Descoperirea importantă anunţată de NASA: pe Marte există apă sărată

Imaginile de pe Mars Reconnaissance Orbiter (MRO)  - o navă spațială a NASA, proiectată pentru a efectua explorarea planetei Marte de pe orbită - i-au ajutat pe oamenii de ştiinţă să afle răspunsul unei întrebări îndelung dezbătute: există apă în stare lichidă pe Marte?

28 Septembrie 2015, 09:43 (actualizat 28 Septembrie 2015, 19:08) |
Curiosity deasupta Muntelui Sharp, în centrul craterului Gale. Illustratraţie Stocktrek Images, Inc./Alamy
Apa pe Marte
Apă sărată pe Lună

ACTUALIZARE 19:07. Răspunsul este da. Conform studiilor publicate astăzi în revista Nature Geoscience, pe Planeta Roşie există apă sărată, în formă lichidă, care curge în lunile de vară.

Informaţia a fost confirmartă de directorul Diviziei de Ştiinţe Planetare al NASA, Jim Green şi de Michael Meyer, cercetător principal pentru programul de exploare al planetei Marte din cadrul NASA.

(w500) Apă săra

Cum s-a ajuns la această descoperire? După analizarea caracteristicilor planetei, bazate pe densitate și pe absorbția luminii de-a lungul ultimilor ani, oamenii de ştiinţă au observat dungi de culoare închisă care indică existența unor râuri și pâraie care curg pe timpul verii, denumite Recurring Slope Lineae (RSL).

Până acum, se dovedise existenţa apei pe Marte doar în formă solidă (gheaţă). Noile descoperiri ale NASA relevă faptul că această planetă ar putea susţine colonii umane. Se ştia că apa, pe Marte, fie se evaporă, fie îngheaţă. Dar apa, în combinaţie cu diverse săruri, îi sporeşte rezistenţa în faţa unor astfel de fenomene atmosferice.

"RSL apar când apa curge, în zilele calde, pe pantele de pe Marte şi până acum s-a presupus, dar nu era confirmat, că sunt cauzate de apele sărate care se infiltrează în sol. Acum, putem confirma că analizele spectrale, realizate în patru locuri diferite, confirmă teoria", susţine echipa NASA care cercetează planeta Marte.

____________________________________________

NASA anunţă că a convocat la sediul central din Washington un număr de experţi ai agenţiei pentru a vorbi despre “o descoperire ştiinţifică majoră” pe Marte.

La conferinţa de presă vor participa: Jim Green, director de ştiinţa planetelor la sediul central al NASA, Michael Meyer, cercetător principal pentru programul de exploare al planetei Marte, din cadrul NASA, Lujendra Ojha, de la Georgia Institute of Technology din Atlanta, Mary Beth Wilhelm de la Ames Research Center in Moffett Field, din California, şi de la Georgia Institute of Technology, şi Alfred McEwen, cercetător principal al High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE), în cadrul University of Arizona din Tucson.

Speculaţiile presei internaţionale au început imediat după anunţul privind conferinţa.

NASA ar putea să anunţe că a descoperit apă pe planeta Marte, se afirmă în publicaţia britanică The Independent. Se aduce ca argument participarea la conferinţa de presă a cercetătorilor Alfred McEwen, care în luna iulie a publicat un studiu despre activitatea din craterul Gale de pe planeta Marte, şi a Lujendrei Ojha, colaboratoarea lui McEwen, care a sudiat posibilitatea existenţei apei pe Planeta Roşie.

(w620) Apa pe Mar

Se speculează că ar fi vorba despre fenomenul cunoscut drept  'recurring slope lineae', liniile de culoare închisă observate pe suprafaţa planetei în timpul sezonului secetos, interpetate de unii cercetători drept dovezi ale prezenţei apei.

O altă posibilitate, aşa cum se speculează pe reţelele de socializare, ar fi chiar anunţul privind viaţa pe Marte.

În prezent, agenţia spaţială americană se concentrează pe detectarea unor eventuale urme de viaţă pe Marte, după ce încă din 2011, specialiştii de la NASA anunţau că au descoperit pentru prima dată urme ce ar putea dovedi prezenţa apei în stare lichidă pe Marte.

Descoperirea ar oferi noi perspective pentru explorarea Planetei Roşii şi pentru organizarea unor expediţii cu echipaj uman pe aceasta.

surse