în regiunea Kievului, conceput de o echipă ucraineană înainte de război, și a crescut semnificativ în popularitate după începutul invaziei”, spune Grigorovici. „Acum este un produs național, menit să arate că Ucraina nu este doar excepțional de eficientă și curajoasă pe câmpul de bătălie, dar și foarte valoroasă ca testament cultural. Este ceva care merită să fie arătat lumii.”

 

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite