Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand POLITICA COOKIES

Ce aveau în comun Coco Chanel, Cynthia Rowley şi Coana Miţa? Bicicleta!!!

În secolul XVIII, bicicleta a apărut din nevoia strictă de deplasare, la 26 iunie 1819 a fost brevetat velocipedul, iar în prezent oamenii renunţă la maşini pentru a face mai multă mişcare, pentru a economisi şi pentru a polua mai puţin. Marile case de modă i-au bănuit potenţialul, lansând colecţii de biciclete inedite.

25 Iunie 2014, 16:57 (actualizat 26 Iunie 2014, 13:17) | Magda Manea |
Draisienne / FOTO: wikimedia.org
Draisienne
Velociped
Miţa Biciclista
Pegas
Chanel Bike
Fendi Bike
Gucci Bike
BMX

În anul 1790, a fost realizat un mecanism de locomoţie, cu două roţi legate printr-o grindă de lemn, numit „celerifer” şi îmbunătăţit în 1817 de baronul Karl Friedrich Drais von Sauerbronn, care a montat o bară de direcţie pe pivot la roata din faţă, mecanism care a primit numele de „draisienne”, „maşina mergătoare” sau „cal de plăcere” (parcurgea 15 km într-o oră).

Lăcătuşii francezi, Pierre şi Ernest Michaux, au adus prima îmbunătăţire, în 1861, mărind roata din faţă şi montândui pedale.

Au apărut materiale mai uşoare, tehnologiile au evoluat şi astfel a apărut “velocipedul”.

(w160) Velociped

La 26 iunie 1819 primul brevet pentru un “velociped”, a fost eliberat lui William K. Clarkson, Jr. din New York.

În 1880, mijlocului de locomoţie i-a fost adăugat lanţul de metal, iar peste opt ani, scoţianul John B. Dunlop a realizat un bandaj dintr-un tub scobit din cauciuc, umflat cu aer, strămoşul cauciucului marca Dunlop.

Bicicleta este echipată cu frână, schimbător de viteze şi roţile pneumatice demontabile, invenţia fraţilor Michelin.

Dar răsfoind “Caietele de invenţii” ale lui Leonardo Da Vinci, descoperim o schiţă, din 1500, a unei biciclete cu roţile egale, pusă în mişcare printr-un angrenaj compus din pinioni puşi în mişcare de un lanţ de transmisie şi acţionaţi prin pedale.

Bicicleta în România

În 1896, revista "Amicul progresului român" nota: "Este curios de observat ce avânt a luat la noi bicicleta", foarte apreciată mai ales de doamne: "Chiulotă neagră, largă sus şi strânsă sub genunchi cu un gumilastic; ghete galbene, cu şireturi până la jumătatea pulpei, aşa ca să nu rămână descoperiţi ciorapii mai mult de două degete, deci să se vadă foarte puţin; bluză albă, închisă până la gât, cu mâneci largi. Este clar: bicicleta e la modă şi la noi".

Prima menţiune legată de ciclism în România datează din 1860, când societatea Tirul punea la dispoziţie membrilor săi, în schimbul unei taxe, câteva velocipede.

Vedete pe biciclete

Maria Mihăescu, alias Miţa Biciclista, a intrat în istorie pe două roţi, ca prima femeie din România care a mers pe bicicletă (1898).

(w160) Gucci Bike

Născută la Diţeşti, judeţul Prahova, frumoasa Miţa a fost repede adoptată de Bucureşti, bulevardele centrale devenind gazed ale apariţiilor sale excentrice. Puternicii zilei nu s-au zgârcit să-i câştige favorurile. Printre cei din urmă s-au numărat, o vreme, chiar Regele Ferdinand sau medicul Nicolae Minovici. Primul, ocupant al tronului ţării, cel de-al doilea preşedinte al cunoscutei societăţi „Salvarea”.

(w160) Miţa Bici

Când apărea pe Calea Victoriei, aristocraţii de la Capşa, burghezii de la Oteteleşanu şi boemii de la Kubler abandonau politica şi svartul ca să admire superbul exemplar ciclist. Bicicleta cu ghidon de argint era a unei suple şi elegante fiice a Evei, cu zulufi negri, cu pantaloni de catifea mov strânşi pe picior, cu bluza corai din care fluturau mâneci înflorate, cu ghete înalte şi cu o caschetă de mătase albă, înfăşurată în voal alb, din care răsăreau încrucişate două ace mari a la Madame Butterfly”, o descrie Alexandru Predescu în „Vremuri vechi bucureştene”.

Dragostea pentru sport a celebrei creatoare de modă Coco Chanel, a dus, în 2008, la lansarea unei biciclete ergonomice cu opt viteze, semnată Casa Chanel. "Handmade", din aluminiu, cu piele matlasată şi logoul casei… A fost lansată în ediţie limitată, preţul fiind de 12.695 de dolari.

(w160) Chanel Bik

În acelaş an, creatoarea americană Cynthia Rowley a lansat o colecţie limitată de biciclete în culori vesele, cu accente florale. Preţul a fost 1.200 de dolari.

 

Electrică, dar totodată victoriană

"Această bicicletă a stârnit admiraţia, dar şi indignarea bicicliştilor din lumea întreagă, puşi în faţa unei biciclete electrice de ultimă generaţie, cu un design victorian", scria publicaţia britanică Daily Mail.

Inventatorii noii biciclete, intitulată YikeBike, au dat următoarea explicaţie: "un mijloc de transport cu care te poţi strecura uşor prin aglomeraţiile marilor oraşe, fără să te mai gândeşti la problema locurilor de parcare!".

Căluţul cu aripi

Istoria bicicletei Pegas a început în 1972, la Uzina Mecanică Tohan din Zărneşti, Braşov. A fost un succes de piaţă, modelele Pegas fiind produse în zeci de mii de exemplare. “Dacă iei premiul I, îţi cumpăr un Pegas!” spuneau părinţii.

(w160) Pegas

După Revoluţie, Pegas a intrat într-un con de umbră, iar importurile de biciclete au dus la moartea brandului românesc, resuscitat în 2010.

Alexandru Manda şi Andrei Botescu au luat gratuit brandul Pegas în 2010, au investit, iar “căluţul a prins din nou aripi”.

BMX-ul, contemporan cu mountain bike-urile

Trecerea timpului a accentuat două nevoi care erau mai puțin satisfăcute de bicicletele existente: deplasarea în condiţii normale, dar şi pe teren accidentat. Este vorba despre mountain bike și BMX.

Mountain bike-ul a apărut ca urmare a comenzii Armatei Italiene în Primul Război Mondial  făcută companiei Bianchi. Era vorba despre biciclete cu amortizoare, necesare soldaților care luptau în munți. A fost fabricat un model nu foarte fiabil, proiectul fiind repede abandonat.

Prin anii 40 și 50 ai secolului trecut au apărut în Statele Unite, bicicletele Schwinn Excelsior, cu anvelope late, folosite pe trasee de off-road.

În 1977, Joe Breeze și-a construit o bicicletă cu astfel de anvelope și cadru foarte uşor. Modelul s-a numit Breezer #1.

Majoritatea bicicletelor mountain bike au caracteristici similare, care scot în evidenţă durabilitatea şi performanţa pe teren accidentat: roţi late cu desen pronunţat, cadru gros sau suspensii duble pe furca faţă. Elementele de durabilitate implică şi o greutate mai mare a bicicletelor decât cele normale.

Strămoşul actualului BMX este modelul numit Sting-Ray, care avea un mare avantaj: putea fi modificată foarte ușor. Respectivele biciclete sunt folosite de mii de tineri, de la acrobaţii mărunte pe o roată, la escaladarea rampelor, a platformelor sau a trambulinelor, urmate de complicate salturi în aer. Aceste modele sunt foarte uşoare şi

(w160) BMX

mobile, la fabricarea cărora sunt folosite aliaje sofisticate, folosite la navetele spaţiale.

 

Articole pe aceeaşi temă
 
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ŞTIAŢI CĂ ...
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 10°C 8°C
IASI 9°C 8°C
CLUJ 6°C 5°C
CONSTANTA 12°C 10°C
CRAIOVA 11°C 9°C
BRASOV 6°C 5°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 18 Noiembrie 2017, 19:49
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 17-11-2017
Deschidere: 7716.26
Maxim: 7774.77
Mimim: 7716.26
Variatie: 0.72%
SNG
31.45
1.92%
BRD
12.90
0.31%
TLV
2.14
0.71%
FP
0.84
0%
TRP
0.39
0.26%
SFG
33.10
0.3%
TGN
387.00
1.57%
TEL
25.20
0.2%
SNN
7.52
0.4%
SIF1
2.62
0.57%
ARHIVĂ ȘTIRI