„Carpatica Feroviar” – o nouă companie ar putea lua locul CFR Marfă. Planul autorităților e ca noua societate de transport să devină funcțională în 2024

25 februarie 2023, 20:08

Cătălin Deacu, jurnalist TVR:Primul pas pentru înființarea unei companii feroviare de transport marfă a fost făcut prin schimbarea legislației. Acum, Guvernul poate înființa societăți noi, în țară și în străinătate, la propunerea tuturor ministerelor. Până în prezent, acest drept îl avea doar Ministerul Economiei.

Ministerul Transporturilor vrea să înființeze o nouă societate de transport marfă. O variantă de nume luată în calcul e „Carpatica Feroviar”. Asta în condițiile în care „CFR Marfă” ar urma să se închidă.

Statul are de recuperat de la CFR Marfă un ajutor de peste 400 de milioane de euro. Dar compania nu are acești bani, așa că locomotivele, vagoanele și alte bunuri ar urma să fie valorificate.

Ionuț Săvoiu, secretar de stat, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii:Am agreat (…) un scenariu (…) care include această înființare a unei noi companii – mai suple, mai mici, care să joace pe piață în mod corect și să fie un furnizor flexibil (…) pentru obiectivele Statului Român în domeniul strategic, de asemenea în domeniul umanitar, în domeniul transportului de produse energetice și al produselor cerealiere.

Noua companie ar urma să preia o parte din bunurile CFR Marfă, dar și rolul strategic de operator feroviar de stat, în contextul războiului de la graniță.

În patrimoniul CFR Marfă sunt, în total, circa 28.000 de vagoane, din care 8.000 funcționale. Se adaugă 900 de locomotive, din care mai pot circula circa 350, conform sindicaliștilor.

Cea mai mare parte a bunurilor e sub sechestrul ANAF.

Iulian Mântescu, preşedinte, Federaţia Mecanicilor de Locomotivă: Poate să ajungă în mâna oricărui doritor care vrea să cumpere o parte din bunurile CFR Marfă. Aici discutăm de locomotive, vagoane, terenuri, clădiri, depouri, revizii. (…) Eu consider că bunurile cu care trebuie capitalizată noua societate n-ar trebui scoase la licitație.

Planul autorităților este ca noua societate de transport feroviar să devină funcțională în 2024.

Mihai Crăciun, membru fondator Asociaţia „Construim România”: „Ar fi bine ca Statul Român să aibă o companie de transport de marfă, dar dacă va fi același nivel de incompetență, corupție și dezinteres, rezultatul va fi același. Se va repeta istoria. Peste alți 10 ani vor fi alte 500 de milioane pierdere.

CFR Marfă mai deține doar circa o pătrime din piața de transport feroviar de marfă. Ar urma să mai circule doar până când noua societate de stat va deveni funcțională.

Pentru moment, nu se știe câți dintre lucrătorii CFR Marfă vor fi preluați de noul operator feroviar.

Urmărește-ne pe Google News

Ultima Oră

Cele mai citite