Cadou de la Moș Crăciun pentru Kale Rovanpera: fotoliul de lider în WRC
După abandonul înregistrat în etapa de debut de la Monte-Carlo, campionul mondial din 2019 și-a luat revanșa și s-a impus de o manieră categorică în Arctic Rally. Estonianul Ott Tanak a avut un avans de peste 17 secunde în fața eroului local – Kalle Rovanpera – și aproape 20 de secunde în fața belgianului Thierry Neuville. După o ieșire în decor, pe parcursul zilei secunde a întrecerii scandinave, francezul Sebastien Ogier a plecat din Finlanda cu un singur punct, context în care pilotul din Hexagon i-a cedat pozitia de lider al campionatului, tânărului pilot finlandez în vârstă de numai 20 de ani – Kalle Rovanpera. Urmatoarea etapă din WRC este programata în Croația, în perioada 22-25 Aprilie.
Cu o săptămână înainte de startul pregătirilor pentru campionatul intern de raliuri, pilotul Adrian Teslovan a făcut obișnuita radiografie a etapei de Campionat Mondial pentru Știrile TVR.
„Situația pandemică a făcut imposibilă organizarea tradiționalului raliu pe zăpadă din Suedia, dar etapa finlandeză a compensat din plin, în Laponia am avut parte de un raliu pe zăpadă așa cum era pe vremuri, cu bancuri de zăpadă pe marginea drumului care joacă rol de mantinelă – nu toți piloții actuali au avut ocazia să piloteze pe un astfel de traseu, diferit de cel din Suedia, unde de câțiva ani nu mai aveam zăpadă din abundență.
Tanak a reușit prima victorie în 2021, după ghinionul de la Monte Carlo. Kale Rovampera a obținut un loc 2 muncit, la doar 20 de ani a reușit să facă față atacului lui Neuville venit pe 3, la doar 2,3 secunde.;Poziția lui Sebastien Ogier la finalul primei zile este logică după câștigarea raliului Monte Carlo, francezul fiind victima „notorietății”. Prin victoria din etapa de debut, francezul a avut prima poziție la start în Laponia, fapt ce l-a dezavantajat clar, deoarece a „curățat” traseul de concurs.
În prima zi Tanak s-a impus datorită unui ritm susținut și favorizat de poziția de start. Surpriza acestei prime zile a fost Greg Breen, care după o pauză de 6 luni în WRC, s-a clasat pe poziția secundă la finalul primei zile, un rezulat datorat și faptului că profită de fiecare ocazie și participă la diferite evenimente – raliuri pentru a se menține într-o formă de top.
De apreciat este faptul că de fiecare dată irlandezul revine după pauze lungi și reușește să mențină un ritm de invidiat.
Cheia primei zile a fost managementul anvelopelor, sau mai bine zis cel al cuielor, temperaturile au crescut astfel piloții au fost nevoiți să fie mai docili cu frânele, mai ales pe a doua probă a primei zile – probă inclusă și în evenimentul ce a precedat etapa de mondial – chiar dacă în sens invers.
Sâmbătă au fost programate 6 probe speciale, 3 distincte repetate de 2 ori, Tanak adjudecându-și victoria pe 3 din cele 6 porbe speciale. Estonianul și-a mărit avansul față de Kale care a reușit să îți păstreze poziția secundă în ciuda unui set-up nu tocmai inspirat. Neuville a urcat pe poziția a 3-a după un final de zi în care a atacat și a reușit să și menajeze anvelopele, mai exact cuiele acestora, mai ales că suprafața ultimei probe a avut de suferit din cauza parcurgerii acesteia mai multe ori, mai mult această probăa făcut parte și din etapa națională a Finlandei desfășurată cu 4 săptămâni înainte.
Finalul zilei de sâmbătă a fost cu ghinion pentru Ogier acesta râmând blocat pentru mai multe minute într-un banc de zăpadă, după ce a glisat peste măsură într-un viraj.
Duminică rămâneau 2 probe de parcurs, Tanak trebuia să își conserve poziția de lider, Kale trebuia să își apere poziția secundă în fața unui Neuville dezlănțuit. Kale a reuțit să îi facă față lui Neuville mai mult a și câștigat Power Stage-ul, fapt ce la propulsat în poziția de lider al Campionatului Mondial la doar 20 de ani.
Tanak rămânue cu o evoluție fără greșeală în Raliul Finlandei – Artic Rally, iar colegii săi de echipă Thiery Neuville și Craig Breen au încheiat pe pozițiile 3 respectiv 4.
Se arată deja generațiile viitoare de piloți din mondial fii ai foștilor piloți Solberg și deja experimentatul Kale Rovampera.
În WRC2 Esapeka Lappi, rămas fără contract cu echipele de uzină anul acesta, a luat startul la bordul unui Polo, cu care a dominat autoritar acest raliu, chiar dacă a avut un rival pe măsură, în persoana lui Andreas Mikelsen. Lappi a reușit să câștige 8 din cele zece probe speciale.”
foto credit: Ștefan Bejenaru, Rally Cow