Siteul tvr.ro foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de utilizare a cookies. Afla mai multe accesand Politica de cookies Vezi și Politica de Confidenţialitate care face referire la modul în care colectăm, folosim şi partajăm datele dumneavoastră pentru a va oferi serviciile TVR precum şi modul în care folosim platformele sociale.

Beton cu proprietăţi conductoare care topeşte gheaţa fără chimicale, sare sau nisip

Un amestec special de beton care poate dezgheţa drumuri și trotuare, fără a fi nevoie de produse chimice ar putea apărea pe piaţă în curând. Acesta utilizează energia electrică pentru a topi zăpada şi lapoviţa, iar unul dintre domeniile în care va putea fi utilizat ar fi cel aeroportuar.

02 Februarie 2016, 15:06 (actualizat 02 Februarie 2016, 15:44) |
beton cu proprietăţi conductoare

Betonul conductor, dezvoltat de cercetătorii de la Universitatea din Nebraska-Lincoln, este în mare parte la fel ca betonul obișnuit. Diferenţa constă în folosirea în proporţie de 20 la suta de așchii de oțel și particule de carbon, care dau suficient de multă conductivitate mixturii încât poate topi gheaţa si zăpada fără a altera proprietăţile materialului obişnuit.

Proiectat de inginerul civil Chris Tuan, betonul conductor este în prezent în curs de evaluare de către Administrația Federală SUA a Aviației (FAA). Industria aeronautică este în căutarea unor posibilități de a deszăpezi zonele adiacente pistelor rapid şi ieftin şi iau în calcul experimentarea acestui proces în cadrul unui aeroport important din Statele Unite. Autorităţile se confrunta pe perioadele reci cu aglomerarea acelor spaţii deoarece activitatea maşinilor care asigură transportul bagajelor, a pasagerilor sau a personalului aeroportuar este îngreunată de polei sau zăpadă.

Acest tip de beton nu rezolvă numai problema îngheţului in aeroporturi. A fost utilizat încă din 2002 când Departamentul de Drumuri din Nebraska a transformat podul Roca Spur in prima construcţie din lume care încorporează betonul conductor. S-au folosit atunci 52 de dale care pot dezgheţa poleiul pe toata lungimea podului. Chris Tuan spune ca acest proiect este exemplul perfect pentru folosirea acestei tehnologii in orice tip de infrastructură.

“Podurile îngheaţă întotdeauna primele, deoarece sunt expuse la condiţiile meteo pe ambele părţi. Nu este eficient sa construim drumuri intregi utilizând acest tip de beton conductor, însă el poate fi folosit in locaţii cheie, reducând costurile cu deszăpezirea, cu repararea gropilor apărute după anotimpul rece şi în general, cu întreţinerea construcţiei respective”, a comentat Tuan. Acesta a arătat ca materialul nu este periculos pentru mediu, cum sunt sarea şi alte elemente degivrante şi nu duc la coroziune sau contaminare. Cantitatea de energie utilizată pentru degivrarea podului Roca Spur în timpul unei furtuni de 3 zile costa aproximativ 250 de dolari, în timp ce un singur camion cu material antiderapant ar presupune costuri mult mai mari.

Unul dintre beneficiile secundare ale tehnologiei este faptul că prin includerea unui mineral numit magnetit care înlocuieşte calcarul și nisipul utilizate în betonul standard, amestecul conductor obţinut reușește să protejeze împotriva undelor electromagnetice, inclusiv cele radio-frecvență utilizate de telefoanele mobile. Acest lucru ar putea face betonul conductor interesant pentru cei preocupați de spionaj industrial in cadrul centrelor speciale.

Articole pe aceeaşi temă
 
ŞTIRILE ZILEI
CELE MAI NOI DIN ŞTIAŢI CĂ ...
 
StirileTVR.RO PE FACEBOOK
 
  AZI MAINE
BUCURESTI -1°C -1°C
IASI -5°C -3°C
CLUJ -5°C -7°C
CONSTANTA -1°C 1°C
CRAIOVA -1°C -2°C
BRASOV -1°C 0°C
Vezi toate informatiile meteo
CURS BNR - 19 Decembrie 2018, 06:26
 
INDICI BVB
 
INDICE BET
Data: 18-12-2018
Deschidere: 8524.69
Maxim: 8540.89
Mimim: 8400.6
Variatie: -1.24%
EL
10.98
1.09%
TLV
2.35
0%
BRD
13.38
2.05%
SNP
0.34
1.14%
SNG
35.00
1.96%
FP
0.96
1.95%
SNN
9.77
1.42%
TEL
22.70
0.44%
COTE
79.70
1.94%
TGN
332.50
1.34%
ARHIVĂ ȘTIRI