Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.
EDIŢIE SPECIALĂ

Brexit, banii europeni după 2020, campania pentru europarlamentare. Provocările României la președinția Consiliului UE

Luni au început la Bucureşti dezbaterile despre pregătirea momentului în care România va prelua preşedinţia Consiliului UE. Ţara noastră va deține președinția Uniunii Europene în perioada 1 ianuarie-30 iunie 2019, în condiţiile devansării cu 6 luni a tuturor președințiilor Consiliului în urma votului pentru Brexit. "România va fi în vizorul statelor membre ale UE", a subliniat premierul Dacian Cioloş, care a pus accent pe transformările administrative necesare acestei pregătiri. Consilierul prezidenţial Leonard Orban a arătat că există un număr limitat de politicieni care ştiu foarte bine ce înseamnă afaceri europene şi că se pune întrebarea cu cine vor putea partidele politice să conducă nenumăratele reuniuni de consiliu. TVR 1 a transmis în direct prima dezbatere pe această temă - "Start pentru 2019: România la președinția Consiliului UE".

24 Octombrie 2016, 09:13 (actualizat 24 Octombrie 2016, 15:19) | Mihaela Carpea |
Premierul Dacian Cioloș despre preluarea preşedinţiei Consiliului UE
EMBED VIDEO LINK CU VIDEO
Embed:
Link:

Costul pregătirii şi derulării preşedinţiei se va ridica la câteva zeci de milioane de euro, potrivit premierului Dacian Cioloş. Este nevoie de o importantă componentă logistică, mai ales pentru reuniunile informale. Fondurile vor fi asigurate din buget, dar şi din surse europene.

"Am început lucrul şi este aproape gata un master plan, un plan de acţiuni prioritare cu tot ce e de făcut pe partea administrativ-tehnică pentru perioada următoare și timpul este destul de strâns. Doi ani, doi ani și un pic nu e foarte mult pentru aceste pregătiri. Și am început evaluarea resurselor umane pe care le avem în administrația publică pentru a identifica acei oameni bine pregătiți și care cu siguranță vor mai avea nevoie de pregătiri pentru a construi acel corp de elită al administrației românești pe problematica europeană, pentru a putea coordona președinția. Avem și un calendar al unor dezbateri pe care le propunem să fie organizate pentru perioada următoare", a anunțat şeful executivului.

StirileTVR.ro vă prezintă principalele puncte din discursurile participanţilor.

VIDEO
Premierul Dacian Cioloș despre preluarea preşedinţiei Consiliului UE
Dacian Cioloş

  • astăzi dăm startul unor dezbateri care sper eu să continue şi în cursul anului viitor
  • această pregătire a României pentru a-şi asuma preşedinţia Consiliului UE nu comportă doar pregătiri de ordin administrativ, chiar şi politic, dar cred că e important ca şi cetăţenii români să ştie ce înseamnă această preşedinţie
  • nu e suficient să aderi la această structură pentru a te simţi parte, e important şi un pas, o implicare din partea României ca stat membru
  • România nu va conduce UE, ci o va prezida, lucru care înseamnă mai mult a modera dezbaterile; le moderează şi le orientează într-un anumit fel pe baza programului preşedinţiei
  • va fi vorba de asumarea preşedinţiei Consiliului UE în primul semestru din 2019
  • datorită faptului că Regatul Unit s-a retras şi nu va mai asuma preşedinţia date fiind negocierile pentru ieşirea din UE, s-a hotărât în cele din urmă să se decaleze cu 6 luni în faţă asumarea preşedinţiei
  • preşedinţiile se organizează în trio, pe un an şi jumătate, cu programele preşedinţiilor coordonate între 3 preşedinţii succesive pe un an şi jumătate
  • România va deschide un astfel de trio care va fi asumat împreună cu Finlanda şi cu Croaţia; România va asigura prima parte a acestui trio
  • este pentru România clar un examen de maturitate, la 12 ani va fi momentul respectiv după aderarea la Uniunea Europeană, un examen de maturitate atât al capacităţii administrative şi tehnice de a asuma un eveniment de o astfel de amploare, care se va întinde pe 6 luni, dar care va presupune pregătiri intense înainte, cât şi din punct de vedere al capacităţii de a defini conţinut pentru ceea ce ar trebui să însemne decizii la nivel european sau dezbateri pe teme fundamentale la nivel european
  • anul viitor se vor împlini 10 ani de când România a aderat la UE
  • încrederea românilor în UE este la cote relativ ridicate, chiar dacă lucrurile au mai variat în ultimii ani
  • e un semn de maturitate că putem să privim şi cu spirit critic UE - cu un spirit critic constructiv, evolutiv
  • cred că pregătirea pentru asumarea preşedinţiei va fi o foarte bună oportunitate pentru a organiza dezbateri nu doar pe aspectele tehnice sau cele legate strict de asumarea preşedinţiei, ci şi pe aspectele legate de viitorul UE aşa cum îl vedem noi, aşa cum ni-l dorim noi, dar şi dezbateri care să ne ajute să înţelegem care sunt punctele de vedere ale celorlalţi
  • în 2019, la sfârşitul preşedinţiei noastre, vor avea loc alegerile pentru Parlamentul European; deci vom asuma preşedinţia într-o perioadă de campanie electorală la nivel european
  • o campanie electorală cu atât mai importantă cu cât sunt mai multe evenimente care vor afecta, vor influenţa această campanie electorală - un nou ciclu financiar, ieşirea UK din UE, acest nou mod de a conduce campanii electorale, cu vârfuri de lance din partea familiilor politice
  • dacă UK depune solicitarea de ieşire din Uniunea Europeană în primăvara anului viitor, aşa cum d-na prim ministru May a anunţat - asta înseamnă că pe durata preşedinţiei României ar urma să expire cei 2 ani în care trebuie să se negocieze condiţiile ieşirii, cel puţin a ieşirii Marii Britanii din Uniunea Europeană, chiar dacă nu şi toate elementele legate de acordul care va fi semnat de colaborare între Marea Britanie şi Uniunea Europeană
  • foarte probabil, în această perioadă vor fi discuţii intense pe perspectivele financiare ale UE pentru perioada de după 2020
  • va fi perioada de sfârşit de mandat al Comisiei Europene
  • se va încerca adoptarea unor propuneri legislative
  • ar trebui să ne aşteptăm să fie o perioadă încărcată
  • este o perioadă de oportunităţi pe care România va trebui să le valorifice într-un fel sau altul, este o oportunitate de a asuma un leadership european, de a demonstra că şi în calitate de stat membru care îşi asumă pentru prima dată această preşedinţie la 12 ani după aderarea la UE România poate să dovedească viziune europeană, o viziune politică asupra viitorului UE
  • nu România va tranşa, dar va putea orienta discuţiile din mai multe structuri ale Consiliului UE
  • trebuie inclusiv viziune politică asupra a ceea ce înseamnă UE
  • va fi şi o perioadă de vizibilitate pentru România, dacă vom şti să ne organizăm bine - promovare culturală, artistică, economică, turistică, comercială, să poată să atragă investiţii
  • România va fi în vizorul statelor membre ale UE
  • cu cât va asuma mai mult acest rol, cu atât va fi şi mai vizibilă
  • va fi o perioadă de provocări
  • a-ţi promova agenda nu înseamnă a veni cu lucruri strict egoiste pentru a le impune apoi celorlalte state membre, ci a identifica, pornind şi de la priorităţile României, de a identifica acele priorităţi care sunt de interes şi pentru România şi care pot să atragă un interes general al UE
  • asta va presupune negocieri unde va trebui dovedită diplomaţia, capacitatea de a asuma şi de a susţine interesul general european şi capacitatea de a construi compromisuri care să ducă la finalizarea unor dezbateri prin decizii
  • este necesară o foarte bună cunoaştere a politicilor comunitare, a istoriei politicilor comunitare, a istoriei unor teme care vor fi pe agendă în momentul respectiv
  • imaginea, percepţia României va depinde şi de această capacitate de a gestiona momente dificile
  • pentru dosare majore - perspectivele financiare, perioada de post-Brexit - România va trebui să găsească oameni cu calităţi de leadership politic, cu cunoştinţe tehnice asupra dosarelor europene, atât la nivel politic, prin miniştri, cei care vor fi membri ai guvernului în momentul respectiv, şi care dincolo de agenda naţională - şi vă amintesc că în al doilea semestru 2019 vom avea şi alegerile prezidenţiale, deci va fi şi o agendă politică internă - dar dincolo de asta vor fi oameni care vor fi în prim plan european pe teme importante la nivel comunitar
  • suntem conştienţi de faptul că un guvern care mai are un mandat de câteva luni nu putea să impună care va fi agenda de pregătire a României pentru preşedinţie, mai ales priorităţile şi agenda politică
  • este rolul guvernului care va reieşi din aceste alegeri cu o legitimitate clară prin vot, dată de Parlament, cu o majoritate în Parlament
  • guvernul care va veni va avea legitimitatea să stabilească priorităţile politice pe care România le va negocia
  • depinde foarte mult succesul unei preşedinţii şi de maniera în care se coordonează cu Comisia Europeană, care face propunerile legislative
  • este un principiu al vaselor comunicante în relaţia dintre Consiliu şi Comisia Europeană - cu cât preşedinţia este mai puţin activă, cu atât Comisia Europeană ocupă mai mult terenul, şi cu cât preşedinţia Consiliului UE îşi asumă mai mult politic responsabilitatea preşedinţiei, cu atât parteneriatul este unul mai consistent cu Comisia Europeană
  • guvernul care vine va trebui să stabilească aceste priorităţi
  • am început pregătirile administrative; vor trebui gestionate câteva mii de reuniuni de grupuri de lucru şi de comisii tehnice de specialitate în cadrul Consiliului UE în acea perioadă de 6 luni, câteva sute de consilii de miniştri şi consilii informale
  • trebuie o echipă administrativă foarte performantă, cu funcţionari care în primul rând să cunoască foarte bine instituţiile europene şi apoi să cunoască bine şi politicile comunitare
  • am stabilit o unitate în cadrul cancelariei în jurul căreia se va construi echipa care va gestiona din punct de vedere administrativ preşedinţia pe care România o va asuma la Uniunea Europeană
  • am început lucrul şi este aproape gata un master plan, un plan de acţiuni prioritare cu tot ce e de făcut pe partea administrativ-tehnică pentru perioada următoare
  • am început evaluarea resurselor umane pe care le avem în administraţia publică pentru a identifica aceşti oameni bine pregătiţi, pentru a constitui acel corp de elită al administraţiei româneşti pe problematica europeană.

Premierul Dacian Cioloş a subliniat că îşi propune constituirea unor think tank-uri pe tema pregătirilor.

VIDEO
Anca Boagiu, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Senat
Anca Boagiu, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Senat, a subliniat că resursa umană este elementul cel mai important în această construcţie pentru pregătirea preşedinţiei Consiliului.

La Parlament trebuie de asemenea să înceapă o selecţie a celor care cunosc aceste problematici şi există deja un plan în acest sens.

Boagiu a subliniat că a existat o colaborare foarte bună cu premierul Dacian Cioloş şi cu Preşedinţia pe problemele fundamentale.

VIDEO
Ana Birchall, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Camera Deputaţilor
Ana Birchall, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Camera Deputaţilor, a arătat că s-a declanşat procesul administrativ prin semnarea unor protocoale cu fostele preşedinţii. Există un dialog foarte strâns cu comisia omoloagă din Polonia, Franţa. România va avea o preşedinţie care foarte probabil nu va fi lipsită de provocări. Dificultăţile actuale reclamă un răspuns pe termen larg: euroscepticismul, criza migraţiei, fenomenul terorist, atacurile cibernetice.

Nu cred că e exagerat să cerem sancţionarea discursului axat pe ură, a subliniat Birchall în acelaşi context.

Va fi imperios necesar ca România să demonstreze că este în continuare alături de marea familie europeană, iar un obiectiv de prim rang devine dezvoltarea dialogului intracomunitar.

VIDEO
Leonard Orban, consilier prezidenţial Departamentul Afaceri Europene
Consilierul prezidenţial Leonard Orban a arătat că avem mult de ameliorat în ceea ce priveşte imaginea României la nivelul UE.

Preluarea preşedinţiei Consiliului UE este o oportunitate pentru administraţia română, iar acest moment trebuie folosit pentru consolidare.

Potrivit lui Orban, de foarte multe ori, expertiza pe zona afacerilor europene este concentrată la nivelul unor grupuri extrem de mici, chiar la nivelul a 1-2 persoane dintr-un întreg minister - "şi nu e normal".

Este pe de o parte o ocazie ca să-i utlizăm şi pe cei care nu sunt suficient de bine utilizaţi în momentul de faţă, dar este şi o ocazie de a împrospăta administraţia românească, a adăugat consilierul.

Este, de asemenea, o oportunitate şi pentru clasa politică, a subliniat Orban.

"Există un număr limitat de politicieni care ştiu foarte bine ce înseamnă afaceri europene, care ştiu foarte bine ce se discută la nivelul Bruxelles-ului, care e rezultatul şi care sunt efectele deciziilor care sunt luate la nivelul instituţiilor europene. Din păcate, numărul de politicieni e extrem de mic şi sigur că întrebarea se va pune cu cine o să putem şi cu cine o să poată partidele politice să conducă nenumăratele (...)  reuniuni de consiliu. Pentru că conducerea acestor reuniuni este o chestiune extrem de complicată. Nu presupune numai cunoaşterea dosarelor respective, dar presupune cunoaşterea poziţiilor diferitelor state membre, presupune cunoaşterea istoriei acestor dosare".

Pentru probleme controversate, România nu ar trebui să pună pe masă, aşa cum au făcut alte preşedinţii, dosare care pot fi trecute prin majoritate calificată, dar care ulterior să genereze tensiuni extrem de mari şi clivaje enorme la nivelul UE, a mai subliniat Leonard Orban.

De altfel, succesul preşedinţiei va fi analizat funcţie de numărul de dosare care sunt duse până la capăt, nu de numărul de priorităţi stabilite.

VIDEO
Lazăr Comănescu, ministrul Afacerilor Externe
Ministrul Afacerilor Externe, Lazăr Comănescu, a arătat la rândul său că devansarea cu un semestru a acestei responsabilităţi este prima provocare pe care în mod direct o are Brexitul asupra României. Nu e vorba doar de sincronizare, ci de faptul că timpul avut la dispoziţie pentru pregătirea preşedinţiei s-a comprimat sensibil, a subliniat el.

Este bine că am fost devansaţi cu 6 luni pentru că de regulă preşedinţiile din prima parte a anului dispun de 6 luni complete. Fiind vorba de un an electoral şi la nivelul UE, activitatea ca atare se va desfăşura doar pe aproximativ 4 luni, a atras atenţia ministrul.

Vom avea preşedinţia într-o perioadă în care avem de-a face cu teme extrem de complexe: Brexitul - cele mai sensibile momente în orice negociere sunt la sfârşitul lor; cadrul financiar post-2020.

Este extrem de important nu neapărat ca noi să fixăm priorităţile preşedinţiei în perioada respectivă, ci ca UE să urmărească obiective - şi aici e important să ne aducem o contribuţie substanţială - a căror realizare să însemne în continuare consolidarea proiectului european. Aceasta este prioritatea priorităţilor, a spus Lazăr Comănescu.

Este un moment în care toate forţele politice trebuie să înţeleagă că e un demers care reclamă constribuţia fiecăreia, indiferent de orientarea politică a unuia sau altuia dintre partide, a mai subliniat ministrul de Externe.

Londra a renunțat oficial, după referendumul din iunie, să mai asigure președinția semestrială a Consiliului UE din perioada iulie-decembrie 2017.

ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ACTUALITATE
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI 14°C 14°C
IASI 14°C 13°C
CLUJ 17°C 16°C
CONSTANTA 11°C 11°C
CRAIOVA 20°C 16°C
BRASOV 13°C 11°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 19 Aprilie 2019, 12:08
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 19-04-2019
Deschidere: 8279.83
Maxim: 8310.78
Mimim: 8279.83
Variatie: 0.37%
FP
0.96
0.42%
BRD
13.44
0.6%
WINE
19.00
1.06%
SNN
10.84
1.31%
TGN
350.00
0.28%
TLV
2.14
0.23%
SNG
33.35
0.15%
OIL
0.13
2.25%
DIGI
24.50
1.61%
EL
11.15
0.45%
ARHIVĂ ȘTIRI